Rampage Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det vet jeg ikke helt om kan være bare positivt ...? Men uannsett så tror jeg skal noe til for å ødelegge kulturen her. Det skjedde strengt tatt ikke så mye når Edda kom inn i bildet, så om det skulle bli snakk om noen andre en gang i tiden har det neppe så mye å si. LO har et formelt politisk samarbeid med Arbeiderpartiet. Diskusjon.no vil med LO på eiersiden følgelig ikke lenger være politisk nøytral. De formelle samarbeidsbåndene mellom LO og Arbeiderpartiet er for tette. Over halvparten - 52,5 prosent - av de spurte er kritiske til de formelle båndene mellom LO og Arbeiderpartiet. Kilde: Nettavisen: - For tette bånd mellom Ap og LO En del av inntektene til hw.no-nettverket vil faktisk bli brukt til å finansiere Arbeiderpartiet og Sosialistisk venstreparti. Jeg sier dermed ikke at hw.no-nettverket får en skjult politisk agenda, men nøytraliteten lever på eiernes premisser - i dette tilfellet en politisk organisasjon. Og hva med at amobil.no får Telenor på eiersiden? Kjør forsidesaken "Telenor ønsker å kjøpe amobil.no" og se hva reaksjonene blir. Forhåpentligvis vil ikke Konkurransetilsynet akseptere et eventuelt oppkjøp. Det er selvfølgelig riktig at LO og AP samarbeider tett. Men for hw.no-nettverket vil det med all sannsynlig ikke få noe betydning, hw.no-nettverket har ikke noe nyhetsdel som gjelder samfunn og politikk (såvidt jeg er bekjent). Det du er redd for er at forumet kommer til å bli politisk styrt på noen måte. Forumet er for det første altfor lite til at man skulle bry seg med sensur eller politiske vinklinger, for det andre, tror jeg aldri noen politiske direktiver skulle bli akseptert av de som jobber her. Hva skulle direktivene vært? Slå ned på FrP-tråder? Det er rett og slett ikke plausibelt. Det kan på ingen måte sammenlignes med Telenor og amobil.no, ettersom ett oppkjøp der ville ha konsekvenser med tanke på at de da blir inhabile når det gjelder nyheter. Det problemet står ikke hw.no-nettverket ovenfor skulle de bli kjøpt opp av LO. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Lurer heller på om liten datakompetanse og mangel på kunnskaper om nettet kan være litt av årsaken til fraværet? Anklager du politikerne for manglende it-kompetanse? For noe tull. Bare ta en titt på denne videosnutten: Bredbånds-hva-for-noe? Helledussen, her var det jo en haug av gullkorn. Nei, fysjom! La oss gå tilbake til de gode gamle steintavlene ... :!: Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Da blir det hakket mer innviklet, men det går fortsatt gjennom A-Pressen, der Telenor har 45% av aksjene. Som gjør at de har langt mindre "kontroll" iforhold til ett direkte oppkjøp. Du kunne jo gjerne presisert det. Uansett så er det stopp når det kommer til lovverket i denne fusjonen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=196960 Nasjonalt eierskap Loven om eierskap ble i sin tid utformet på en måte som fikk Schibsted til å føle at den var rettet primært mot dette konsernet. Det var nemlig bare Schibsted som kom i konflikt med grensen på 33,3 prosent av totalopplaget. Om A-pressen og Edda Media blir fusjonert, vil det ikke føre til at grensen på en tredel av det nasjonale opplaget blir overskredet. Det er den del av loven som skulle hindre at Orkla Media og A-pressen fusjonerte som nå er aktuell. Krysseierskap slik det er formulert i loven betyr at ingen av de to kan kjøpe mer enn 10 prosent av hverandre. I motsetning til striden mellom Medietilsynet og Schibsted om Media Norge, handler det denne gang ikke om å tolke loven. Det handler om å fjerne et helt kapittel for at A-pressen skal kunne melde seg som kjøper av de tidligere Orkla-avisene. En slik løsning vil trolig bety slutten på hele eierskapslovgivningen. Det du presiserte var at den politiske nøytraliteten levde på eierne, i teorien er det riktig. Men som du selv sier, som jeg kanskje misforsto litt raskt. Er at det ikke kommer til å skje noe. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Like greit at de ikke er her. Mye bedre at debatten går blant folk som faktisk er ute etter å debattere enn å misjonere (de sistnevnte er her også, men jeg tror de fleste er enig i at misjonærende er lite konstruktive). Angående politikere på Facebook og liknende, jeg synes det er noe forbanna tull. Når det skrytes at Jens har gjort noe stort for ungdommen ved å gå på Facebook, da blir jeg bare flau. Tviler på det har en døyt å si for valgdeltakelse. Hvis du vil bli tatt seriøst av ungdom, så ta opp saker som faktisk angår ungdom istedenfor å la rådgiverne dine lage en posør-profil til deg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 LO har et formelt politisk samarbeid med Arbeiderpartiet. Diskusjon.no vil med LO på eiersiden følgelig ikke lenger være politisk nøytral. Diskusjon.no har en ansvarlig redaktør og alle føringer på forumet gjør av redaksjonell art. Hverken kommersielle interesser eller eiere har noen som helst myndighet til å avgjøre hva redaksjonen foretar seg. Eksempelvis tillater vi her på forumet at folk legger ut script til adblock, selv om det medfører tap av penger. Sensur skal foregå av hensyn til god presseskikk og norsk lov, det er en absolutt målestokk. Hadde det vært slik at hva en eier sier på noen som helst måte skulle hatt noe annet verdi en ren talerett (da ikke noe "stemmerett") så ville hele forumet vært verdiløst og jeg skal garantere at både jeg og andre ville sagt opp på flekken. Diskusjon.no har ingen formelle meninger om noe som helst i så måte, vi har redaktørplakaten å forholde oss til og norsk lov (da spesielt personvern og slikt). På hvilken måte mener du man mister nøytraliteten? Tror du vi starter å sensurere vekk kritikk av LO? Eller fjerner tråder som ikke gagner AP? Håvard Røste (ansvarlig redaktør)har ettertrykkelig påpekt at det er redaksjonen som avgjør hva som skal sensureres eller ikke og at det ikke er eierne som legger slike føringer. Dette er grunnleggende i vanlig presseskikk i dag. Mener du at det ikke fungerer slik, siden du konkluderer med at Diskusjon.no ikke vil kunne være politisk nøytrale? Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Å gi en objektivt definisjon på politisk nøytralitet er vanskelig. I mine øyne er det innlysende at norsk media generelt er venstreorientert. Hadde det kun vært journalister som fikk stemme ved valg i Norge, ville de rødgrønne hatt hele 120 av 169 seter på Stortinget. Kilde: Nettavisen: Journalistenes storting blodrødt Jeg er fullstendig klar over at journalister er "venstrevridde" (jeg har reist problemstillingen en del ganger her inne bl.a.), men det har fint lite å si for vår egen del. Jeg er eksempelvis langt unna venstrevridd. Men at jeg er liberal og ikke akkurat tilhenger av den rød-grønne regjering gjør ikke at jeg eksempelvis ikke vil utnevne en moderator om vedkommende stemte Rødt. Tvert imot er jeg av den oppfatning at et team er best med ulike personligheter og ulike verdier og kvaliteter Vi har et forum hvor en del av poenget er at folk skal få lov til å ytre hva de tenker. Norsk lov setter noen begrensninger (bl.a. rasisme og litt annet), samt at redaktørplakaten setter noen etiske retningslinjer i tillegg (ivareta rettssikkerhet og slik). Uten at jeg skal bruke dette innlegget til å gå noe dypere til verks i akkurat det, for det er vel strengt talt off-topic. Poenget er at Diskusjon.no utarbeider sine retningslinjer av et prinsippielt syn, med ytringsfrihet som noe å strekke seg etter. Så lenge det forblir slik så er det fint lite relevant om ansvarlig redaktør stemmer Rødt eller FRP. De få gangene det har kommet noe "politiske" ideer, som eksempelvis å kvotere inn kvinnelige brukermoderatorer, så er det blitt avfeid. For å gå mer on-topic så er det slik at i brukerbetingelsene så er det påpekt at det ikke er tillat for politiske organisasjoner å ha brukerkonto på forumet. Ikke noe jeg er helt enig i, for å si det slik, men det er noe som jobbes med i kulissene. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Poenget er at Diskusjon.no utarbeider sine retningslinjer av et prinsippielt syn, med ytringsfrihet som noe å strekke seg etter. Så lenge det forblir slik så er det fint lite relevant om ansvarlig redaktør stemmer Rødt eller FRP.Innfallsvinkelen min er også av prinsipiell art. LO ønsker gjennom A-pressen å fremme sosialdemokratiske verdier fremfor markedsliberalismen. Så, la dem! Sier nå jeg. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Politikere ønsket? Jeg ønsker ihvertfall ikke å debattere med noen politikere. Noen som har sett debatt program på tv/live i det siste? Om nivået som holdes der blir tatt med hit så finner jeg meg en hule å gjemme meg i. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Tenk om vi kunne fått HardTalk på norsk... Men det skjer ikkje. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 I en TV/radio-debatt er det liten tid til motargumentasjon, og mot-mot-argumentasjon. En såkalt "debatt" består stort sett i at politikere legger frem sine løsninger, og kanskje én av de andre rekker å si "det var teit", eller noe sånt. På et nettforum som dette derimot, vil ethvert utsagn - uansett parti - bli møtt med en endeløs rekke av argumentasjon og motforestillinger. Det er jo ikke slik at politikerne prøver å overbevise sine meddebattanter om hva som er riktig politikk. Det er seerne/lytterne som skal overbevises. Derfor vil det være totalt bortkastet tid for en profesjonell politiker å drive debatt f.eks. her. Noe DLF-tråden muligens viser, selv om jeg ikke har lest den selv. De fleste vet allerede hvor de står, og lar seg slett ikke overbevise - uansett hvor god argumentasjonen er. Poltikk er mer følelser enn fornuft. Jeg er ikke i tvil om at dette forumet ville knukket selv de mest garvede politikerne vi har, og fått dem til å logge seg ut i raseri og frustrasjon. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Har noen en link til den beryktede DLF-tråden? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 By all means (ser gjerne at du svarer i kapitalismetråden btw.). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=954053&hl= https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963890&hl= Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Takker. Skal svare ja, hadde glemt det Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg er ikke i tvil om at dette forumet ville knukket selv de mest garvede politikerne vi har, og fått dem til å logge seg ut i raseri og frustrasjon. Da ble jeg plutselig motivert til å tilby alle våre kjære politikere gratis rundstykker med ost, og kaffe, hvis de bare ville være så hensynsfulle å delta her .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå