Gå til innhold

MiniDV på vei ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det blir mindre og mindre DV kameraer på markedet. Er teknologien på vei ut?

alt er på vei ut :) men ting tar tid, så det er ikke noe å bekymre seg for.

kan være at dv etablerer seg som et alternativ i lavprissegmentet, men folk som handler for mer enn 5-6000 i dag forventer nok HD. både tape og harddisk som lagringsmedia vil nok også raskt bli nisjeprodukt hvis flashminneprisene fortsetter å synke. det er feks ikke store summer canon og sony har puttet i utvikling av sine nyeste hdv kamera.

tipper også proffene vil gå over til flashbaserte format etter hvert, selv om det er investert mye i tape baserte løsninger rundt om. tape er jo en antikvarisk måte å lagre digitale data på, men teknologien har klart å klore seg fast likevel - kanskje mye grunnet sin robusthet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg synes det blir mindre og mindre DV kameraer på markedet. Er teknologien på vei ut?

Ja, og nei.

De fysiske formatet, med tape i denne størrelsen vil fortsette lenge enda, men de aller fleste kameraene vil nok være HDV i stedet for DV om kort tid.

Mange har spådd tapens død lenge, og så langt har de alle tatt feil.

Sony påsto i 94 at Digibeta var det siste tapebaserte formatet de skulle lansere, men har jo kommet med minst syv tapebaserte videoformater etter det.

Tape har hatt den samme utviklingen som andre magnetbaserte medier (disk) med tanke på lagringskapasitet og pris.

Minnekort er jo praktisk, men må ned i samme pris som tape før det blir et reelt alternativ.

/Avo

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så jeg trenger ikke frykte DV's undergang når jeg kjøper meg et Canon HV30 før jul?

Har sett på dette kameraet en stund, men har ikke blitt helt enig med meg selv. Jeg synes kassetter er en mye sikrere måte å lagre dataene på, harddisker kan jo ta kvelden, og minnekort har fortsatt en litt stiv pris for lagring, vil jo nødig overskrive det som er filma fordi det ligger en kopi på harddisk. Har jo åsså hørt rykter om at HDV faktisk ligger en smule over i bildekvalitet på grunn av komprimeringen i forhold til hdd/flash basert komprimering akkurat for øyeblikket selv om HDV bare har 1440x1080 i forhold til 1920x1080.

Filmer jo ikke så overmye heller, så overføring til pc fra kassett kan jo i seg selv gjøres "automatisk", er jo bare å spille det inn mens jeg gjør noe annet.

Men vil jo helst at det skal være mulig å kjøpe kassetter om 2 år, men det blir nok et nytt 1080p kamera om 3-5 år, bytter vanligvis ut ting etter den tid. Da er det nok flash som gjelder ^_^

Lenke til kommentar

HDV bruker mpeg2-komprimering med en bitrate på ca. 25 Mbit/s mens AVCHD bruker mpeg4-komprimering med bitrate på ca. 17 Mbit/s. Selv med dagens AVCHD-kameraer, lager den litt mer komprimeringsartefakter i forhold til HDV-kameraer. Dessuten er mpeg2 lettere å redigere enn mpeg4 pga. at mpeg2 ikke er komprimert så kraftig.

Jeg mener du trygt kan satse på HV30. MiniDV kommer ikke til å gå av moten ennå. I mai kjøpte jeg HV30 og er veldig godt fornøyd med den. Selv om den har «bare» 1440x1080 oppløsning, slår den AVCHD-kameraer med 1920x1080 oppløsning. Det hjelper ikke med mange piksler hvis ikke optikken, komprimeringen og annet ikke klarer å gjengi alle detaljer.

Lenke til kommentar
Så jeg trenger ikke frykte DV's undergang når jeg kjøper meg et Canon HV30 før jul?

...

Men vil jo helst at det skal være mulig å kjøpe kassetter om 2 år, men det blir nok et nytt 1080p kamera om 3-5 år, bytter vanligvis ut ting etter den tid. Da er det nok flash som gjelder ^_^

nei hvis det er tidshorisonten har du ingen ting å frykte. tape er så vel etablert at det blir nok å finne i hyllene i mange tiår fremover. det som kan bli verre er å få dataene fra et tapekamera og inn på pc, firewire inngangene ser ut til å forsvinne relativt raskt.

og virker tape kameraet ditt om 20 år når tapene begynner å ta kvelden?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Et DV-kamera tar opp ca. 13GB / time, og det er langt mer data enn de nye HD formatene, hvor det selges kamera med f.eks en 30 Gb harddisk som man kan ta opp masse timer på (i DV format ville man kun hatt plass til ca. 2,5 timer.

Når høyere oppløsning skal resultere i mindre data, så må det være ganske tung komprimering til stede.

Jeg leste bl.a om et JVC såkaldt HD kamera, hvor det viste seg at det ikke ble tatt opp i HD i det hele tatt, men opptaket ble oppskalert til HD når det ble sendt ut.

Her ligger vel også litt av problemet: skal man ha ukomprimerte rådata så er vel DV formatet eneste valg, men da er det kassetter igjen, som har begrenset levetid.

Ett annet problem er vel også redigering av HD materiale, som vel krever sitt av både program og pc.

Det hadde også vært interressant å vite erfaringer rundt harddiskopptak på kameraer.

Harddisker er vel relativt sårbare, selv om kameraene har ulike beskyttelser.

Når harddisker kan krasje i pcer som står stille, så kan det vel også skje med kamera som brukes aktivt?

Såvidt jeg vet filmer/spiller av kameraene i 1080i og ikke 1080p.

Den beste løsningen slik jeg ser det er at flere dvd brennere nå støtter avchd direkte, slik at man kan overføre og ta backup relativt enkelt.

Forhåpentligvis synker også bluray brennerne i pris, så med tiden får man gode løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...