JFM Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Hei. Jeg flytta på hybel nå i høst grunnet skole langt hjemmefra. På hybelen har jeg internett fra Canal Digital. Tror hastigheta skal være 4000kbps/800kbps. Men jeg deler internettlinja med en annen som bor på nabohybelen (vi deler kjøkken og bad). Routeren er en SMC2804WBRP-G. Vi bruker begge to trådløs. Problemet er at han veldig ofte sitter å laster ned torrenter. Dette gjør at all nettilgang går ekstremt treigt. F.eks i går satt jeg og spilte TF2 med 150-400 i ping. Ventrillo hadde også veldig høy ping. NetLimiter målte en stund at jeg bare fikk bruke under 5kb/s av nedhastigheta. Men i helga når han andre var hjemme så var nettet kjapt og fint. Noen som har en bra løsning? Jeg har tengt at det kunne vært bra å hatt et program som kunne fordele hastigheta. Det eneste programet jeg vet om som kan gjøre det er NetLimiter. Men det er altfor lett å bare gi seg bedre hastighet uansett da. Har prøvd å si til han at han må roe seg litt ned med all den nedlastinga. Når jeg sier fra så er nettet bra i kanskje to timer før han på ny sitter å suger all hastigheta. Er dette rettferdig? Vi betaler jo like mye for å husleia (som inkluderer strøm, TV og inetrnett) her Stemmer ikke det at en nettlinje på 4000kbps/800kbps skal kunne yte ca 500kb/s ned og ca 100kb/s opp? Edit: Gud som jeg savner nettet (10mbps/10mbps) hjemme hos foreldrene mine Endret 2. september 2008 av JFM Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Først så mener jeg en 4000 linje er langt fra noe å dele på. Det er faktisk på minimumsgrensen til hva man bør ha om man får ha nettet i fred. Nå vet jeg nada om NetLimiter, så pass sier jeg nå. Men er det mulig å passordbeskytte NetLimiter? Om så tilfelle, kunne dere begge hatt hver deres halvdel av passordet. På denne måten kan ingen av dere gjøre endringer uten den andres samtykke. - Dette var bare noe som poppet opp på morgenkvisten.. Mens jeg fremdeles er halveis i komatilstand. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Først så mener jeg en 4000 linje er langt fra noe å dele på. Det er faktisk på minimumsgrensen til hva man bør ha om man får ha nettet i fred. Nå vet jeg nada om NetLimiter, så pass sier jeg nå. Men er det mulig å passordbeskytte NetLimiter? Om så tilfelle, kunne dere begge hatt hver deres halvdel av passordet. På denne måten kan ingen av dere gjøre endringer uten den andres samtykke. - Dette var bare noe som poppet opp på morgenkvisten.. Mens jeg fremdeles er halveis i komatilstand. Er klar over at 4000 linje ikke er stort å skryte av. Men det er mye bedre enn ingenting. Så vidt jeg vet går det ikke ann å sette passord på NetLimiter. Dersom det går så kan man jo uansett bare avslutte programet. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Her er det vel balltre som gjelder? Bank på til han og be han slutte å laste ned ellerså blir det bråk. 4000 linje er da kjapp nok til speling osv. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) sett opp en router med pfsense (evt bare en bsd box med pf+altq). Da kan du bruke pakkeprioritering, noe som gjør at du kan tyne linja max med torrent, og likevell ha brukbar hastighet på de typen pakker du prioriterer. Brukte det selv på 2Mbit adsl fordelt på 5 personer, og det fungerte som bare det. Selv om torrent og andre fildelingsprogrammer ble kjørt for full pupp av en del av brukerne, fungerte mail og web smertefritt. Du kan velge å sette de protokollene som spillene bruker som førsteprioritet. http://www.openbsd.org/faq/pf/ http://www.sonycsl.co.jp/~kjc/software.html http://en.wikipedia.org/wiki/PfSense http://www.pfsense.com/ http://www.networknewz.com/networknewz-10-...inuxRouter.html http://www.openbsd.org/faq/pf/queueing.html <-- selve prioriteringsdelen Det du strengt tatt trenger er en router som støtter Class Based Queueing og Priority Queueing. eksempel fra faq'en: Example #1: Small, Home Network [ Alice ] [ Charlie ] | | ADSL ---+-----+-------+------ dc0 [ OpenBSD ] fxp0 -------- ( Internet ) | [ Bob ] In this example, OpenBSD is being used on an Internet gateway for a small home network with three workstations. The gateway is performing packet filtering and NAT duties. The Internet connection is via an ADSL line running at 2Mbps down and 640Kbps up. The queueing policy for this network: Reserve 80Kbps of download bandwidth for Bob so he can play his online games without being lagged by Alice or Charlie's downloads. Allow Bob to use more than 80Kbps when it's available. Interactive SSH and instant message traffic will have a higher priority than regular traffic. DNS queries and replies will have the second highest priority. Outgoing TCP ACK packets will have a higher priority than all other outgoing traffic. Endret 2. september 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Så jeg må kjøpe ny router da? Finnes det ikke en annen løsning? Kanskje jeg må sende noen "soldater" inn på maskinen hans Neida, skal prøve å heve meg over den slags... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) nei. du setter opp pfsense på en gammel pc med 2 nettkort (bør ha litt prosessor... 1gz minimum når du skal kjøre pakkeprioritering). så kjører du pcen som ROUTER og SMC boksen din som ACCSESSPUNKT. Dette er forsåvidt en ganske avansert løsning. Men pakkeprioritering blir fort litt avansert. Endret 2. september 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Det går nok ikke. For det første så har jeg ingen gammel pc. Men hovedgrunnen er ar routeren/modemet er i stua til de jeg leier hos. Vat dere hva "kompisen" min nylig sa til meg? "Du må slutte å laste ned så mye. Nettet blir så treigt." Edit: Driver og laster ned en torrent som er på 2.19 GB. 398 seeders, 176 leechers. Hastigheta utorrent laster på er 10-30kb/s Endret 2. september 2008 av JFM Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Installer en trojan på Pcn hans, neste gang han starter utorrent skrur du den av via RAT Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Kanskje jeg må sende noen "soldater" inn på maskinen hans Installer en trojan på Pcn hans, neste gang han starter utorrent skrur du den av via RAT Neida, skal prøve å heve meg over den slags... Lenke til kommentar
JFM Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Noen med flere forslag? Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 enkelt og greit, snakk ordentelig med han og si at om dere ikke blir enig med noe tar du det opp med de dere leier av. i og med dere deler nettet burde han vel selv også skjønne at å sette max download speed til noe levelig for deg i torrent programmet ikke er urimelig. eventuelt bli enige om å foreks bare kjøre fult ut om natta. om fyren ikke går med på det får du ta det opp med de du leier av, i og med du faktisk betaler det samme som han og dette er noe dere deler er det jo uakseptabelt at han gjør det ubrukelig for deg, noe husvert burde kunne si til han om det er såppas som skal til for at han skal skjønne det. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Kan prøve å ta det opp med han. Personlig kjører jeg torrent på natta og når vi begge er på skolen. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 kjøp deg eget mobil bredbåndsabbonement fra telenor i stedet. har du god HSDPA dekning der du bor får du glatt 3Mbit (har selv). Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Vi har samme problem bare at det er jeg som laster ned. Linjen er en 4mbit linje. har satt torrenten til maks 50kbs på ned og opp lasting. allikavæll suger den all nettet. med torrent på: Nedlastingshastighet: 242 kbit/s (1 000 000 bytes på 33,047 sek) Opplastingshastighet: 1 067 kbit/s (1 000 000 bytes på 7,500 sek) uten torrent: Nedlastingshastighet: 1 938 kbit/s (4 000 000 bytes på 16,515 sek) Opplastingshastighet: 1 299 kbit/s (2 000 000 bytes på 12,313 sek) Noe må jo være alvorlig galt. Endret 10. september 2008 av Ground Z Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Vi har kommet til en løsning: Vi "fildeler" kunn på natta og når vi er på skolen. Fra klokka 23.00 til klokka 16.00. Får se hvordan det systemet funker Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Med bittorrent må man begrense antall forbindelser mot nettet. Det hjelper lite å redusere hastigheten på torrents hvis routeren krasjer pga for mange forbindelser. Det er stor forskjell på routere og de beste modellene tåler over 200 samtlige forbindelser. Dette finner man igjen som global maximum number of connections i f.eks utorrent. Etter man har begrenset antall forbindelser så kan man trottle ned på hastigheten. Er man flere som deler så bør man kanskje ikke sette upload til mer enn 30% pr PC. Når det gjelder gode routere for bittorrent så har D-link mange bra routere. Selv kjøpte jeg en DIR-635 + DWA-140 til 550kr og routeren tåler 200 connections. Ikke dårlig til den prisen. http://www.smallnetbuilder.com/component/o...d,189/chart,124 Lenke til kommentar
nree Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Problemet med torrent er ofte at "elkjøp" routere ikke takler mange connections på en gang og da går det ut over hele trafikken. Edit: Åj, det hadde han over meg skrevet ja Endret 12. september 2008 av Goggen90 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hm... vi har et lass med Cisco accesspunkt på jobb, og de ser ut til å tåle det meste. Men siden de kjører LWAPP så er det vel kontrolleren som tar støyten, og den er i alle fall solid. Men kanskje det hadde vært en ide å teste et cisco punkt med ios. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Problemet med torrent er ofte at "elkjøp" routere ikke takler mange connections på en gang og da går det ut over hele trafikken. Edit: Åj, det hadde han over meg skrevet ja He he De selger faktisk gode routere som f.eks DIR-655 der også. Problemet er at de selger noen drittroutere rimeligst og Ola/Kari kjøper ofte disse med medfølgende problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå