Gå til innhold

skifte bank. spørsmål.

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Heisann, bankene reklamerer med at det er svært enkelt å skifte bank.

Alt man trenger å gjøre er å ringe banken så "orner" de alt selv.

sånn var det ikke da jeg skulle skifte bank fra DNB til skandiabanken.

Har ikke skiftet enda, men er under prosessen, så har et par spørsmål.

jeg har både brukskonto, sparekonto og BSU konto i dnb jeg gjerne vil overføre til skandiabanken.

mest problematisk er vel egentelig BSU, hva skjer med rentene jeg har spart opp? får jeg de eller må de betales tilbake til dnb? Jeg har allerede spart 5000 på bsu hitill i år, og bil spare 10000 når jeg har skiftet til skandiabanken. det vil tilsammen bli 15000, og et skattelette på 3000 kr, selv om jeg har spart i 2 forskjellige banker ikke sant?

Er det noe andre momenter innen for renter og sparinger jeg burde merke meg. har dnb noen avsluttnings avgifter eller noe skulte greier?

håper på svar

mvh jan henriksen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, bankene reklamerer med at det er svært enkelt å skifte bank.

Alt man trenger å gjøre er å ringe banken så "orner" de alt selv.

sånn var det ikke da jeg skulle skifte bank fra DNB til skandiabanken.

Har ikke skiftet enda, men er under prosessen, så har et par spørsmål.

jeg har både brukskonto, sparekonto og BSU konto i dnb jeg gjerne vil overføre til skandiabanken.

mest problematisk er vel egentelig BSU, hva skjer med rentene jeg har spart opp? får jeg de eller må de betales tilbake til dnb? Jeg har allerede spart 5000 på bsu hitill i år, og bil spare 10000 når jeg har skiftet til skandiabanken. det vil tilsammen bli 15000, og et skattelette på 3000 kr, selv om jeg har spart i 2 forskjellige banker ikke sant?

Er det noe andre momenter innen for renter og sparinger jeg burde merke meg. har dnb noen avsluttnings avgifter eller noe skulte greier?

håper på svar

mvh jan henriksen.

Har selv flyttet fra DnB til Skandiabanken, også bsu.

Dette var i fjor, men i år har det vist blitt enda enklere å flytte banker, da de nå har avtaler om å overføre alle avtalegiroer, faste trekk, forfallsregister etc. etc.

Flytte BSU er veldig enkelt, Skandiabanken gir deg et skjema som du fyller ut og gir til DnB. Det er alt.

Resten ordner bankene seg i mellom. Hele kontoen blir overført, ink tidligere sparebeløp, totale kreditt renter, årets sparebeløp osv. Skattelette blir utregnet 31.12 utifra hvor mye som står på BSU kontoen din da. Om du har spart dette i èn eller flere banker har ikke noe å si, men man kan kun ha BSU i en bank om gangen.

DnB har vel ikke noen avgifter på avsluttning, men pass på at de faktisk stopper forfallsregisteret ditt. Det gjorde de ikke hos meg, og jeg fikk inkasso fra dem da kontoen min ble overtrukket gang på gang, selv etter at den var avsluttet.

Lenke til kommentar

Hvis banken du skal slutte å bruke er gebyrfri er det enkleste er om du lar være å avslutte noen konto, bortsett fra å overføre BSU-kontoen. Det eneste jeg gjør når jeg bytter bank er å si opp evt. kort, og overføre pengene jeg har stående. Da er det lett å gå tilbake hvis den andre banken skulle bli bra igjen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...