Gå til innhold

8800 ULTRA har tatt kvelden, hva kan jeg kreve som erstatningskort?


BadCat

Anbefalte innlegg

8800 ULTRA har tatt kvelden etter ca 9 måneder, hva kan jeg kreve som erstatningskort.

 

Så vidt jeg vet så kan jeg kreve tilsvarende eller bedre kort eller pengene tilbake avskrivning for den tiden jeg har brukt kortet.

 

Vil det da si at jeg kan kreve minimum GTX 260 siden dette har ytelsesrating rett over 8800 ULTRA? (Tar da utganskpunkt i at det ikke vil være mulig å skaffe et nytt 8800 ULTRA.)

 

9800 GTX+ er iallefall utelukket siden det har lavere ytelsesrating i tillegg til at det er smalere minnebus og mindre minne noe som vil gi problemer da jeg kjører 2 skjermer med 1920x1200 og 1600x1200, det vil ikke bli nok teksturminne med 512 MiB.

 

Dette var hele poenget for å kjøpe 8800 UTLRA i utgangspunktet, hvis ikke hadde jeg gått for et 8800 GS 512. 4500 kr vs 2500 kr dersom jeg husker rett.

 

Jeg ønsker nVIDIA og samme fabrikat som opprinnelige kort XFX.

Jeg vil ikke godta noe <384 bit minnebus.

Jeg vil ikke godta noe <768 MiB minne.

 

Slik jeg kjenner reglene så kan jeg da kreve enten 8800 ULTRA, GTX 260, eller GTX 280 mot et mellomlegg eller dersom butikken ikke infrir 3375 kr. (Kjøpsum - 9 måneders bruk).

 

Stemmer dette i praksis?

 

Jeg antar at butikken jeg har handlet hos får erstatning fra fabrikk for de utlegg de har i forbindelse med det defekte kortet. GTX 260 og 280 er langt rimeligere enn mitt opprinnelgige kort, vil butikken da få estimert erstatning i forhold til nåværende erstattet kort eller i forhold til det opprinnelige kort. I tilfelle sistnevnte vil jo butikken tjene på at kortet mitt har tatt kvelden.

 

Jeg antar at de får dekket kun for nåværende erstatningskort da det virker for hinsides at de skal tjene på defekte kort, men kanskje ikke siden det da er et toegget sverd imed at de kan tape penger dersom erstatningskortet er dyrere enn det opprinnelige kortet.

 

Jeg er usikker på dette.

 

Tolker jeg da rett i at jeg kan kreve følgende tre alternativer?

-GTX 260 da dette er det laveste produktet som er >= 8800 ULTRA og har >= minnebus og minne

-GTX 280 mot at jeg betaler differansen mellom 280 og 260

-Pengene tilbake minus beløp for avskrivning.

 

Jeg hadde estimert å ha 8800 ULTRA i to år. Jeg var meget fornøyd med kortet, men det er for ille at det har tatt kveld etter ca 9 måneder.

 

Jeg antar jeg har mitt på det gode da jeg har benyttet høykvalitets PSU med 2x dedikerte tilkoblinger for grafikkort. Corsair HX620.

Montert ekstra kabinettvifter både over og under grafikkortet.

Kortet har virket smertefritt inntill i går. Jeg har ikke romstert i maskinen det siste halve året med unntak av at jeg gjorde rent noen vifter (noe jeg regner som forebyggende mot feil) og installerte et harddiskdrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg vet så kan jeg kreve tilsvarende eller bedre kort eller pengene tilbake avskrivning for den tiden jeg har brukt kortet.

 

Sorry, det kan du ikke. Kortet ditt må nok nærmest garantert sendes inn for å bli reparert. Eventuelt ersattet med samme kort hvis de fremdeles eksisterer.

 

Hadde det vært så enkelt som du sier, så hadde alle "leid" kort i 9 mnd for så ødelegge og skaffe seg nytt.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd om jeg får reparert erstattet det jeg har, rent bortsett fra at jeg ikke har annledning til å vente hinsides lenge. Egentlig kan jeg ikke vente overhodet og jeg kommer mest sannsynlig til å bestille et GTX 280 i dag, så får erstatningskort komme senere.

 

Mellom 1995-2008 så har jeg hatt to tilfeller der hardware har tatt kveld (1 grafikkort, hovedkort), begge ganger har jeg fått erstattet hardwaren med bedre hardware enn jeg hadde i utgangspunktet. Hovedkortet jeg fikk tilbake hadde dobbelte av prisen til det opprinnelige da det var det eneste kortet de kunne skaffe fra den produsenten som hadde raidkontroller og samtlige features som på mitt opprinnelige hovedkort.

 

Jeg ser det derfor ikke som urimelig at jeg nå har krav på GTX 260 dersom de ikke får erstattet i 8800 ULTRA siden det er GTX 260 som ytelsesmessig tilsvarer mitt kort i dagens produktserie.

 

Jeg snakker forresten ikke om å leie kort i 9 måneder men jeg har da krav på penger dersom butikk ikke får erstattet tilsvarende vare eller bedre. Kanskje jeg ordla meg litt dårlig mtp den biten, men jeg mente det ikke som at jeg kunne velge å få penger men at jeg har krav på penger dersom de ikke innfrir å erstatte med kort >= det jeg har.

 

Det er jo en ratingtråd her på forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=626001

 

Denne oppdateringens Topp 10 ytelse:

PR 3290: GeForce 9800GX2 - 1024MB

PR 2860: GeForce GTX 280 - 1024MB

PR 2630: Radeon HD 4870 - 512MB

PR 2580: Radeon HD 3870 X2 - 1024MB

PR 2370: GeForce GTX 260 - 896MB

PR 2250: GeForce 8800 Ultra - 768MB

PR 2190: Radeon HD 4850 - 512MB

PR 2150: GeForce 9800GTX+ - 512MB

PR 2030: GeForce 8800GTX - 768MB

PR 2010: GeForce 9800GTX - 512MB

 

Jeg ser det derfor ikke som urimelig at jeg derfor har krav på GTX 260 om de ikke får erstattet 8800 ULTRA.

 

EDIT: Mtp overerskriften "hva kan jeg kreve som erstatningskort?" er det vel ganske tydelig at jeg ønsker erstatningskort og ikke penger.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ingen som reparerer skjermkort på garanti, men jeg har aldri behandlet retur av XFX-produkter heller. Hvis det er som jeg antar, så bytter de kortet ditt i et nytt. Hvis de ikke har det kortet lengre, så får du et produkt med tilsvarende specs.

 

Der jeg jobber gir vi gavekort på like mye som kunden betalte (minus avskrivning) tilbake hvis det er en urimelig stor kostnad for oss å erstatte med tilsvarende vare. F.eks. hvis en kunde har en defekt 3 år gammel Finlux 28" crt som kostet 2495,- så får han ikke 28" - 32" lcd i bytte.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en pc som tok fyr for ett par år siden. opteron, 7900gt osv...

det fikk jeg byttet til bla. e4300, 2stk8800gts 320mb kort. så du kan si at jeg var veldig fornøyd :whistle:

 

Men jeg kan love deg at det var mye vasking av tak og vegger (sot) :thumbdown:

 

edit: komplett.no :new_woot:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
8800 ULTRA har tatt kvelden etter ca 9 måneder, hva kan jeg kreve som erstatningskort.

 

Så vidt jeg vet så kan jeg kreve tilsvarende eller bedre kort eller pengene tilbake avskrivning for den tiden jeg har brukt kortet.

 

Vil det da si at jeg kan kreve minimum GTX 260 siden dette har ytelsesrating rett over 8800 ULTRA? (Tar da utganskpunkt i at det ikke vil være mulig å skaffe et nytt 8800 ULTRA.)

 

9800 GTX+ er iallefall utelukket siden det har lavere ytelsesrating i tillegg til at det er smalere minnebus og mindre minne noe som vil gi problemer da jeg kjører 2 skjermer med 1920x1200 og 1600x1200, det vil ikke bli nok teksturminne med 512 MiB.

 

Dette var hele poenget for å kjøpe 8800 UTLRA i utgangspunktet, hvis ikke hadde jeg gått for et 8800 GS 512. 4500 kr vs 2500 kr dersom jeg husker rett.

 

Jeg ønsker nVIDIA og samme fabrikat som opprinnelige kort XFX.

Jeg vil ikke godta noe <384 bit minnebus.

Jeg vil ikke godta noe <768 MiB minne.

 

Slik jeg kjenner reglene så kan jeg da kreve enten 8800 ULTRA, GTX 260, eller GTX 280 mot et mellomlegg eller dersom butikken ikke infrir 3375 kr. (Kjøpsum - 9 måneders bruk).

 

Stemmer dette i praksis?

 

Jeg antar at butikken jeg har handlet hos får erstatning fra fabrikk for de utlegg de har i forbindelse med det defekte kortet. GTX 260 og 280 er langt rimeligere enn mitt opprinnelgige kort, vil butikken da få estimert erstatning i forhold til nåværende erstattet kort eller i forhold til det opprinnelige kort. I tilfelle sistnevnte vil jo butikken tjene på at kortet mitt har tatt kvelden.

 

Jeg antar at de får dekket kun for nåværende erstatningskort da det virker for hinsides at de skal tjene på defekte kort, men kanskje ikke siden det da er et toegget sverd imed at de kan tape penger dersom erstatningskortet er dyrere enn det opprinnelige kortet.

 

Jeg er usikker på dette.

 

Tolker jeg da rett i at jeg kan kreve følgende tre alternativer?

-GTX 260 da dette er det laveste produktet som er >= 8800 ULTRA og har >= minnebus og minne

-GTX 280 mot at jeg betaler differansen mellom 280 og 260

-Pengene tilbake minus beløp for avskrivning.

 

Jeg hadde estimert å ha 8800 ULTRA i to år. Jeg var meget fornøyd med kortet, men det er for ille at det har tatt kveld etter ca 9 måneder.

 

Jeg antar jeg har mitt på det gode da jeg har benyttet høykvalitets PSU med 2x dedikerte tilkoblinger for grafikkort. Corsair HX620.

Montert ekstra kabinettvifter både over og under grafikkortet.

Kortet har virket smertefritt inntill i går. Jeg har ikke romstert i maskinen det siste halve året med unntak av at jeg gjorde rent noen vifter (noe jeg regner som forebyggende mot feil) og installerte et harddiskdrev.

Jmf forbrukerkjøpsloven kap.1 kap.4 og kap.6-om forbrukers krav ved mangel

 

meld ifra til kjøper snarest mulig. du er klart innen fristen.

Lenke til kommentar

Tok en telefon og konsulenten nevte erstatningsvare eller kreditering.

 

Konsulenten var enig i at GTX 260 var nærmeste tilsvarende produkt og jeg skulle iallefall ikke få noe dårligere enn jeg hadde.

 

Det ordner seg ser det ut til.

 

Får bare slite litt med et 7800 imens :p

Lenke til kommentar
Du kan ikke kreve noe annet enn reperasjon/erstatning av tapt vare, såfremt det ikke er tredje gangen dette skjer :)

 

Skjermkort lar seg sjeldent reparere uten å sende inn til produsent. Og da får man nytt kort der man har kjøpt det istedet.

 

Men når det gjelder erstatning, så kan det være butikker som fortsatt har 8800 ultra liggende, så hvis du er "uheldig" for du bare et nytt slikt et.

 

Et GTX260 var det første som falt meg inn når jeg så tittelen på denne tråden, så ville nok tenkt meg noe slikt som erstatning ja hvis ikke butikken du kjøpte det fra har 8800 ultra. :)

 

EDIT: NEVER MIND! Var ikke flink nok til å lese de aller siste postene! :p

Endret av »frodo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tommelfingerreglen er at du har krav på tilsvarende eller bedre vare. I tilfellet med skjermkort blir da toppkort stort sett erstattet med toppkort, da det er fint lite annet som kan måle seg med speccs på GF Ultra kort.

 

Skjerkort blir aldri reparert. Dersom det er feil på kortet blir det returnert til produsenten. De som selger kort til sluttkunder har også garantiavtaler til sine leverandører vet du :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...