HayaoM Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Har aldri bygd PC før, og er strengt tatt litt skeptisk til hele greia (på grunnlag av mine manglende dataevner), men hvis dere kan hjelpe meg med å sette sammen noen greie komponenter, samt berolige meg, så kan det hende jeg tar sjansen. Her er noen tanker jeg har gjort meg: - Skal kun brukes til surfing. - Budsjett: Under 5k, men helst ikke så mye over 4k. - Harddisk: Her kan jeg spare noen kroner, for jeg laster ikke ned musikk eller film, og trenger derfor minimalt med lagringsplass. - Operativsystem: Blir vel billigste versjon av Vista eller...? - Skjermkort: Siden jeg ikke spiller spill på PC'n, så regner jeg med at et billig skjermkort holder. - Når det er sagt, så ønsker jeg kvalitetskomponenter og en PC som jeg kan leve med noen år fremover. - Skjerm, tastatur og mus har jeg. Jeg kan skammelig lite om data, så vær ærlig med meg - burde jeg kjøpe en billig ferdig-PC? Hvis dere tror at det skal gå greit å bygge en PC, så setter jeg stor pris på tips om komponentsammensetninger. Endret 1. september 2008 av HayaoM Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) dette høres jo ut som pc'n min jeg har et skjermkort som ikke greier å starte spill fra 2006 og nyere, kostet 300kr. Jeg brukte en Intel core 2 duo 1,8ghz, denne klokkes lett opp til 2,2 med mitt hovedkort. hovedkortet kostet vel 7-800kr + 80GB harddisk(holder til filmene mine + min mp3 samling.) og 1GB ram. dette oppsettet holder til å kjøre spill som wow, og siden jeg ikke spiller annet, så går det fint hele skiten kostet vel rundt 3500kr, men da hadde jeg harddisken fra før, samt at jeg fant et kabinett på mpx.no til 250kr (faktisk stilig og greit kabinett). men for all del ikke kjøp celeron prossessor, de er/blir treige uansett med tiden. EDIT: mitt oppsett: Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz, 800FSB NEC AD-5170 DVD±RW 18x Dual layer - SORT X-Gear Nero kabinett SORT Club3D Radeon 9250 256MB Skjermkort Gigabyte GA-965P-DS3 Socket 775 HK Kingston 1024MB DDR2 PC5300 KIT 3326,00kr fra mpx.no Endret 1. september 2008 av Gridset Lenke til kommentar
orbok Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Ellers så finnes det greie bærbare pc`er til prisen rundt 4000,- som er beregnet på akkkurat dine kriterier.. Fo 5k får du faktisk en ok gamer maskin ved å kjøpe komponenter å bygge selv. Endret 2. september 2008 av orbok Lenke til kommentar
HayaoM Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Gridset: Takk for forslaget. ordbok: Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en bærbar PC, men takk for inspillet. Jeg vurderer denne PC'n fra Netshop, selv om den blir en del dyrere enn hva jeg hadde tenkt å legge ut: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=106840 Etter å fjernet tastatur, mus, høyttalere og minnekortleser fra pakken, så kommer denne på rundt 7000,-. Jeg kan sikkert kjøpe en billigere PC med mine behov, men jeg vil gjerne ha en PC som jeg kan leve med i noen år fremover. Min nåværende PC er 5 år gammel, så jeg satser på at min neste PC holder i like mange år. Er denne Netshop-pakken et greit tilbud, eller burde jeg se etter andre alternativ? Forslag til konfigurasjoner av denne Netshop-pakken tas også imot. Etter å ha tenkt meg litt om, så kommer jeg ikke til å bygge PC selv. Lenke til kommentar
Deosl Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Komplett.no, her har de flere ferdigbygde modeller som egner seg bedre til det du er ute etter. Og du trenger ikke å kjøpe et skjermkort, det finnes hovedkort som har innebygget skjermkort! Hvis du ønsker å spare litt da... Endret 3. september 2008 av Deosl Lenke til kommentar
HayaoM Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Deosl: Takk for tipset. Denne Student i40 virker kurrant, og etter å ha fjernet skjerm, tastatur, mus og Office, samt valgt en mindre harddisk, så kommer den på 4918,-. Men jeg ser at det er små prisforskjeller mellom de ulike prosessorene, det samme gjelder RAM og skjermkort. Burde jeg bruke noen ekstra kroner på bedre komponenter, eller er standardkomponentene gode nok? Penger er egentlig ikke et problem, så jeg betaler gjerne noen kroner mer for en PC som yter litt bedre. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Multicom har det du søker. Som mange andre steder. Lenke til kommentar
HayaoM Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Tenkte jeg bare skulle si at jeg endte opp med å kjøpe denne PC-en: Min neste PC Jeg fikk foreldrene mine til å kjøpe den i Sverige, så den kom på 4200 kr med den fordelaktige valutakursen. Min nåværende PC er en HP Pavilion, og den har fungert eksemplarisk. HP fikk nettopp en pris for beste PC-merke, noe som er betryggende. Jeg har dessuten sjekket andre pakkeløsninger hos andre leverandører, og for 4200 kr får jeg dårligere eller tilnærmet lik ytelse. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Utelukkende til surfing kan du velge en EEE stasjonær når den kommer. Tror det er vanskelig å komme med noe billigere enn det.. Den Pcen du har endt opp med er helt grei. Pakkeløsninger er stort sett dårlig deal, men det viktigste er at du som kjøper er fornøyd. Endret 5. september 2008 av Sovehest Lenke til kommentar
HayaoM Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Eee er en søt liten sak, men jeg vet ikke helt om jeg ville hatt den som hoved-PC. Jeg kunne sikkert ha komponert en bedre PC, men jeg kan så lite om data at det ikke ville være verdt strevet. Min nåværende HP PC er hele fem år gammel, og jeg har vært svært fornøyd med den. Jeg betaler gjerne litt mer for trygghet og brukervennlighet når jeg kjøper elektronikk, så en pakkeløsning fra HP er nok et smart valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå