Gå til innhold

litt varm cpu synes jeg?! noen innblikk er ute?

georgebeck

Anbefalte innlegg

post-170516-1220307658_thumb.jpgpost-170516-1220307670_thumb.jpg[att

chment=250375:tnList_6..._1_3_Big.jpg]ello der ute forum!Kjører på en e6750 clocket fra 2.67 til 3.4 på et evga 680i sli hovedkort og da ligger den idle fra 37-40 og full load 50-51!!?Min kompis har nesten samme oppsettet bare byttet ut hovedkortet og cpu til en e8400 og asus maxsimum 2 og hans idle er 22-25 og full load 32-35??? Begge har samme lian-li kabbinet og hans cpu ligger clocket fra 3.0 til 3.6,vet at 45nm skal være litt kaldere men så mye da?Noen som vet hvor problemet ligger og om det egentlig er noe problem eller bare meg som tuller hehe:)

post-170516-1220307681_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

temperaturene virker helt normale.

Du har forrseten postet i feil del av forumet. Moderator flytter den vel.

Om du fortsatt ikke skulle vere fornøgd, ta av kjøleren og kontroller at der er god kontakt mellom den og CPU'en. Dette ser du på kjølepastaen. Evt. kan du bytte den ut med en annen, f.eks artic silver 7.

Men de tempsa er helt OK. Sitter med en q6600 med stock kjøler som ligger på 45grader ved idle. Uklokket.

Lenke til kommentar

Det "er" forskjell på 65nm og 45nm cpu mht varme ja.

Det er dessuten også ganske sikkert feilaktige temperatur avlesninger hos kompisen din , det er en kjent sak med 45nm cpuer.

Sier seg selv egentlig (idle temperatur på 22°).

Kan jo nevne at på mitt Abit ip35 pro sier uGuru at min E8400 cpu er 13° idle hvilket er klin umulig i et rom på 24°.

Mitt råd er å ikke legge alt for mye vekt på han kompisen din sine "avlesninger".

Hva du har i idle er uvesentlig , det er load temp som teller , og du ligger jo der langt under 60° som er bra.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Samme hvor krafig luftkjøler du har så er det den interne temperaturen i kabinettet som påvirker resultatet på cpu ved luftkjøling eller vannkjøling (kabinett kjøling og utlufting av varm luft som ikke bare bygger seg opp).

Hvis temperaturen internt i kabinettet er 40° sier det seg selv at det er vanskelig at cpu temperaturen blir lavere enn dette.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Temperaturen på vannet i et lukket vannkjølings system påvirkes like mye av kabinett temperaturen.

Du trenger vel ikke vannkjøling tatt i betraknting de temperaturene du har på systemet ditt.

Vannkjøling = Stille , ikke nødvendigvis stort fall i temperaturer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

da har jeg fjernet et par gittere foran mine mist vifter og har fått luft strømmen mere stabil:)Tror jeg vet hvorfor min kompis skryter av 22 idle!!!Det ligger min også i core 1 og 2 tempen ja mens selve tempen ligger nå på 38 og gikk opp til 3.2 og under crysis load holder den seg rett under 50 nemlig 49 hehe...sjekket også rom temperaturen og den ligger på 28-30 (liker å sitte hjemme med shorts og t-shirt) så kan nesten ikke klage da!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...