Gå til innhold

Deler til HTPC

Anbefalte innlegg

Noen som kan sette sammen en handle liste over deler til en HTPC helst ikke mer enn 4500kr,

Det jeg trenger er CPU, HK, Ram, HD, Skjermkort og kabinett, resten har jeg.

Må kunne kjøre alt av HD matriell i 1080p uten problemer.

Må helst være intel og nvidia

Endret av SintKanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du ha nVidia, så skal du få det. Dog, når det gjelder HTPC, er AMD/ATI overlegen nVidia.

- 780G eller 790GX Hovedkort

- X3 eller X4 Phenom prosessor

- 4GB ram

- 450 > 500W PSU

HTPC Kabinett

Strømforsyning

Hovedkort

Prosessor

Ram

Harddisk

Optisk Enhet

Pris = 5000 (ca 4500 om du bytter Blu-ray spilleren med en vanlig DVD brenner)

Du kan bare glemme gaming med denne. Men når det gjelder HD matriell, er den så godt som bedre enn hvilken som helst PC med GeForce.

Lenke til kommentar
Vil du ha nVidia, så skal du få det. Dog, når det gjelder HTPC, er AMD/ATI overlegen nVidia.

- 780G eller 790GX Hovedkort

- X3 eller X4 Phenom prosessor

- 4GB ram

- 450 > 500W PSU

HTPC Kabinett

Strømforsyning

Hovedkort

Prosessor

Ram

Harddisk

Optisk Enhet

Pris = 5000 (ca 4500 om du bytter Blu-ray spilleren med en vanlig DVD brenner)

Du kan bare glemme gaming med denne. Men når det gjelder HD matriell, er den så godt som bedre enn hvilken som helst PC med GeForce.

Takk for oppsettet, men hvilke skjermkort da?

Lenke til kommentar

Er enig med Svenni212000 vedr Intel vs Amd når det gjelder HTPC.

Her er et relativt billig forslag som jeg selv vurderer:

AMD Athlon 64 X2 4850E (45W)

Antec Fusion 430

Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Kingston ValueRAM DDR2-667 2GB (2x1024)

Seagate Barracuda 7200.11 1 TB

Billigste pris er 3606,- hos Amentio.

I følge diverse tester skal dette HK med 780G sammen med 4850E spille alt av i HD. Både HK og CPU produsere lite varme, noe som er fordelaktig mtp HTPC.

Lenke til kommentar
Western Digital GP serien er mer stillegående.

Har du tenkt å bruke XBMC trenger du raskere CPU for å spille 1080p .mkv.

XBMC støtter ikke multicore CPU og trenger 3Ghz for å spille av filmer ;) F.eks Intel C2D e8400

Har ingen planer om XBMC, blir nok separate programmer som powerDVD osv.

Lenke til kommentar
Skal maskinen brukes til spilling også?

Om ikke er det nok billigere (og kjøligere) å bruke onboard skjermkort. Vil anbefale deg å sjekke ut et hk med Intels G45-chipset. Denne skal støtte 8-kanals lyd over HDMI også (men det er visst noe driverproblemer til nå).

Skal kun brukes til video og musikk, Har ett lydkort med DD og DS lyd med optisk og koax utgang.

Lenke til kommentar

Skal du spille av Blu-ray på maskinen, eller evt andre fremtidige lossless lydforamter på film, så vil optisk og coax ikke ha nok båndbredde til å overføre disse videre til reciever. Såvidt jeg vet skal G45 støtte LPCM/Bitstream i 8-kanaler over HDMI i hardware, men ikke i software per dags dato.

Anbefaler deg ellers å sjekke ut denne anbefalingen på avsforum.com der en tar for seg forskjellige løsningene med diverse produsenter (AMD/ATI/Nvidia/Intel):

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....42#post14239742

Lenke til kommentar
Skal du spille av Blu-ray på maskinen, eller evt andre fremtidige lossless lydforamter på film, så vil optisk og coax ikke ha nok båndbredde til å overføre disse videre til reciever. Såvidt jeg vet skal G45 støtte LPCM/Bitstream i 8-kanaler over HDMI i hardware, men ikke i software per dags dato.

Anbefaler deg ellers å sjekke ut denne anbefalingen på avsforum.com der en tar for seg forskjellige løsningene med diverse produsenter (AMD/ATI/Nvidia/Intel):

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....42#post14239742

Takk for svar Hardkjerne !

Den siden var jo helt genial :thumbup: . Hadde jeg bare visst om den før.

Men kan ikke tenkte alt for mye på hva som kommer noen år gram i tid, da får jeg aldri

bygget noe HTCP. Men visst dette kommer på ca 4-5 tusen, så kan nok jeg oppgraderer eller lage ny etter par år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...