Gå til innhold

Crop vs FF og objektiver

Anbefalte innlegg

:blush: For noen vil nok dette virke som et totalt latterlig spørsmål, men jeg håper noen kan ta seg tiden til å klarifisere for meg.

Er det så at objektiver beregnet på FF eks. 50mm/f1.8 i fungerer bra for f.eks D80, men kommer mer til sin rett på et FF kamera? Gjelder det samme med obektiver beregnet på crop som 14-24/f2.8?

Det jeg egentlig håper å få forklart er hvor stor forskjell det er snakk om og hvorvidt det er så at man bør velge et objektiv i forhold til om man har crop eller FF?

Selv har jeg Nikon D80 og blir nok å holde meg til det en god stund (myyyye å lære ennå!) og har såvidt seriøst begynt å "browse" etter annen optikk en medfølgende 18-55 VR ;)

På forhånd takk for klarifisering :D :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optisk sett så kreves det mye for å yte bra på hele bildet ved FF - når du da bruker ett FF-objektiv på cropkamera bruker du det området som er best.

Du bør velge objektiver etter hva du har, og hva du i nærmeste fremdit kommer til å anskaffe. Du må jo tenke på hvor anvendelig brennvidden er på ditt cropkamera, du nevner 50/1.8. Fint objektiv, men på crop så er det en kort tele, i motsetning til en normal på FF.

Lenke til kommentar
Er det så at objektiver beregnet på FF eks. 50mm/f1.8 i fungerer bra for f.eks D80, men kommer mer til sin rett på et FF kamera? Gjelder det samme med obektiver beregnet på crop som 14-24/f2.8?

Det jeg egentlig håper å få forklart er hvor stor forskjell det er snakk om og hvorvidt det er så at man bør velge et objektiv i forhold til om man har crop eller FF?

FF objektiv (Nikon) kan brukes på både crop og FF.

Crop objektiv kan bare brukes på crop kamera uten at du får en slags ramme rundt bildet.

Her er Nikon 10,5mm DX på en F5:

post-31719-1220339575.jpg

(mulig dette er mer ekstremt enn hva andre DX objektiv gir på FF,

men det gir da en pekepinne,...og jeg har heldigvis ikke flere dx linser :) )

edit - en [ manglet!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at et "FF" objektiv på en crop sensor vil gi bedre kvalitet pga en bruker "kjerneområdet" på objektivet. Hjørneuskarphet blir gjerne noe redusert i forhold til samme objektiv på FF.

Samtidig må jeg jo påpeke at Olympus sine objektiver (særlig pro og top pro serien) som er utelukkende bygget for 2x crop er helt fantastiske. Skarpe som fy, og med god ytelse over hele linja.

Tror det går litt på produsenten, men tror jeg ofte vil ha rett i at en 70-200 beregnet på FF vil yte bedre på crop-sensor enn en 70-200 som faktisk er laget for crop-sensor.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at et "FF" objektiv på en crop sensor vil gi bedre kvalitet pga en bruker "kjerneområdet" på objektivet. Hjørneuskarphet blir gjerne noe redusert i forhold til samme objektiv på FF.
Samtidig vil pixel-pixel-skarpheten kunne oppleves som dårligere på crop, fordi hver pixel tar mindre plass, og krever således høyere detaljgjengivelse av objektivet. Det er spesielt relevant når man sammenlikner f.eks. D300 og D700, som har samme pixelantall, men lavere pixeltetthet på D700.
Lenke til kommentar

:D Takkar veldig mye for svar! Er så greit å få det enkelt forklart, sånn at man ikke går der og tror man er sikker, men aldri blir det helt ;)

Blir nok å holde meg til Nikon D80 en god stund, da jeg ennå har mye å lære og det nok er avansert nok for meg så langt ;) Så om det blir FF eller ikke på meg neste gang.... umulig å si ennå. Tror nok derfor jeg blir å gå etter objektiver for D80 og ikke tenke sååå mye på om det blir FF neste gang. Må nesten lære å krype før jeg skal springe noe maraton ;)

Igjen, tusen takk for at dere tar dere tid til å klargjøre dette for meg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...