Gå til innhold

Koster det så mye?!

jeg_lyver_mye

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jammen faen da.

Tenk deg... utdanner dem folk som kanskje kan tjene mer penger senere i livet så er det noe dem vil tjene på i lengden da!

Faen heller. Folk skulle fått bøker hivd over seg! Det virker som staten ikke vil at du skal utdanne seg! Teiteste jeg har vært borti!

Jeg vil forbedre karakteren min! En luring skal rette tentamen min.. tar han sikkert et kvarter... og det skal han liksom ha over 600 kroner for.. hva faen!?

Lenke til kommentar

Det er argumenter både for og imot. Det kan for eksempel være at jeg ikke har lyst til å finansiere din skolegang dobbelt opp. Kanskje jeg syns du burde ha lagt ned flere ressurser i å få det til bra den første gangen.

Klarer du ikke et tilfredsstillende resultat første gangen, skal det svi litt - og ikke for meg. Jeg snakker for øvrig ikke personlig, og 'meg' kan anses som en slags personifisering av et annet synspunkt enn ditt.

For noen må i alle fall finansiere det. Så går det an å rope på oljefondet, men det høres ikke så realistisk ut.

Lenke til kommentar

667,- for en times arbeid og masse byråkrati og papirmølle - rimelig spør du meg. Rettingen tar en viss tid, vakthold under prøvetakingen tar lang tid (mye spares inn her om det er flere privatister, sikkert subsidiert om du er alene.) og etter retting så skal det formelle med papirer og slikt ordnes.

Slutt med sytingen, du er heldig når du får lov til å gi det ett nytt forsøk!

Lenke til kommentar

Hvis folk kan skaffe seg bedre utdanning og tjene mer penger.. så skatter vi vel mer også. Det er vel penger staten tjener inn? Enn at jeg jobber mcdonalds og betaler vesentlig mindre skatt?

Jaja.. vet ikke så mye om dette systemet.

en ting.. jeg kan jo ikek fly rundt å ta opp hele tiden. Men mener vi kan få 1 gratis gang til å forbedre på!

Lenke til kommentar

Er jeg heldig? Er jeg heldig når jeg for lov å gå ta en eksamen på nytt? Skulle jeg ikke få lov å forbedre kunnskapene mine? Vise at jeg har lært mer nå? Nå skjønner jeg INGENTING!

Jeg må betale halvparten hvis jeg ikke har hatt det før!

Hva gjør at det koster så forbanna mye mer om jeg har hatt det før? Er det en slags teit straff?

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar

Er jeg heldig? Er jeg heldig når jeg for lov å gå ta en eksamen på nytt? Skulle jeg ikke få lov å forbedre kunnskapene mine? Vise at jeg har lært mer nå? Nå skjønner jeg INGENTING!

Jeg må betale halvparten hvis jeg ikke har hatt det før!

Hva gjør at det koster så forbanna mye mer om jeg har hatt det før? Er det en slags teit straff?

Det som gjør at det koster mer er at de må leie inn folk til en ny dag. Da jeg tok privatist eksamen var det, jeg og tre andre. de måtte leie inn en vakt og i tillegg må eksamenene sendes inn til retting, og så tilbake. tror ikke dette er noe skolene tjener på. tenk hvis alle skulle tatt eksamen om igjen? det hadde jeg gjort i de fleste fag om det var gratis, bare for moro skyld. og 600kr er ikke mye penger for noe sånt. tenk på alt annet som koster, som ikke er like viktig.

Lenke til kommentar

En vakt... holder sikkert til 20 personer. Gamlinger og pensjonister som ikke har en dritt å gjøre skal sikkert ikke ha mye for det. For dem i det hele tatt noe?

Sendinga kan jammen ikke koste mye!

Rettinga... kan umulig ta lang tid når du pokker meg har fasiten foran deg. Ja.. du må kanskje se om han har gjort det riktig! Javel.. tar det lang tid... så kanskje han bør finne seg en annen jobb.

600 kroner er mye penger når du har 0,- på kontoen...... derfor jeg irriterer meg over dette.

Er ikke høyere utdanning noen staten får avkastning på over tid da?! Hvorfor får jeg ikke bøker og skoleutstyr etc. hivd i trynet mitt? Hvorfor står ikke en politimann foran døra mi om jeg ikke går på skole? Jeg er lat... så kan jeg kjefte på han.. og føle meg bedre... takk.

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar
Rettinga... kan umulig ta lang tid når du pokker meg har fasiten foran deg. Ja.. du må kanskje se om han har gjort det riktig! Javel.. tar det lang tid... så kanskje han bør finne seg en annen jobb.

600 kroner er mye penger når du har 0,- på kontoen...... derfor jeg irriterer meg over dette.

Med den holdningen der skulle du ha betalt dobbelt så mye. Tror du det finnes fasiter på samtlige eksamener som blir tatt? De som retter må jo lese gjennom alt du skriver, gjerne flere ganger, før de retter/gir oppgaven din er karakter.

Er ikke høyere utdanning noen staten får avkastning på over tid da?! Hvorfor får jeg ikke bøker og skoleutstyr etc. hivd i trynet mitt? Hvorfor står ikke en politimann foran døra mi om jeg ikke går på skole? Jeg er lat... så kan jeg kjefte på han.. og føle meg bedre... takk.

Utdanning er frivillig. Selv om du har krav på utdannelse, betyr det ikke at du har krav på å få dekket samtlige utgifter det medfølger. Du burde være fornøyd med at du får selve utdannelsen gratis, og slutte å klage.

Lenke til kommentar
Du burde være fornøyd med at du får selve utdannelsen gratis, og slutte å klage.

Og det skulle ikke vært en selvfølge med oljefondet og den mengden skatt folk betaler i dette landet?

Betaler du skatt?

Edit: Du gjør nok det, da jeg ser du er over 30 år. Spørsmålet kan da forandres til:

Syns du da resten av de som betaler skatt skal betale for de eksamener som du må ta opp igjen/ta utenom skolen?

Endret av Runar
Lenke til kommentar

700,- for ein eksamen er vel egentleg knapt sjølvkost.

Samfunnet betaler ein gratissjanse , om ein ikkje lykkes på den så er det rett og rimeleg at ein må betale for nye forsøk.

Kostnader forbunne til ein eksamen:

1) Leie av lokalet (høst er ikkje ein normal eksamsperiode for vidaregåande)

2) Eksamesvakter

3) Lærarpersonell til å bistå

4) Utgifter til sensorer

Så ser ein på denne rekka av utgifter så er 700,- ein veldig liten sum, om ein tar eksamen på ein del høgskuler utan å vere student der kosta det ca 1000 pr vektal (nominert studieprogresjon var 20 vekttal i året)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...