Gå til innhold

Linux kommer ikke inn på trådløst nett servert av Vista

V5R1X

Anbefalte innlegg

Har en flunkende ny EEE 900 i hendene. Denne kommer ikke inn på det trådløse nettverket som blir delt av min stasjonære Vista maskin. Dette trådløse nettverket er uten kryptering. Det går fint å koble seg på med XP-PC'er og min Nokia-telefon, men når jeg kobler meg til med 900'en, så skjer det ingenting. Dvs. at EEE-laptopen begynner å jobbe med å koble seg på, mens Vista PC'en min ikke viser noen tegn til at noen har/prøver å koble seg til. Noen som har en formening om hva som kan være problemet?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Det stemmer, det dreier seg om et ad-hoc nettverk. Noen grunn til at dette ikke skal virke sammen med linux?

EDIT: 'Infrastructure' som nettverkstype har jeg aldri fått til å virke i Windows. Dvs. ingen av mine enheter finner et slikt nettverk.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Det stemmer, det dreier seg om et ad-hoc nettverk. Noen grunn til at dette ikke skal virke sammen med linux?
Ja, fordi det ikke er et aksesspunkt. Alle routere kjører en eller annen BSD eller linux, så trådløse enheter kan settes opp som aksesspunkt i linux. Ad-hoc derimot er mer uvanlig, og har derfor ikke blitt prioritert inn i programmer for tilkobling. Det har nå endelig blitt lagt inn i nyeste network manager som kommer i neste utgave av Ubuntu, og allerede ligger Fedora, nemlig versjon 0.7. Se nederst på siden her for bekreftelse:

http://live.gnome.org/NetworkManager07Release

Hvis du installerer en Ubuntu versjon, så ligger det ferdige pakker med versjon 0.7 som du kan bruke.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Meh... Prioriterer å beholde standard-OS fremfor å få mulighet til koble til ad-hoc nettverk, er tross alt bare noe jeg bruker hjemme (selv om det hadde vært veldig fint å kunne få bruke maskinen på WLANet). Men det kom jo ikke som en bombe at det nok en gang (i mitt tilfelle) var linux som var inkompatibelt. :(

Får vel bare gjøre unna sofasurfinga med Windows/Nokia...

Lenke til kommentar
Meh... Prioriterer å beholde standard-OS fremfor å få mulighet til koble til ad-hoc nettverk, er tross alt bare noe jeg bruker hjemme (selv om det hadde vært veldig fint å kunne få bruke maskinen på WLANet). Men det kom jo ikke som en bombe at det nok en gang (i mitt tilfelle) var linux som var inkompatibelt. :(

Får vel bare gjøre unna sofasurfinga med Windows/Nokia...

Tja, linux er vel kompatibelt, men ad-hoc er vel ikke akkurat standard måte å dele ut et trådløst nett på. Du har mange mulige løsninger, f.eks. å ordne deg en trådløs router. Jeg vil vel heller si det nok en gang er manglende funksjonalitet i windows som stopper deg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...