Gå til innhold

Hvilken prosessor skal jeg oppgradere til?

afsaft

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg besitter i dag en AMD 64x2 4600+ prosessor. Nå er jeg klar for en oppgradering.

Pcen brukes først og fremst til HTPC bruk, altså filmtitting og nedlastning.

Hvilken prosessor bør jeg velge og hva vil en evnt ny prosessor gi meg som den gamle ikke kunne?

Jeg ønsker selvsagt minst mulig støy.

Hovedkortet mitt er: Gigabyte GA-MA78GM-S2H AMD 780

Rune

Endret av afsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste logiske oppgradering for deg vil da være en Phenom prosessor med 4 kjerner.

AMD Phenom 9850 Black Edition - vil vell være en god oppgradering.

Når det gjelder støynivå, så er alle CPUer helt lydløs.. Det er CPU viften som er støykilden.

Om du synes din nåværende bråker, vil ikke ny CPU endre på dette. Om ny CPU primært er for å redusere støy, så bør du mer heller rette blikket mot en ny CPU kjøler og ikke ny CPU.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar.

Jeg trodde det var sånn at noen prosessorer produserte mindre varme og derfor trengte mindre kjøling/viftebruk?

Hva er motivasjon for at den prosessoren du nevner er det eneste naturlige for meg?

Hilsen Rune

Lenke til kommentar

Hastighet. Det er fremdeles skralt med programmer som tar i bruk 4 kjerner. Skal man ha ny CPU er det vell logisk å se etter en kraftigere CPU, og i antall Mhz er 9850 hakket raskere. Og selv om det ikke finnes så mange programmer som det burde så utnytter Quad core, betyr ikke det at slike programmer ikke eksisterer. Om du har eller i nær fremtid får et slik spill/program, har du også en CPU til dette.

Når det gjelder varmeutvikling, så er det også forsåvidt helt sant.

Men alle stock kjølere har støynivå over og kjøleegenskaper under de fleste andre 3part kjølere som Noctua, Scythe, Thermalright og så videre.

Lenke til kommentar

cpuen du listet opp (x2 4600+) er mer enn god nok til nevnte arbeidsoppgaver. Oppgradering er bortkastede penger. Hovedkortet du har med 780g chipset gjør det enda mindre nødvendig med kraftig cpu, selv ved avspilling av hd-materiale, grunnet det har ett godt skjermkort som avlaster cpu endel.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

780 G er i mine øyne verdens beste htpc chipset, og IGP gaming chipset.

DUUU kan plukke opp min 2100 mhz X2 45 watt fra qxl, eller kjøpe noe kraftigere, 2.6 ghz på er max @ 45 watt..

sleng på en god kjøler, og kjør miiiinimum rpm, eneste jeg kan se du kan gjørra for dine behov.

har selv kjørt dissa 45 Watterne, og de er ganske greie =) lager latterlig lite effekt, og med en 45 watts amd cpu har du faktisk like høyt strømforbruk idle som en ATOM basert pc med I945 chipset. så jaja... sier litt om kor lite strøm 780 G også bruker...

jeg råder deg til å lese mellom toms 780G review.

De drar en 2ghz single core sempron(amd's celeron) med 1080p =)

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...