Gå til innhold

Hvilke skal jeg velge? Radeon 9700pro elr 9700 pro Ultimate?

Grobo

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er litt usikker på hvilke 3d kort jeg skal kjøpe.

Det står mellom :

Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO 128MB

Eller

Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO 128MB Ultimate Ed

Forskjellen på disse 2 er at Ultimate Edditionen har en stor kjøle ribbe som dekker så si hele kortet. (som er vifte fri) mens Normal Pro versjonen har en vifte som blåser på kortet. Vil Ultimate Eddition bli dårlig å overklokke?

Noen som har noen erfaringer?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o

Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO 128MB Ultimate Ed :woot:

Den er stille og ATi 9700 støyer litt. Deilig å kunne slippe det

Lenke til kommentar

Vel, tro det eller ei, men UE er faktisk enklere å overklokke enn standard kortet. OCSystems selger en versjon av ATI Radeon 9700pro med Zalman z80hp-a, som er den kjøleren som sitter på UE kortet. De har klokket det til å ligge på 415MHz core og 730MHz på memory (365x2).

OCaddiction som reviewet dette kortet sa at det da ikke var noe særlig mer å ta utav det, men det kom visst ikke akkurat som noen bombe (lol). Kjøp UE og klokk det, og sett alternativt på en vifte bakpå - bakpå? Japp, min egen lille oppdagelse, og noe som jeg snakket med zalman om. Pga heatpipe løsningen må front heatsinken varmes opp slik at vannet i heatpipen fordamper, og derfor hvis du har en vifte foran vil ikke dette skje, og heatpipen vil ikke ugjøre noen forskjell. Hvis du derimot setter en vifte bakpå vil vannet fordampe og gå bak til heatsinken som sitter der, og når du da kjøler den ned med en vifte avkjøles vannet fortere enn uten, og du får en positiv effekt. Tro det eller ei, gpu temperaturen er lavere hvis du ikke har noen vifte i det hele tatt enn hvis du har en vifte foran, men hvis du kjører opp viften bak får du enda lavere temps (testet dette sammen med zalman folkene på CeBIT).

Lenke til kommentar

nja. kjøp ikke den kjøleløsningen! Da betaler du jo for en kjøleribbe og masse annet som du ikke har bruk for.

gå inn på vifter (helt nederst i menyen på Microplex) og 80x80 mm.

finn en vifte med pris og støy lapp som passer deg! (Anbefaler på det sterkeste at du ser ekstra nøye på PAPST sine vifter!!!!!)

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...