Sangesland Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) vi flyttet inn i en leilighet i tr.heim den 1 august i år, leiligheten var da ikke ferdigstilt. manglet brannvarslere og brannslukningsapparat i hele leiligheten, 4 soverom + 2 bad var ikke vasket, var en del løse ledninger som hang på kjøkkenet, kjøleskapet manglet(kontrakter sier hvitevarer er inkludert), var ikke innlagt vann. tok mellom 7-25 dager før alt dette ble fikset, med unntak av vaskinga som fortsatt ikke er gjort noe med. vi krever derfor avslag i husleia, huseier sier bare hver gang at han skal ringe tilbake neste dag, noe som han ikke gjør. vi har også ringt flere ganger ang at han må opprette en depositumskonto, men får bare samme svar at han ringer tilbake i morra. jeg har på nåværende tidspunkt ikke betalt husleie for august, og heller ikke depositumet på 7600 kr som står i kontrakten grunnet at han ikke skaffer til veie en depositumskonto. er det noe jeg kan gjøre for å få fortgang på prosessen, evt for å forhindre at vi blir kastet ut? Endret 1. september 2008 av Sangesland Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 er det noe jeg kan gjøre for å få fortgang på prosessen, evt for å forhindre at vi blir kastet ut? Utleieren har plikt til å utbedre mangler, slik at boligen fremstår som den skal etter avtalen. Gjør han ikke det, kan leietakeren kreve avslag i leien, holde tilbake husleie, og hvis mangelen er vesentlig - heve avtalen. På visse vilkår kan leietakeren også kreve erstatning. Tror du skal være trygg angående utkastelse da du kan holde tilbake leie med din fulle rett. Du har også krav på depositumskonto, klarer ikke utleier og skaffe en slik konto kan han heller ikke kreve depositum. Her kommer det også frem at husleier skal betale utgiftene ved opprettelse av kontoen, husk at renter fra depositumet tilfaller leier. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Du har også krav på depositumskonto, klarer ikke utleier og skaffe en slik konto kan han heller ikke kreve depositum. finnes det noe grense hvor lenge i ettertid han kan kreve depositum? jeg har nok av andre ting å bruke de 7600 på....... Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Tror nok du må basere deg på å betale depositumet. Rimelig slapp utleier, skulle tro han var interessert i å få på plass depositumet som en av de første tingene (gjerne før leietakeren flytter inn). Ellers holder jeg med deg i at du holder tilbake (deler av) husleie inntil alle tingene du nevnte i førsteposten er på plass. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Uansett, hvis du skal holde tilbake husleie må du deponere pengene. Og det skal være så godt som ubeboelig for å holde tilbake hele leia. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 En depositumskonto er det vel i grunn utleier som kan kreve at du oppretter, da dette er penger som skal stå til sikkerhet for utleier i tilfelle manglende husleie etc. Depositumskontoen skal også stå i ditt navn så det er nok du som må sørge for å opprette denne, ikke utleier. Ofte kreves det at den opprettes i samme bank som husleia går inn hos. Etableringsgebyret for dette er det utleier som skal betale. Det er i så måte til fordel for deg om utleier ikke krever at du oppretter depositumskonto, men for husfredens skyld så er det nok like greit at du tar deg en tur i banken. Husk da og ta med husleieavtalen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 En depositumskonto må sperres i begges navn, og må opprettes sammen i godkjent finansinstitusjon. Det er riktig som du sier at utleier skal betale for opprettelsen, men man må altså gå sammen om det. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 vi har vært i banken og prøvd å opprette en depositumskonto, problemet er at alle 4 sine navn står på 1 kontrakt, med en depositums sum på 30400 kr. vi får derfor ikke lov å opprette en konto som har mindre enn 30400 kr på seg. men, hu ene vi bor med fikk en spesialavtale med banken sin hjemme som lot henne allikavel opprette en konto bare for henne med 7600 kr på. er derfor umulig for oss 3 andre å få oppretta en konto, med mindre vi betaler 10.000 hver på depositumskontoen, noe som er uaktuelt. eneste tilbudet vi har fått av landlorden var at vi overførte pengene til hans personlige konto, så skulle han fikse en depositumskonto etter hvert ............. Lenke til kommentar
twisted_ Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Jeg var litt rask på avtrekkeren, men du må i hvert fall ikke finne på å bare overføre pengene til han. Endret 2. september 2008 av twisted_ Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Jeg var litt rask på avtrekkeren, men du må i hvert fall ikke finne på å bare overføre pengene til han. vi var ganske raske med å takke nei til det "tilbudet" er bare så fortvilende at han ikke gidder gjøre noe, uansett hvor mye vi maser Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 En depositumskonto er det vel i grunn utleier som kan kreve at du oppretter, da dette er penger som skal stå til sikkerhet for utleier i tilfelle manglende husleie etc. Depositumskontoen skal også stå i ditt navn så det er nok du som må sørge for å opprette denne, ikke utleier. Ofte kreves det at den opprettes i samme bank som husleia går inn hos. Etableringsgebyret for dette er det utleier som skal betale. Feil, utleier skal ha konto klar når depositumet betales og kan ikke kreve at leier oppretter kontoen. Det du egentlig sier er at leier må legge ut for noe utleier skal betale, det er ikke rett. Lenke til kommentar
nls Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 En depositumskonto er det vel i grunn utleier som kan kreve at du oppretter, da dette er penger som skal stå til sikkerhet for utleier i tilfelle manglende husleie etc. Depositumskontoen skal også stå i ditt navn så det er nok du som må sørge for å opprette denne, ikke utleier. Ofte kreves det at den opprettes i samme bank som husleia går inn hos. Etableringsgebyret for dette er det utleier som skal betale. Feil, utleier skal ha konto klar når depositumet betales og kan ikke kreve at leier oppretter kontoen. Det du egentlig sier er at leier må legge ut for noe utleier skal betale, det er ikke rett. utleier skal ha hva klart ? opprettet en konto i en annes navn ? tull og vas en depositumskonto er en konto som står i leietakers navn, han må altså være tilstede for å åpne kontoen. det blir lagt en sperre på konto for uttak ved at utleier registreres og dermed må han også være tilstede ved kontoåpningen. Begge må også være tilstede ved kontoavsluttning. I tillegg trengs en kopi av leiekontrakten og depositumsbeløpet må bli betalt, og utleier betaler gebyret for opprettelse av kontoen. Leietaker(kontoeier) er juridisk eier av pengene, dette er for eksempel tydlig demonstrert da leietaker(kontoeier) fritt disponerer opptjente renter. Hvordan den 4 leietakeren har fått opprettet den depositumskontoen skjønner jeg ikke, med mindre hun har en seperat kontrakt, og fått en rett kopi av utleiers legitimasjon, uansett så vil den mangle hans underskrift og ikke være gyldig, og jeg som utleier ville aldri godtatt denne kontoen, men on too business. å opprette 3 seperate kontoer er vel heller uaktuellt, dvs, den fjerde leietakeren må pent finne seg i å bla opp hennes del av depositumet til deres dep. konto. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Bla bla... Kanskje jeg tok litt sterkt i, hovedpoenget var at utleier ikke kan kreve at leier skal opprette kontoen alene som Wlffrsether påstår. I dette tilfellet er det jo leier som maser og vil ha det unnagjort og utleier som er treg. Lenke til kommentar
nls Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Bla bla... Kanskje jeg tok litt sterkt i, hovedpoenget var at utleier ikke kan kreve at leier skal opprette kontoen alene som Wlffrsether påstår. I dette tilfellet er det jo leier som maser og vil ha det unnagjort og utleier som er treg. men da er vi enig, en depositumskonto er strengt tatt ikke pålagt, men de fleste utleiere ønsker det som en sikkerhet, så hvorfor utleier driver sånn her virker merkelig, blir nesten litt bekymret for seriøsiteten hans mtp mangeler etc ved senere anledninger også. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 men da er vi enig, en depositumskonto er strengt tatt ikke pålagt, men de fleste utleiere ønsker det som en sikkerhet, så hvorfor utleier driver sånn her virker merkelig, blir nesten litt bekymret for seriøsiteten hans mtp mangeler etc ved senere anledninger også. Ikke helt, depositumet er en forsikring for utleieren som skal dekke skade, ubetalt leie, etc, depositumskonto er ikke en sikkerhet for utleieren men for leietaker for at utleier ikke urettmessig skal kunne trekke fra depositumet. Depositumskonto er vel ikke pålagt men leier kan nok kreve dette mener jeg uten at utleier kan si noe på dette. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Det virker temmelig sannsynlig at dere vil få mer problemer hvis dere fortsetter å bo hos denne huseieren. Jeg ville latt ting være som de er, og heller prøvd å finne et annet sted å bo. Du må nok regne med å måtte betale hele husleien som har påløpt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå