Blyantspisser Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei, jeg har i det siste hatt problemer med den stasjonære pcen min. Når jeg skrur den på, virker det som om den ikke gir noe signal til skjermen. Skjermen går rett som det er i "power save mode". Når jeg restarter (enten på vanlig måte eller ved å kutte strømmen), og deretter prøver å skru på på nytt, hender det at den plutselig funker, og Windows starter på vanlig måte. Dette har jeg klart å leve med en stund, men for et par dager siden bestemte den seg for å streike helt. Etter at jeg hadde lastet ned SP3 via Windows Update, og skulle restarte maskinen, fikk jeg den ikke på igjen. Skjermen går konstant i "power save mode". Ved restart får jeg enkelte ganger opp startbilde på skjermen. De gangene dette skjer, kommer jeg til en forespørsmål om jeg vil starte maskinen i sikkermodus eller i vanlig modus. Uansett hva jeg velger, har jeg aldri kommet lengre enn til Windows-logoen før skjermen går i "power save". Noen ganger restarter pcen seg til og med av seg selv rundt dette tidspunktet, eller før. Jeg har også fått opp bluescreen med noe tekst på noen få ganger, men denne varer kun i ca 1-2 sekunder, og jeg rekker dermed ikke å lese hva som står der før skjermen blir svart. Jeg kan også nevne at det ved oppstart av pcen vanligvis kommer en liten pipelyd når den startes. Etter restart nå, piper den ca. bare halvparten av gangene jeg skrur den på. De gangene den ikke gir fra seg lyden, skjer det absolutt ingenting på skjermen. Om jeg husker riktig, blinker det også et blått lys foran på kabinettet der det står HDD (hard disc drive?), mer hyppig enn vanlig. Det blinker ikke så intenst når det "funker". De gangene den piper, og alt virker som normalt, får skjermen vanligvis kontakt, og jeg kommer til forespørselen om sikkermodus. Det er garantert ikke noe feil med skjermen. Jeg har prøvd med en annen skjerm, og eksakt samme problem dukker opp. Også tastaturet og musa har noen ganger problemer med å få kontakt, og jeg tror kontakten brytes omtrent samtidig med skjermen, men akkurat dette må jeg sjekke en gang til før jeg er sikker. Btw: Mens pcen enda var mulig å få på, måtte jeg alltid trykke på F1 før Windows starta (fikk opp infomelding om ett eller annet med klokking(?), måtte visst trykke F1 for å komme videre). Pcen er satt sammen hos Komplett.no, og jeg mener at det fulgte med noe programvare til klokking, av et eller annet slag. Jeg kan ingenting om det, så det er vanskelig å si. Alt i alt syns jeg maskina oppfører seg veldig merkelig, og siden jeg ikke kan så mye om hardware, hadde jeg blitt veldig glad for litt hjelp Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hva slags PC fra komplett har du? Du kan først se om alt er koblet skikkelig til. Da tenker jeg på mus/tastatur og se om alt er koblet til inne i selveste kabinettet. Når det er gjort, kan du gå inn i BIOS menyen og kjøre Fail safe defaults. Du kan også ta en titt på denne siden: http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...;topic=techhelp Lenke til kommentar
Blyantspisser Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Alt er koblet til, og funker bra så lenge skjermen også får signaler. Jeg gikk inn i BIOS-menyen, men fant ikke "Load Fail-safe defaults". Det andre alternativet du har ringet rundt, "Load optimized defaults", var der derimot. Skal jeg trykke på denne? Takk for linken, jeg skal lese gjennom for å se om jeg finner ut noe mer. Vil du at jeg skal liste opp type prosessor osv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå