Gå til innhold

Jeg blir bare større.. Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 17 år gammel gutt. Jeg er 1.80 høy og veier 73 kg. Jeg spiser ikke altfor usunt, men spiser en del godteri når det først blir helg. Jeg spiser også ganske uregelmessig.

Jeg sliter med at jeg "har litt på kroppen". Jeg er ikke synlig feit, men jeg har en del fett på brystkassa og nederst på magen. Jeg gikk på kickboxing et halvt år i fjor, men måtte slutte på grunn av arbeid.

Jeg prøvde da å ut og jogge meg et par turer i uka, for å miste litt fett.

Det slutta med det ganske fort. For jeg er den som vil være helt sikker på at: "Dette virker garantert på fettet på kroppen". Men når jeg ikke ser framgang fort, så gir jeg bare opp..

Jeg har i det siste merket at jeg har blitt større rundt magen, og begynner å få litt under haka også..

Dette er absolutt ikke noe gøy, og det gjør ikke akkurat selvtillitten bedre.. :/

Dette vil jeg gjøre noe med før det tar av helt!

Finnes det noe program for hvilken mat du skal spise, og når du skal spise det?

Og ikke minst: kan noen si hvor mye jeg skal jogge eller sykle hver uke?

Liker veldig godt å sykle, så håper noen kan si noe om det også :)

Koste hva det koste vil, for jeg vil ikke bli diger..

Om noen av dere forteller meg hvordan jeg skal trene for å få framgang, blir jeg glad.

Jeg trenger bare noen som sier at: "Dette funker garantert!"

Jeg ser virkelig fram til å få svar :)

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ca 1000 måter å gå ned i vekt på, du må bare finne den måten du trives med ;) Hvis motivasjonen er din største motgang anbefaler jeg deg å gjøre noe du synes er gøy. Sykling som du nevner er en fin måte å svi av en del ekstra kalorier på. Men hvis du skal gjøre noe, samtidig som du vil vite at det fungerer, anbefaler jeg deg å melde deg inn i et helsestudio. De fleste steder har da gratis veiledningstime, så de setter opp et program etter hva du vil oppnå med treningen din. Også ut ifra hvor god form du er i. Vanskelig å gi deg et oppsett her uten å vite annet enn høyde og vekt.

Angående kostholdet lønner det seg å spise regelmessig, og i moderate mengder. På denne måten opprettholder du forbrenningen og du vil i mindre grad få den "lavt blodsukker følelsen" som ofte gjør deg godtesyk, og/eller utmattet og slapp ut over dagen. Men det er viktig at du trives med både treningen og kostholdet ditt for en varig forbedring. Det er lett å gjøre som mange, kutte alt av godterier, snax osv, begynne å trene 5 ganger i uken og være helt trenings og kostholdsnazi i 1 mnd, for så å gi opp og gå tilbake til det gamle.

Lenke til kommentar

Regnestykket er så enkelt som dette: Spiser man mer enn man forbrenner, så legger man på seg. Og spiser man mindre enn man forbrenner i løpet av en dag, så går man ned. Så klarer du sistnevnte, så funker det garantert.

Hovedproblemet ditt med å trene virker som er motivasjonen din egentlig... Du skriver at du vil gjøre hva som helst, "koste hva det vil koste", samtidig som du lenger opp skriver at du raskt sluttet å løpe, fordi du ikke så resultater. Så det du burde gjøre da er å kanskje finne en treningsform, som på en eller annen måte er organisert, slik at det blir vanskeligere å sluntre unna. Lagidrett er da ofte fint, men om du ikke liker det, eller finner noe som passer deg der du bor, så kan det ofte fungere å finne en å trene sammen med. Men da innskrenker treningen seg veldig fort til: løping, sykling og treningsstudio (eventuelt roing ute, klatring inne el. ute, dansing, kampsport som du gikk på før ect)

Første hovedregel er ihvertfall at du burde opp i en treningsmengde på rundt 3-4x i uken, der hver av disse treningsøktene ikke burde understige 40-45 min, avhengig av hvor harde de er (du vil måtte gå over en time, om de ikke er så veldig harde). Trener man under to, så mister man form (om man da ikke har veldig dårlig form), to så holder man formen, og over det så vil man komme raskere i form. (Men trener man ganske hardt opp mo 5-7 ganger i uken, så burde kroppen ha vendt seg til det først) Det som er ganske viktig her er at det ikke heter noe som: har ikke tid, eller orker ikke. For når en har trent kontinuerelig i 1,5 - 2 måneder, så merker man plutselig at man nærmest begynner å bli avhengig av den treningen (ihvertfall slik jeg føler det. Blir uvel når jeg ikke trener)

Når det kommer til kosthold så burde du som du indikerer spise litt mer regelmessig. Eller ihvertfall sørge for at når du spiser så har du ordentlige måltider, og ikke mye småmat. For da blir man for det første aldri mett, noe som fører til at man i sum spiser mer i løpet av en dag, og småmat er ofte ikke så veldig sunt (typ: kjeks, boller ect) Om du har problemer med å småspise så burde du også sørge for at du har mellom 4 - 5 faste måltider. For desto lenger tid det går mellom måltidene, desto større sjanse er det for at du kommer til å gjøre akkurat dette. (Eksempelvis: Frokost, lunsj/skolemat, (et mellommåltid før eller etter middag avhengig av hvor sent den middagen er. Jeg spiser vanligvis ikke middag før klokken er rundt ni-halvti).

Når det kommer til hva du spiser, så burde du unngå å spise for mye fet mat (faktisk...), og prøve å få i deg mer proteiner(/fett) enn karbohydrater, som gjør at du raskere blir sulten igjen, da karbohydrater starter sin forbrenningsprosess allerede i munnen. Eks: Spis mager skinke/kylling og kalkun fremfor fetere kjøttpålegg. (Salamien kan du faktisk droppe). Du burde også tenkte over hvor mye du har på av smør og pålegg. Det er for eksempel veldig mye fett i både vanlige oster, og smøreoster) Spiser du frokostblanding, så går du over til havregryn eller go-morgen blanding, og dropper i så stor grad som mulig sukkeret. (Gå over til syltetøy, mengden er lettere å måle mengde med dette) (du trenger heller ikke få i deg dette mer enn en gang om dagen, da det er veldig mye energi i det (derfor bra frokost). Til middag, så burde du prøve å unngå ferdigmat så mye som mulig, og på tallerkenen din kan gjerne bestå av 1/3 kjøtt/fisk/kylling, 1/3 poteter/ris/pasta, og 1/3 grønnsaker. (Drikk vann til middagene)

Det virker kanskje som om du ikke har en så veldig kraftig kroppsbygning (litt vanskelig å si. Er selv 174, og veier 77kg, men jeg er ganske kraftig) SÅ vet ikke hvor mye mat du i utganspunktet skal ha i deg. Det kommer litt an på forbrenning og hvor aktiv du er som person (noen personer forbrenner mye mer ved å oppføre seg "vanlig" enn andre... typ: litt sånne klovnefolk, og veldig glade folk og veldig travle folk). Men prøv når du spiser å aldri få deg til å føle deg stappmett. (Spis litt saktere for å unngå dette i så stor grad som mulig, for da vil endel av maten ha begynt å gå ned i magen, før du har spist opp alt det øynene dine har lyst på)

Så har egentlig ingen mirakelkur å komme med. Man må bare jobbe målrettet og prøve å omstille hele seg, slik at det å leve sunt og trene blir helt naturlig, slik at man slipper å slite hele livet med vekten. En må prøve å gjøre det hele til en vane, noe som er en fast del av den hverdagen du lever i.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor godt trent du er, men hvis du går ned noe mer enn 0,5 kilo i uken vil en del av det være væske og muskler. Ha gjerne med styrketrening for å bevare mest mulig hiv innpå med proteiner.

Hvis du da ikke er dritjukk fra før. Men det er jo du ikke.

Lenke til kommentar

^Enig, er lurere å gå ned ved å trene, samtidig som man legger om til en type kosthold man kan leve med til vanlig. Ekstremslanking, der alt skal gå så fort er ikke veldig bra for kroppen. Undersøkelser viser også at det er større sjanse for å gå opp i vekt igjen når man bruker slike metoder, fremfor å legge om til en type kosthold og livsstil man kan leve med til vanlig.

Lenke til kommentar
^Enig, er lurere å gå ned ved å trene, samtidig som man legger om til en type kosthold man kan leve med til vanlig. Ekstremslanking, der alt skal gå så fort er ikke veldig bra for kroppen. Undersøkelser viser også at det er større sjanse for å gå opp i vekt igjen når man bruker slike metoder, fremfor å legge om til en type kosthold og livsstil man kan leve med til vanlig.

Jeg har gått over til vanlig mat nå for lenge siden og har ikke lagt på meg noe egentlig.

Lenke til kommentar

Det som virker er varige livsstilsendringer. Begynner du på en kur nå og gir deg om en halvt år kommer fettet kjapt tilbake igjen.

Livsstilsendringer er vanskelige å gjennomføre, da det innebærer å forandre på mange vaner. Det er derfor urealistisk å tro at det skal la seg gjennomføre på kort tid, og enda mer urealistisk å tro at du skal få svære resultater med en gang.

Et første steg kostholdsmessig kan være å kutte ut all mat med mer enn 20% fett eller sukker. Muligens utenom litt utskeielse en dag i uka.

Treningsmessig tenker jeg at det aller viktigste er å finne noe man liker, hvis ikke gidder man ikke holde på med det særlig lenge. Siden du liker å sykle er det bare å holde på med det. Tre økter i uka med 150 i puls eller så i 1-2 timer kan kansje være en start :p Hvis det finnes en sykkelklubb der du bor kan kansje vurdere å bli med der.

Styrketrening er veldig bra hvis man skal prøve å gå ned i vekt eller få mer fasong på kroppen. Treningssentre har typisk folk som kan gi veiledning og sette opp et egna program.

Lenke til kommentar

Jeg trudde dette var en helt normal vekt..... :hmm:

Vekt har vel EGENTLIG ikke noe å si, har det det? En person kan være 180 høy og 90-100 kg og se normal/ok ut, mens man kan også veie 70 kg og se litt slarkete ut? Vekt vs. høyde har ikke alt og si i mine øyne. Noe med muskler i forhold til fett eller enkel Bmi regning. Men man er vel ikke "feit" i 180cm-73 kg, selv om man er utrent.

Lenke til kommentar

Jeg synes allerede det er mye fornuftig i denne tråden, blant annet det manamind og arehb skriver.

Ellers vil jeg anbefale gerilja-kardio. Du kan finne ut mer om det ved å søke på nettet. Gerilja-kardio har en enorm effekt på fettforbrenning, det er kanskje den aller mest "slankende" treningen du kan bedrive.

Jeg vil også anbefale å drive styrketrening. Hvis du bare driver kardiotrening og i tillegg har kaloriunderskudd vil du risikere å tape muskelmasse, og det er heller ikke så kjekt. Muskelmassen kan du opprettholde med styrketrening.

Hvis du ikke trener nå og plutselig begynner å trene masse kan det hende at du faktisk ikke trenger å kutte så mye ned på maten (annet enn å gå over til sunnere mat). Det er fordi du forbrenner så mye kalorier at du kan spise relativt mye og likevel gå ned i vekt.

Prøv også å tenke mer "varige" livstilsendringer heller enn "noe jeg gjør midlertidig for å bli tynnere". Det er viktig at du faktisk klarer å opprettholde endringene over tid. Da er det langt bedre om du spiser 80% sunt og faktisk holder denne vanen over tid enn om du spiser 100% sunt og bare klarer holde ut i 2 uker. Mange anbefaler også en "spiseuke" i dagen hvor man "slapper av" med kostholdet og spiser mer slik man "vil". Spesielt skal man øke mengden karbohydrater (grovbrød, pasta, poteter, ris og lignende), men man kan også ta seg en liten godbit eller to på denne dagen (så lenge det ikke blir en fråtsefest). Det har vist seg å ha en positiv effekt både for forbrenningen og motivasjonen. Det ekstra du spiser denne dagen forsvinner i løpet av neste dag, og da har du fortsatt 5-6 "sunne" dager i uken.

Husk også å se "stort" på det. Om du har skeiet ut en dag fordi du hadde litt ekstra lyst på godiser eller fordi du var på en fest og ikke klarte motstå alle fristelsene som ble servert, ikke la det gå inn på deg. Bare fortsett å spise sunt som før. En enkelt utskeielse har absolutt ingenting å si i det lange løp, det som har noe å si er hva du spiser hver dag.

Lenke til kommentar

Jeg trudde dette var en helt normal vekt..... :hmm:

Vekt har vel EGENTLIG ikke noe å si, har det det? En person kan være 180 høy og 90-100 kg og se normal/ok ut, mens man kan også veie 70 kg og se litt slarkete ut? Vekt vs. høyde har ikke alt og si i mine øyne. Noe med muskler i forhold til fett eller enkel Bmi regning. Men man er vel ikke "feit" i 180cm-73 kg, selv om man er utrent.

men det jeg er litt redd for er at man faktisk har normal vekt, så trur man noe annet....

Selvfølgelig er det også riktig det du skriver ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...