Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er cola skadelig for helsen?

Timeo

Anbefalte innlegg

Jeg drikker veldig mye coca-cola, 2-3 liter om dagen vanligvis og er vel rimelig avhengig, får dundrende hodepine hvis det er en søndag butikken er stengt og jeg ikke kjøpte nok til helgen. Og siden jeg begynner å nærme meg 30 så kan jeg vel ikke gjør hva jeg vil lenger, men må begynne å tenke litt på helsen. Men er egentlig cola skadelig for annet enn tennene? Har drukker veldig mye cola i ca. 10 år og før det husker jeg at jeg var plaget veldig mye med kvalme i hverdagen, men det problemet har jeg ikke hatt siden den gang. Magen føles tip-top så lenge jeg har cola i den, og føler meg generellt oppkvikket av en god slurk. Og det var jo opprinnelig en apotek-medisin. Så jeg tenker at det er vel ikke så ille at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Overvekt. Sukker er svært energirikt. Høgt sukkerinntak tilfører kroppen meir energi enn den bruker. Over tid lagrar kroppen dette energioverskotet i form av feitt.

* Diabetes.

* Karies. Sukker er ein vesentleg risikofaktor for utvikling av dårleg tannhelse.

* Eit høgt sukkerinntak kan føre til ugunstige endringar i blodet sitt innhald av feittstoff som er risikofaktorar for hjarte- og karsjukdomar.

Den nederste er vel mest alvorlig. Grunnen til at du er helt avhengig tror jeg er pga. koffein, er akkurat det samme hvis du er avhengig av kaffe.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å ta en kopp kaffe istedet?

Jeg er kaffenarkoman, og får gjerne hodepine hvis ikke jeg får i meg en kopp kaffe en dag, det kan jo være det er koffeinen du er avhengig av.

Jeg tror jeg ble litt avhengig av cola for et par år siden, etter jeg begynte å drikke kaffe så har jeg ikke drukket mer enn ca 0.5 - 1 liter cola i uka.

Lenke til kommentar
Hørt om folk som har fått magesår pga. for mye cola. Cola er veldig sur, og kan virke etsende tror jeg etter store mengder.

Tror Cola ligger faktisk på noe rundt 2,5 i PH. Er rene saltsyra nesten... :dontgetit:

Akkurat som når du fyller et glass med Coca Cola, og legger en tann i det; tanna er minsket drastisk etter en dag. Kan til og med være helt borte.

Lenke til kommentar

Coca Cola er skadelig på flere måter.

1. Den er veldig skadelig på tennene. Den etser bort tannemalien, noe som ikke er lurt når man er i ung alder.

2. Coca Cola inneholder mye sukker og det kan resultere i diabetes (både yype I og type II). Føler man seg tørst og slite mye av tiden så kan det være en fordel å sjekke seg for diabetes.

3. Coca Cola inneholder også stoffer som en kan bli avhengige av over tid.

4. Coca Cola er som nevn tidligere veldig surt, omtrent 2,5 i PH-verdi, og det å få dette i seg i så store mengder som flere liter per dag er utvilsomt ikke heldig.

Så jeg vil si at du drikker for mye Coca Cola, og bør utvilsomt redusere på ditt inntak. Prøv å trapp ned i et greit tempo, men ikke for brått kanskje.

Lenke til kommentar
Det som kanskje man også bør tenke på, er at noen som drikker 2-3 liter Cola pr dag, og tydelig er avhengig av det, kan neppe ha et godt og variert kosthold ellers.

Dette er selvfølgelig bare antydninger men.

Cola inneholder muskatnøtt i merkbare mengder på kroppen. Jeg tror folk som drikker mye cola like følelsen av små mengder muskatnøtt i kroppen. Ta heller litt, mindre enn 1 teskje kverna muskat oppi colaen for sterkere smak enn å drikke mye.

Lenke til kommentar

Cola blir faktisk sukret med fruktosesirup fremstilt av mais, som strengt tatt ikke er som vanlig raffinert sukker.

Men alt som er nevnt ovenfor av farer for diabetes etc. gjelder fremdeles.

I tillegg er cola surt, og etser på tenner og tannkjøtt mer enn det meste annet du normalt putter i munnen. Så mye cola i munnen = dårligere tannhelse, garantert.

Lenke til kommentar
Cola blir faktisk sukret med fruktosesirup fremstilt av mais, som strengt tatt ikke er som vanlig raffinert sukker.

Men alt som er nevnt ovenfor av farer for diabetes etc. gjelder fremdeles.

I tillegg er cola surt, og etser på tenner og tannkjøtt mer enn det meste annet du normalt putter i munnen. Så mye cola i munnen = dårligere tannhelse, garantert.

Noen steder bruker man sukker istedet. Og fosforsyra skal visstnok være skadelig for skjeletted f ex også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Helio_*

Brus med kunstige søtningsstoffer er omentrent det værste du kan drikke.

Aspartam har mange skumle virkninger i kroppen, og før eller senere får alle merke konsekvensene om de regelmessig får denne rottegiften i seg. Hvis du vil sjekke referanser på dette kan du søke på Russell Blaylock, som har kommet med uangripelig bevis på hvordan aspartam bryter ned kroppen, og det er ikke småtterier.

PH-verdien i brus er ekstremt lav. Verdien er over 10000 - titusen - ganger surere enn blodet ditt som ligger på ca 7.4. Denne ekstreme surheten mobiliserer alle mekanismer kroppen har for å regulere PH i kroppen til normalt nivå. Over tid vil dette svekke kroppen, og til slutt vil blodet ditt begynne å bli surere. Da snakker vi virkelig alvorlige helsekonsekvenser.

Sukker er dårlige nyheter for optimal regulering av blodsukkeret, i tillegg stjeler sukker mineraler under forbrenningen fordi det er tomme kalorier uten mineraler slik normal næringsrik mat alltid har. Høyt blodsukker medfører også høyt insulin som igjen er ensbetydene med at du lagrer sukkeroverskuddet som fett fordi høyt blodsukker er skadelig for kroppen. Problemet er at insulin også effektivt forhindrer fettforbrenning. Når blodsukkeret ditt faller ned til et lavt nivå så blir du slapp og drikker mer brus for å få det opp fordi du fremdeles har insulin i blodet, så er du igang igjen og lagrer enda mer fett istedet for å forbrenne det. Blodsukkeret går rett og slett opp og ned som en jojo. Kroppen fungerer best med et jevnt blodsukker, og kostholdet og spisevanene kan sørge for at det holder seg innenfor normalen.

Ingen burde drikke brus, uansett om det er sukker eller kunstig søtningsstoff i den. Drikk heller vann, det er kjempesunt, og godt når du blir vant til det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Linda

Hørt om folk som har fått magesår pga. for mye cola. Cola er veldig sur, og kan virke etsende tror jeg etter store mengder.

Ikke tro det det bare må være sant, jeg sølte cola på bilen(utsiden) og lakken blei ødelagt på de områdene det var grisa på... jeg drikker fremdeles cola men må slutte, vekta bare øker og øker, ikke mye bra vettu og jeg spiser ikke gåttterier og potetgull og egentlig passe mengde mat og ikke for usunn heller i følge en sånn ærnæringsfysiolog så coca cola er bare usundt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...