nepsek Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei! Satt ein kveld å jobbet med pcen min (ein bærbar Acer som var 1.5 år gammel), Eg tok ein halve time pause, la skjermen halvt igjen, men slukket ikkje pcen! Da eg åpner opp igjen skjermen, så er halve skjermen dekket av eit hvitt "lag" som gjør det umulig å navigere under. (legger ved eit bilde som viser skjermen rett etter det skjedde) Dagen etter var det spredd omtrent over heile skjermen(legger ved bilde av det og) Noen synspunkter om hva dette kan vere, hvordan oppstått? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Har en kompis med samme problem med sin Acer. Halve skjermen er hvit. Og WebKameraet opp i skjermen slår seg av og på ettersom det er press på skjermen (feks tra den ned). Ingenting du kan gjøre. Du må få den reparert på garantien... Lenke til kommentar
nepsek Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Har en kompis med samme problem med sin Acer.Halve skjermen er hvit. Og WebKameraet opp i skjermen slår seg av og på ettersom det er press på skjermen (feks tra den ned). Ingenting du kan gjøre. Du må få den reparert på garantien... Så han har fått det dekket på garantien? Fikk han eventuelt beskjed om hvordan dette oppsto? Eg har ikkje webkamera. Eg har nemlig snakket med dei som eg kjøpte den, dei påstår det er slagskade, og da at det er min feil, slik at eg må dekke kostnadene, ca 4 000!! Dei sendte den inn til sin verkstad! Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Haha! For noen idioter. Vet ikke om dette er en slagskade. Men i alle fall min kompiss hadde ødelagt signalledning regner jeg med. Bilde nr 1 ser ut som signalkabelfeil Bilde nr 2 ser ut som du har dengt PC'n. Be dem og skjekke kabelen for f sake. Helt det samme når plutselig en mobil streiker og så¨får man beskjed at det er fuktskade, for noen idioter, hvorfor i faen prøver de og lure folk? Han har lånt den av hjelpemiddelsentralen, så han får det dekt. Lenke til kommentar
nepsek Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Haha! For noen idioter. Vet ikke om dette er en slagskade. Men i alle fall min kompiss hadde ødelagt signalledning regner jeg med. Bilde nr 1 ser ut som signalkabelfeil Bilde nr 2 ser ut som du har dengt PC'n. Be dem og skjekke kabelen for f sake. Helt det samme når plutselig en mobil streiker og så¨får man beskjed at det er fuktskade, for noen idioter, hvorfor i faen prøver de og lure folk? Han har lånt den av hjelpemiddelsentralen, så han får det dekt. oki, har snakket med forskjellige folk i etterkant som har god kunnskap om pcer, og dei syns også det er litt rart med at det er ein slagskade! Han eg snakket første gangen i butikken, sa med ein gang at det var ein klasissk slagskade, da ved kun å sjå på pcen! Dette har eg fått avvist av andre at det er komplett umulig å vite det uten å åpnet opp å sett inni pcen!! Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Be dem skjekke singalkabelen. Forteller de deg noe annet så Le dem mitt i fjeset og prøv en annen plass. Lenke til kommentar
nepsek Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Be dem skjekke singalkabelen.Forteller de deg noe annet så Le dem mitt i fjeset og prøv en annen plass. Har hentet tilbake pcen nå, så dei har den ikkje lengre! Men kan sikkert høyre med dei om dei har undersøkt den uansett? Har sendt klagen gjennom Forbrukerrådet, men dei sier fortsatt at det er ein slagskade, og at i dette tilfellet var det så klart og ingen tvil! Men skjønner ikkje hvorfor dei kun sier det, å så skriver dei til slutt at teknikeren deres kan kom med ein ytterligere uttalse viss ønskelig, eventuelt fremlegge en mer utfyllende rapport. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Har du samme problemet før windows er lastet? Prøv annen DVI kontakt. Hvis det ikke hjelper prøv å sette i den blå skjermkabelen jeg ikke husker navn på. Eventuelt prøv skjermen på en annen maskin. (har ikke lest hele tråden. Ser 71* nord ) Lenke til kommentar
nepsek Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Har du samme problemet før windows er lastet? Prøv annen DVI kontakt. Hvis det ikke hjelper prøv å sette i den blå skjermkabelen jeg ikke husker navn på. Eventuelt prøv skjermen på en annen maskin. (har ikke lest hele tråden. Ser 71* nord ) Meine du før den kommer til bakgrunnsbilde(når pcen er klar til bruk liksom? ) Det hvite laget er på skjermen med ein gang eg slår på maskinen! Har prøvd å koblet til den bærbare til ein stasjonær skjerm eg har ifra tidligere, via vga kabel! Da kommer windows merket opp ei lita stund å tenker litt, før den går over til diskkontroll skjermbildet(siden eg ikkje klare å slå av pcen på den ordinære måte). Når denne er over så slår den stasjonære skjermen seg av, mens eg kan skimte bilde i bakgrunn på den bærbare skjermen! Men før eg leverte inn pcen, så fungerte skjermbilde på den stasjonære skjermen, slik at eg kunne bruke den på ordinær måte, mens den bærbareskjermen fortsatt var dekket med det hvite laget! Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Skaden på bildene ser mer ut som en skade på selve LCD-panelet enn som en signalkabelfeil. Mange bærbare har en nokså svak/fleksibel ramme rundt skjermen som gjør den ekstra sårbar for slag, trykk og bøying. På jobben har jeg selv vært borti at folk har løftet laptop'en ved å holde i skjermen eller rammen med én hånd, med påfølgende skade på LCD-panelet som følge av stort trykk/strekk. Slike skader er selvfølgelig ikke dekket av reklamasjonsrett/garanti. Når det gjelder det aktuelle tilfelle her så vet du vel best selv hvordan du har behandlet PCen og om den faktisk har vært utsatt for slag eller andre unormale påkjenninger. Hvis du er helt sikker på at du ikke selv er skyld i skaden må du selvfølgelig ikke gi deg. Du må kreve en forklaring og be dem sannsynligjøre at det faktisk skyldes et slag/trykk, og at skaden ikke har oppstått som følge av normal bruk, f.eks. ved at skjermen blir utsatt for bøying/trykk under åpning og lukking. Hvis du derimot vet med deg selv at du har vært uheldig/uforsiktig så vil det være uredelig å forsøke å få reparert det på reklamsjonsrett/garanti. Mitt inntrykk er at mange laptop'er har heller svak rammen og dermed dårlig beskyttelse av skjermen og at man må være litt forsiktig når man åpner/lukker skjermen. Endret 1. september 2008 av Pengu Lenke til kommentar
nepsek Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 løft ved å holde i skjermen eller rammen som du sier, det kan eg innrømme å har gjort ja(uten å vert klar over at dette kunne vere skadelig) Som du merker så er eg ingen ekspert, men den har aldri blitt mistet i bakken eller lignende, å som sagt så har det forekommet å løftet den på måten som du beskrive, men ikkje i store mengder av den type løft. Veit ikkje hvor mye som må til for at dette skal skje ved slike løft, men burde det da ikkje blitt opplyst av selger? (viss det eventuelt da ikkje står i papirer som fulgte med pcen ved kjøp? Skaden på bildene ser mer ut som en skade på selve LCD-panelet enn som en signalkabelfeil. Mange bærbare har en nokså svak/fleksibel ramme rundt skjermen som gjør den ekstra sårbar for slag, trykk og bøying. På jobben har jeg selv vært borti at folk har løftet laptop'en ved å holde i skjermen eller rammen med én hånd, med påfølgende skade på LCD-panelet som følge av stort trykk/strekk. Slike skader er selvfølgelig ikke dekket av reklamasjonsrett/garanti. Når det gjelder det aktuelle tilfelle her så vet du vel best selv hvordan du har behandlet PCen og om den faktisk har vært utsatt for slag eller andre unormale påkjenninger. Hvis du er helt sikker på at du ikke selv er skyld i skaden må du selvfølgelig ikke gi deg. Du må kreve en forklaring og be dem sannsynligjøre at det faktisk skyldes et slag/trykk, og at skaden ikke har oppstått som følge av normal bruk, f.eks. ved at skjermen blir utsatt for bøying/trykk under åpning og lukking. Hvis du derimot vet med deg selv at du har vært uheldig/uforsiktig så vil det være uredelig å forsøke å få reparert det på reklamsjonsrett/garanti. Mitt inntrykk er at mange laptop'er har heller svak rammen og dermed dårlig beskyttelse av skjermen og at man må være litt forsiktig når man åpner/lukker skjermen. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 løft ved å holde i skjermen eller rammen som du sier, det kan eg innrømme å har gjort ja(uten å vert klar over at dette kunne vere skadelig) Det kommer jo litt an på hvordan du har løftet den, men uansett bør man unngå å løfte laptop'er ved å kun holde i skjermen/rammen. Hvis du er forsiktig å bruker begge hender, og holder litt nede på sidene går det som regel bra. Det verste du kan gjøre er naturligvis å løfte med en hånd, fordi du da du nødvendigvis må trykke nokså hardt for å greie å holde den. Hvis du i samtidig forsøker å holde laptop'en slik at tastaturdelen holdes mer eller mindre vannrett ved kun å holde i skjermen blir bøyekreftene enda større. Da er det fort gjort å forårsake skader som følge av trykk/strekk/bøying av selve LCD-panelet og/eller også stor påkjenning på panelets festepunkter som kan forplante seg til selve panelet. Det høres dessverre ut som om skaden på PCen din er selvforskyldt. Lenke til kommentar
nepsek Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 oki, eg skjønner. Men er det da ein slagskade? Som teknikeren til denne butikken påstår det er? Viss det er den løfting som har forårsaket skaden som du sier, ville det vert mer naturlig å si det er ein strekk/trykk/bøye skade? løft ved å holde i skjermen eller rammen som du sier, det kan eg innrømme å har gjort ja(uten å vert klar over at dette kunne vere skadelig) Det kommer jo litt an på hvordan du har løftet den, men uansett bør man unngå å løfte laptop'er ved å kun holde i skjermen/rammen. Hvis du er forsiktig å bruker begge hender, og holder litt nede på sidene går det som regel bra. Det verste du kan gjøre er naturligvis å løfte med en hånd, fordi du da du nødvendigvis må trykke nokså hardt for å greie å holde den. Hvis du i samtidig forsøker å holde laptop'en slik at tastaturdelen holdes mer eller mindre vannrett ved kun å holde i skjermen blir bøyekreftene enda større. Da er det fort gjort å forårsake skader som følge av trykk/strekk/bøying av selve LCD-panelet og/eller også stor påkjenning på panelets festepunkter som kan forplante seg til selve panelet. Det høres dessverre ut som om skaden på PCen din er selvforskyldt. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 oki, eg skjønner. Men er det da ein slagskade? Som teknikeren til denne butikken påstår det er? Viss det er den løfting som har forårsaket skaden som du sier, ville det vert mer naturlig å si det er ein strekk/trykk/bøye skade? Det kan være vanskelig å si i ettertid (av en som ikke var tilstede når skaden skjedde) om skaden skyldes et slag eller andre typer mekaniske belastninger (trykk/strekk/bøying). Så lenge det er sannsynlig at du selv har forårsaket skadene, ved at du har løftet laptop'en i skjermen spiller det vel egentlig ingen rolle hva teknikeren kaller skaden. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ja ser ikke bilde nr 1 ut som signalkabelfeil og bilde nr 2 som skade? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå