mygla Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Har idag en Inteno-ruter fra Nextgentel, og der funker ikke torrentprogrammer uten portforwarding.. Men når jeg har portforwarding på torrentprogrammet går ALT annet som bruket internett drittreigt... Har ingen intensjoner om å åpne porter og alt mulig svineri i alle programmer. De tre forrige stedene jeg har bodd, har jeg hatt andre rutere (husker selvsagt ikke hvilke nå), og der har alt gått smertefritt. 1500kbps+ i uTorrent osv. Er det noen rutere som fremdeles er åpne for all moro man kan bruke den vide veven til? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Porten for bittorrent gjør at alle som er tilkoblet torrenten kan koble seg til deg. Lukker du porten vil kun de med åpen port kunne connecte deg. Grunnen til at routeren din kneler er at den ikke tåler det høye antall forbindelser du tillater. For å redusere eller fjerne problemet må du gå inn i torrenprogrammet og redusere antall forbindelser (connections globally) til f.eks 50. Skal du ha en stabil router som tåler mye last kan jeg anbefale D-link DIR-655. Se forøvrig på nettverkslinken min og test av routere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Du kan godt gå for lillebroren DIR-635 også. Forskjellen etter hva jeg vet er gbit kontra 100mbit svitsjporter. Har selv den og har ikke klart å knekke den med torrents. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det stemmer at DIR-635 er like bra som 655 på torrents. Meget bra ytelse kontra pris. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Siden de fleste ruterene i dag støtter UPnP kan du sette uTorrent til å bruke UPnP så slipper du portforwarding. Dersom ruteren din har brannmur må du fortsatt åpne for det, dersom den og ikke støtter UPnP da. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Siden de fleste ruterene i dag støtter UPnP kan du sette uTorrent til å bruke UPnP så slipper du portforwarding. Dersom ruteren din har brannmur må du fortsatt åpne for det, dersom den og ikke støtter UPnP da. Hele poenget med UPNP er jo at det skal gå automatisk. Softwarebrannmur er ikke noe problem så der spiller ikke UPNP noen rolle, men derimot mot router vinner man åpne porter uten ekstra arbeid senere. Risikoen med UPNP er at en trojaner e.l. kan få full kontroll i verste fall. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Hele poenget med en ruter er jo at du må åpne porter pga av NAT\PAT som oversetter public adresser til private adresser og omvendt.Av den grunn så må en privat adresse mappes til en port for at andre på Internet skal nå applikasjonen du ønsker å kjøre. Poenget med NAT\PAT var å reservere public adresser fordi det begynte å bli lite av de ved sørge for at alle kunne bruke de samme private IP adressene bak kun en eller flere public adresser. Feks 1 public adresse og 10 maskiner bak den adressen med private adresser alle kan bruke i sitt LAN i stedet for å bruke opp 10 public adresser hjemme som er unike og kan kun brukes av en klient pr adresse. Sammen med NAT\PAT kom også sikkerheten gratis med på kjøpet fordi man må åpne porter for å nå en applikasjon. IPv6 skal ta over mangelen på IPv4 adresser og er allerede implementert noen steder i verden.Hovedsakelig Asia. Hvis du skal oppnå det du ønsker så kan du koble PCn din rett til Internet uten ruter noe som ikke er anbefalt uten software brannmur og antivirus program. Ønsker du flere maskiner uten ruter kan du koble opp flere maskine bak en switch(og fjerne ruteren) og bestille flere public IP adresser som koster litt. Endret 3. september 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå