Gå til innhold

Heter det mye eller mange penger?

Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer for "mye", siden det at man har "mange" penger ikke nødvendigvis betyr at man har "mye" penger. Det kan være at man bare har mange 50-ører. På den andre siden synes jeg det virker mer naturlig å si "mange penger" enn "mye penger".

Ser man på det motsatte, "lite" eller "få", synes jeg derimot at "lite penger" virker mer naturlig.

Nå ser jeg at jeg kanskje har svart på mitt eget spørsmål. I såfall kan begge deler kan være riktig, men "mange" blir ofte brukt i feil sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"romslig økonomi" :D

Nei, jeg tror også at man sier "mye" om verdier generelt, mens "mange" brukes om en enkelt type, som f.eks. "mange mynter".

"mye gull" høres bedre ut enn "mange gull".

"mange gullbarer" høres bedre ut enn "mye gullbarer".

Jeg ville sagt "mye gullbarer" hvis jeg skulle brukt det i en setning, som f.eks. "det er mye gullbarer ikke kan byttes inn i. Men da er jo hele mengdeverdien fraværende, så det var egentlig et dårlig eksempel.

Anyh00w.

Lenke til kommentar

en reglel som ble funnet ved litt googling:

Mange bruker vi foran ord i flertall: mange gaver, mange dager

Mye bruker vi foran ord i entall: mye stress, mye mat

http://pavei.cappelen.no/15/1.html

I så tilfelle heter det vel mange penger.

Men jeg er litt enig med trådstarter. Hvis en penge er en 50-øring kan man ha mange penger uten å være rik. Jeg ville selv sagt "mye penger" for å uttrykke rikdom.

Men føler at penger er et litt spesielt ord i så måte. Ordet "penge" brukes veldig sjeldent og når man snakker om "penger" til daglig så mener man egentlig ikke antall 5-kronere eller 10-kronere, men mer et begrep som sier noe om et beløp (uavhengig av valuta og fysiske kroner).

Den dagen myntene forsvinner og alt er elektronisk vil vi fortsatt snakke om penger, til tross for at man ikke kan holde en penge i hånden.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...