Jordbaerdrops Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ifjor begynte jeg å jobbe i en kiosk, min første jobb, året jeg fylte 17. Jeg signerte kontrakt og gledet meg. Men jeg fikk nokså store problemer med å bemanne kassen og dette førte til at sjefen min likte meg mindre og mindre siden ingen av de andre nyansatte hadde det samme problemet. Etter ca 3-4 måneder hadde jeg en samtale med sjefen hvorpå de sa det var best at jeg tok en "pause" i jobben, øve litt på hoderegninga, og komme tilbake for fullt når jeg følte jeg var klar for det. Jo, ja okey tenkte jeg. Jeg var blitt veldig glad i jobben min, miljøet blant de andre ansatte og tok den pausen, på rundt en måneds tid. Etterhvert som jeg tok kontakt med sjefen min igjen angående å få flere jobb vakter, så nikket hun på hodet og smilte pent, og hver uke tok jeg turen innom for å sjekke om hun hadde satt meg opp på vaktlisten. Aldri. Til slutt fikk jeg en 4 timers vakt - betalt, men allikevel den siste vakta jeg jobbet der. Jeg føler meg snurt og lurt, sint og skuffa. Har siden fått meg ny jobb riktignok. Hun ga meg ingen skriftlig eller muntlig avskjed, hun bare lot det renne ut i sanden sikkert, til jeg sluttet å spørre. Spørsmålet mitt er; Kan jeg kreve å få utbetalt feriepenger, på ca 400 kr, siden kontrakten ikke er avbrutt? Er kanskje småtteri, men føler så innmari for å suge ut det som er verdt å få av denne urettferdigheten Lenke til kommentar
Panter Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Feriepenger opptjent ifjor har du krav på iår. Årets når arbeidsforholdet er slutt eller til neste vår om arbeidsforholdet fortsatt gjelder da. Endret 1. september 2008 av Panter Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 som sagt, feriepengene skal du få uansett spørsmålet blir vel egentlig om du har rett på å få vakter, i henhold til arbeidskontrakt. Og om den gamle sjefen gjorde rett i det hun gjorde? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hvis du ikke klarer å gjøre jobben, så bør du kanskje akseptere at du passer bedre til å gjøre noe annet... Når det gjelder feriepenger, så har du alltid krav på disse, uansett hvordan arbeidsforholdet ble avsluttet. Som det sies; feriepenger av lønn tjent i fjor skal utbetales i år, feriepenger av lønn tjent i år skal utbetales til neste år. Det er også mulig å be om å få utbetalt alt ved arbeidsforholdets opphør. Lenke til kommentar
Jordbaerdrops Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Jaja, selvfølgelig passet jeg ikke til jobben, har en annen en nå som jeg trives kjempegodt med. Men allikevel, om du ikke ønsker å ha en ansatt der, så kan man vel ha mot nok til å si det rett ut "vi vil ikke ha deg her" enn "du kan ta en pause og komme tilbake" for senere bare å drite i meg? Respektløst overfor meg syns jeg.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jaja, selvfølgelig passet jeg ikke til jobben, har en annen en nå som jeg trives kjempegodt med. Men allikevel, om du ikke ønsker å ha en ansatt der, så kan man vel ha mot nok til å si det rett ut "vi vil ikke ha deg her" enn "du kan ta en pause og komme tilbake" for senere bare å drite i meg? Respektløst overfor meg syns jeg.. Ja, det kan så være. Men menneskelig mot er vel utdelt i varierende grad her i verden.. Håper du fikk svar på det du lurte på om feriepengene, ihvertfall. Lenke til kommentar
Jordbaerdrops Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ja det gjorde jeg Tusen takk for det Lenke til kommentar
Panter Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Det er også mulig å be om å få utbetalt alt ved arbeidsforholdets opphør. Feriepengene skal etter loven utbetales ved arbeidsopphør, men kan fravikes ved tariffavtale, f.eks utbetaling neste år om det er mest praktisk for arbeidstager mtp beskatning ol. Endret 1. september 2008 av Panter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå