teigas123 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Litt usikker om HDR kvalifiserer i denne tåden, får heller gi meg beskjed eller flytte innlegget om ikke. Dette er mitt andre forsøk på HDR bilder, og lurer på hva folk mener om dem, og hva jeg kan gjøre bedre. Er klar over at horisonten på noen av dem er litt skjeve Har bestilt en vater perle for å passe på at bildene alltid skal bli i vater. Her er i alle fall bildene. Legger de tre beste av 15 som jeg tok. Lenke til kommentar
Azzido Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Likte definitivt nr. 2 best... de 2 andre bildene var litt for standard. Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Er klar over at horisonten på noen av dem er litt skjeve Har bestilt en vater perle for å passe på at bildene alltid skal bli i vater. Du kan jo redigere i ettertid da Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Er klar over at horisonten på noen av dem er litt skjeve Har bestilt en vater perle for å passe på at bildene alltid skal bli i vater. Du kan jo redigere i ettertid da Noen som har en enkel guide for å rette opp horisonter? Utfordringen blir vel at HDR bildene er 7 bilder til sammen, og at en må få horisonten helt lik på alle. Derfor er det vel enklest at det er gjort rett fra starten. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Du må vaske dekkene på bilen før du tar bilder, da. De er jo grå! Litt mer seriøst - nr 2 er ganske bra. Men det hadde tjent på en litt bedre bakgrunn eller evt bedre planlegging av bakgrunnen. Og kanskje fjerne gitteret i varebilen din? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg syns komposisjonsmessig er bilde 2 best. Desverre er det en dårlig bakgrunn. I denne saken er det uansett bilen som er viktig, bruk blenderåpningen. HDR'en ser også unaturlig ut. Bilen har ikke noen highlights noe steder. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Du må vaske dekkene på bilen før du tar bilder, da. De er jo grå! Litt mer seriøst - nr 2 er ganske bra. Men det hadde tjent på en litt bedre bakgrunn eller evt bedre planlegging av bakgrunnen. Og kanskje fjerne gitteret i varebilen din? Tror ikke det er lov å fjerne gitteret i en varebil dessverre Er heller ikke min bil, tok for en kompis som skulle selge den. Dekkene ble litt skitne jah, for var mye betongstøv etc der vi var, er et betongblandeverk. Når dere sier bruk blenderåpningen , hva tenker dere på da? Og bra bilbakgrunner, har dere noen eksempler på dette? Lenke til kommentar
presjes Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Bruk stor blenderåpning (lavt tall) så du får uskarpe bakgrunner, for da spiller det ikke så stor rolle hva bakgrunnen er. Gitteret kunne dere fjerna for bildene sin skyld, men greit å ha med til en salgsannonse, selvom kanskje HDR bilder ikke er de beste annonsebildene. Man blir litt lurt av de føler jeg. Som flere, likte jeg bilde nr 2 best. Kuleste vinklingen med en diagonal fra hjørnet til hjørnet. Men kunne kanskje hatt litt mer luft foran, eventuelt mindre bak. Det er ingenting i bakgrunnen du taper på å croppe det litt mer kvadratisk. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Bruk stor blenderåpning (lavt tall) så du får uskarpe bakgrunner, for da spiller det ikke så stor rolle hva bakgrunnen er. Gitteret kunne dere fjerna for bildene sin skyld, men greit å ha med til en salgsannonse, selvom kanskje HDR bilder ikke er de beste annonsebildene. Man blir litt lurt av de føler jeg. Som flere, likte jeg bilde nr 2 best. Kuleste vinklingen med en diagonal fra hjørnet til hjørnet. Men kunne kanskje hatt litt mer luft foran, eventuelt mindre bak. Det er ingenting i bakgrunnen du taper på å croppe det litt mer kvadratisk. Takker for tips har testet dette med minst mulig blenderåpning i A mode på Nikon D80, og prøver å fokusere på bare bilen, for å uskarpe bakgrunnen. Men virker som om det ikke går, jeg gjør nok noe galt. Det funker om jeg zoomer helt inn på blomster osv. Men får det ikke til på biler. Har tatt vanlige bilder også til salgsannonsen, man blir nok litt lurt av HDR som du sier HDR bildene var mest ment som en test , for å se om jeg fikk det til Mitt andre forsøk på HDR , så er i grunn fornøyd. takk for tips om crop Men når en tenker på graden av HDR , skal man sette strenght og micro slik at man får mest mulig hdr effekt, kan se naturlig ut? Eller mener dere en skal prøve å beholde det så naturlig som mulig? Her kan man vel diskutere litt hva man er ute etter også`? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Takker for tips har testet dette med minst mulig blenderåpning i A mode på Nikon D80, og prøver å fokusere på bare bilen, for å uskarpe bakgrunnen. Men virker som om det ikke går, jeg gjør nok noe galt. Det funker om jeg zoomer helt inn på blomster osv. Men får det ikke til på biler. For å få kortest mulig dybdeskarphet, så skal du bruke størst mulig blender på lengst mulig brennvidde (mm altså) på kortest mulig avstand til motivet. Nettopp derfor får du uskarp bakgrunn når du tar bilde av blomster: Fordi blomstene er nærme. Muligens er objektivet ditt såpass kort og tregt at det bildet du viser oss er det "beste" du kan få til når det gjelder kort dybdeskarphet. Om ikke, så har jeg akkurat fortalt deg hva du skal prøve neste gang du er ute med kameraet ditt Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Takker for tips har testet dette med minst mulig blenderåpning i A mode på Nikon D80, og prøver å fokusere på bare bilen, for å uskarpe bakgrunnen. Men virker som om det ikke går, jeg gjør nok noe galt. Det funker om jeg zoomer helt inn på blomster osv. Men får det ikke til på biler. For å få kortest mulig dybdeskarphet, så skal du bruke størst mulig blender på lengst mulig brennvidde (mm altså) på kortest mulig avstand til motivet. Nettopp derfor får du uskarp bakgrunn når du tar bilde av blomster: Fordi blomstene er nærme. Muligens er objektivet ditt såpass kort og tregt at det bildet du viser oss er det "beste" du kan få til når det gjelder kort dybdeskarphet. Om ikke, så har jeg akkurat fortalt deg hva du skal prøve neste gang du er ute med kameraet ditt Takker Objektivet er et Nikkkor 18-135 mm Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Nummer 2 der er det jeg liker best. Ville kansje komt litt nærmere ,og brukt mere vidvinkel som det blir nemd her. Likte bakgrunnen med fiske båtene fikk liksom ett spessielt look. Ellers så er jo gitteret litt dumt men ikke noe stort problem. Likte komposisjonen på skrått:D meget vanlig med bilder i vater, bra jobba! Edit: Ville croppa vekk stolpen helt til høgre der litt forstyrrande. sikkert skrive feil. Mvh Riffe Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (endret) Problemet med skjev horisont kan endrest... Vist du har Photoshop. trykker du på Ruler på verktøylinjen (hold inne på eyedropper)... Dra streken i horisonten (Mest sannsynlig ei skjeiv linje...) Trykk på Image - Rotate Canvas - Arbitrari. Vips so har du eit rett bilde... Crop vekk kantande... Endret 2. september 2008 av Bolivar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå