Tertit99 Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Jeg har sjekket på nettet en del og på Intel sine hjemmesider. Er det riktig at temperaturen ved normalt bruk skal ligge på ca 69-70`c ?(P4 423 pin 1.9 ghz 1,75 Voltage) Jeg har sjekket temperaturen med 2 forskjellige programmer og begge måler stabilt ca 70`c på min CPU. Jeg fant også noe på Intel sine sider som viste følgende: Thermal design power (W)2=69,2. Hva betyr dette? Når jeg leser her i forumet snakker mange om mellom 40-50`C, det virker på meg som om det er over dette jobber ikke maskinen så bra lenger. Jeg er veldig forvirret, fordi jeg ikke kan finne noen steder hva som er "riktig" arbeidstemperatur på min CPU. Burde temperaturen vært noe lavere? :o Jeg vil ikke ha noe svar angående å sette inn mere vifter etc. Lenke til kommentar
t3p0s3 Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Jeg er ingen ekspert på p4 prosessorer, men jeg vil tro at normal arbeidstemperatur burde ligge noe lavere enn 70c Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 70 grader???????? Eh... Au... Det var jæ... mye. Den burde vel heller ha ligget på rundt 40 eller deromkring. Når det er sagt så er de interne sensorene i HK/CPU mildest tvilsomme da, og kan gjerne bomme med 10 grader eller mer. Men hvis man regner med en feilvisning på 10 grader + så er det fremdeles en smule varmt... Vil forresten anta at "Thermal Design Power" er hvor mange watt kjernen avgir ved bruk, uten at jeg skal påstå noe som helst. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 P4 Willamette var noen varme jækler... og for all del, ikke bland sammen gamle Willamette og "nye" NorthWood. Men likevel, 70grader virker litt høyt. Står vifta skikkelig på? Er det god ventilasjon i kassa? Kanskje sette inn kraftigere kjøler/(flere) kabinettvifter ...? Ta en titt her: AnAndTech's oversikt over hvor mye varme en del CPU'er avgir Her ser vi at Willamette 1,9Ghz faktisk avgir MER varme enn gode gamle AMD Thunderbird 1400Mhz (som er kjent for å være en stykk varm jækel). Uanvhengig om det er heat-spreader eller ikke på P4, så må vifta klare å få vekk 72,8W med varme.. det samme må kabinettet som helhet etterpå. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 http://www.sandpile.org/impl/p4.htm En 2GHz willamette har typical power 75w. Max power (et tall, du *aldri kan* nå) er 100w. Arbeidstemp'n på 1.8GHz willametten i gatewayen min (boxed vifte) er 35~37c, sandra-burn-test tar den opp til 48c. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå