fredstian Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg prøvde å reversere litt objektiver her en dag,for å prøve meg på macro, men fant ikke helt ut noen god løsning. Jeg har da et Sigma 50-150mm f2.8, Sigma 18-50 f2.8 og et Canon 50mm f1.8 Jeg prøvde først å montere 50-150'en vanlig og holde 50mm foran, reversert, men jeg fant aldri noe fokus samme hva jeg skrudde fokus hjulene på. Er dette riktig måte å gjøre det på? Eller er jeg helt på jordet nå?! Har ikke helt funnet voldsomme informasjonen om det på nettet akkurat... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Får du til å reversere ètt da? Husk at nærgrensa blir pinlig nær da, sikker på at du ikke gikk nær nok? Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ja, funket å reversere 50-150mm'ern men da måtte jeg ha den helt på 150mm og fokus helt i ytterpunkt for å få nogenlunde fokus på kvasten jeg skulle ta bilde av. Så det blir veldig nære med 150mm+50 reversert? Prøve igjen i løpet av kvelden med andre ord! Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Nærgrensa blir litt i det meste laget, og DOF'n er ikke akkurat stor når man reverserer... Bilde av støv i datadel: Om du har en gammel kikkert som ikke brukes, kan du jo bare ta ut linsene fra den, funker mye bedre... Kikkert test Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Wow! Da prater man dof! Må vel bruke stativ på sånne bilder da nesten. Skal få prøvd meg en runde med det er igjen når jeg får tid en dag, desverre dårlig med kikkerter, men må da være mulig å få til noe med 150+reversert 50mm også... Tror ikke akkurat jeg skal satse på fluebilder med en gang, men heller en relativt rolig kjøttetende blomst! Hvordan er det man tar bilder av f.eks. fluer egentlig? Sett Mr. Olsen har vært borti dette flere ganger, er det da en død flue som plasseres eller er det å sitte i gresset og vente på at en flue skal lande foran objektivet?! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Hvordan er det man tar bilder av f.eks. fluer egentlig? Sett Mr. Olsen har vært borti dette flere ganger, er det da en død flue som plasseres eller er det å sitte i gresset og vente på at en flue skal lande foran objektivet?!Han får kanskje svare for seg selv, men du må nok lete opp fluene, rigge opp stativ etc. og håpe på at fluen ikke flytter seg mer enn du kan flytte stativet uten å forstyrre. Mr. Olsen bruker ikke reverserte objektiver, og det går heller ikke om du skal fotografere levende insekter, da du må gå så nært at de forsvinner. Da er det ekte makroobjektiver som gjelder, fortrinnsvis med litt brennvidde. Mr. Olsen bruker vel mye 150mm... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 De er som oftest ikke døde ( ) og jeg bruker stativ og 150mm'ern til macro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå