Gå til innhold

Kamera med 30x+ zoom, nattmodus, lys, osv.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt matematikk. Forutsetter at det ferdige resultat skal være DVD.

Canon HF100 har 12x. Sett på telekonverter 3x. Edit som HDV, PAN (digital zoom) 6x.

Skulle bli 216x. Med bedre DVD kvalitet som et rimelig SD kamera 48x. HF100 gir da 5x så mye tele.

Eller dropp telekonverter og potensielt forringet kvalitet - utfør samme operasjon og få 72x zoom...

Eller kjøp Schneider linser når man skal ha slike addon liser. Finnes INGEN som lager så dette så bra til håndholdte kameraer som Schneider, gamle Century. Det koster, men forringer bildet så lite som det er mulig.

Ellers vil jeg som andre har påpekt si at det er en god grunn til at selv håndholdte proff kameraer normalt sett havner mellom 10 og 20x zoom. Det er for dyrt og vanskelig å lage optikken bra nok for å presse mer ut. Slikt utstyr er det selv få tv kanaler som har fordi lisene er såpass kostbare å konstruere, prisene kryper fort oppunder 400000kr.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg bumper denne. Jeg har kommet til at jeg antakelig vil kjøpe meg et vanlig kamera med høy zoom i tillegg til et HD-kamera.

På mitt forrige kamera med 30x zoom ble kvaliteten mer enn bra nok for mitt bruk, så jeg er ikke bekymret for det. Jeg kan jo bare bytte til HD når det er kvaliteten som teller.

Jeg har sett på Panasonic NV-GS90, og den har "alt", bortsett fra at nattmodus ikke er den nattmodusen jeg leter etter. Den har fargenattmodus, men jeg er på utkikk etter infrarød nattmodus. Jeg kan tenke meg at filming av dyr midt på svarte natten i skogen ikke akkurat er veldig effektivt med fargenattmodus.

Lenke til kommentar

Ser at Panasonic SDR-S26 har 70x optisk zoom. Med et stativ vil dette være ideelt på dagtid, men det mangler videolys og nattmodus ser det ut til.

Er fullt klar over at man må ofre litt for å få så høy zoom, men som sagt er det noe jeg kan leve med.

Hadde den bare hatt infrarød nattmodus og videolys...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...