Gå til innhold

Kjenner Amentio egentlig forbrukerkjøpsloven?


ronron25

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et HK hos Amentio for ca ett år siden. Det returnerte jeg fordi det slutta å fungere. Etter en stund mottar jeg fra nettbutikken en e-post hvor det står, at jeg enten kan få alternativ vare, eventuelt at beløpet for varens verdi blir refundert til meg. Jeg velger det siste. Jeg krever da å få dekka mine fraktkostnader. Først sier Amentio at det kan jeg ikke få, fordi de mener dette er å betrakte som en benyttelse av angreretten. Angretten gjelder i 14 dager, ikke et helt år, så det er feil. Jeg kontakter Forbrukerrådet og forklarer saken. De sier dette er en reklamasjon, en garantisak, og at jeg har krav på å få dekka mine utgifter. jeg kontakter Amentio og forteller dem hva forbrukerrådet har sagt. De svarer, at de skal vurdere saken og ringe meg tilbake. Etter en stund gjør de det, og sier at de vil dekke fraktkostnadene mine, selv om de mener de ikke har plikt til det, og begrunner det med, at det er jeg som hever kjøpet. Det gjør jeg ikke. Jeg sender et defekt HK tilbake, godt innenfor garantitiden. Men jeg sier tusen takk Amentio, hyggelig at dere vil dekke fraktkostnadene mine, og jeg kommer nok til å handle hos dere igjen, men kjenner dere forbrukerkjøpsloven og tolker dere den rett? Forbrukerrådet var helt entydige på det at Amentio tolker loven feil.

Min oppfordring til Amentio, lær dere forbrukerkjøpsloven og ikke feilinformer kundene deres!

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kommer til å handle der igjen ja? sjekk dette først ->

https://www.diskusjon.no/index.php?s=hardwa...owtopic=1001171

 

Dette er tråden jeg lagde etter at jeg var dum nok til å handle der, nå i ettertid kan jeg med hånden på hjertet si at jeg vil aldri stole på Amentio noensinne, og kanskje hvis det er snakk om en vare som er helt mongo sinnsyk billig og de har 100+ av på lager, men bortsett fra det så stikker jeg heller en hagle ned i halsen og trekker av enn å handle hos Amentio igjen :)

Lenke til kommentar
Litt dystert at denne tråden ble posta 2 min etter at jeg la inn en bestilling hos amentio :(

 

Jeg har både gode og dårlig erfaringer med Amentio. Tror ikke du skal se alt for sort på det.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

QUOTE(Zeph @ 01/09-2008 : 13:28) *

Er forresten forskjell på garanti og reklamasjon. Førstnevnte er noko du får av produsenten, reklamasjon får du av norsk lov.

 

"Er forresten forskjell på garanti og reklamasjon." Riktig, men mitt poeng kom tydelig frem likevel, eller?

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

QUOTE(h0ih0i @ 01/09-2008 : 13:56) *

du kommer til å handle der igjen ja? sjekk dette først ->

https://www.diskusjon.no/index.php?s=hardwa...owtopic=1001171

 

Dette er tråden jeg lagde etter at jeg var dum nok til å handle der, nå i ettertid kan jeg med hånden på hjertet si at jeg vil aldri stole på Amentio noensinne, og kanskje hvis det er snakk om en vare som er helt mongo sinnsyk billig og de har 100+ av på lager, men bortsett fra det så stikker jeg heller en hagle ned i halsen og trekker av enn å handle hos Amentio igjen smile.gif

 

 

Huff da! Nå ordna saken seg, men jeg synes Amentio i mitt tilfelle demonstrerte at de ikke kjenner forbrukerkjøpsloven godt nok. Her er det rom for forbedringer.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Det skyldes at moderator først stengte tråden og så åpnet den igjen, og jeg ønsker å svare på kommentarene jeg har fått. Da må nødvendigvis svarene mine komme rett etter hverandre. Denne debatten er slutt for min del, om det da ikke skulle komme et innlegg som er on-topic.

 

NB! Ok, sløvt av meg. Jeg skjønner jeg kunne brukt et innlegg for å svare alle tre. Får skylde på at jeg er trøtt om morran... :cry:

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Ved en garantisak er det faktisk du som kjøper som skal stå for porto ved retur til selger, og til og med på angrerett er det du som kjøper som må dekke portoen så fremt selger ikke har feilinformert etc. Så slutt å syte.. :tease:

 

Leste i erfaringsdatabasen på prisguide at netshop hadde solgt en mp3 spiller til en kar. teksten sa 8GB og enheten han fikk var 4GB. Netshop sier at teksten er feil men at varenr er riktig og at kunden derfor hadde fått riktig vare. han skulle få levere den tilbake men måtte betale porto begge veier.... DET er dårlig kjøpslovtolking og kundebehandling det!

 

Har bare positiv erfaring med amentio så langt. litt tid tar det, men de shopper jo der det er billigst så da blir det gjerne sånn.

Lenke til kommentar

Ved en garantisak er det faktisk du som kjøper som skal stå for porto ved retur til selger, og til og med på angrerett er det du som kjøper som må dekke portoen så fremt selger ikke har feilinformert etc. Så slutt å syte.. :tease:

 

Slutter HK å fungere før to år er gått(uten at det er min skyld), så er det selger som skal betale fraktkostnadene. Kjøper man en vare, og velger å benytte seg av angreretten, så må man betale fraktkostnadene selv. Dette er ikke riktig: "Ved en garantisak er det faktisk du som kjøper som skal stå for porto ved retur til selger".

Lenke til kommentar
Slutter HK å fungere før to år er gått(uten at det er min skyld), så er det selger som skal betale fraktkostnadene. Kjøper man en vare, og velger å benytte seg av angreretten, så må man betale fraktkostnadene selv. Dette er ikke riktig: "Ved en garantisak er det faktisk du som kjøper som skal stå for porto ved retur til selger".

 

:D Du har faktisk rett! Jeg skal slutte å syte.. nok en feilinformasjon fra en nettbutikk.. tror jeg skal ha meg en ny prat med de "hjelpsomme" Netshop gutta.

 

Jobber bare mot bedriftsmarkedet jeg, og der er det helt andre regler. ;)

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Var du tydelig på at det var portoutgiftene inn til Amentio du ønsket dekket?

ikke portoen du betalte for å få varen til deg?

 

De gav deg i allefall et valg da og tilbydde varens verdi selv om de ikke er pliktig til det.

 

Jeg snakka med tre forskjellige saksbehandlere hos Forbrukerrådet om saken, og alle tre var enige i at jeg har rett til å få dekka mine fraktkostnader, og ja, jeg var tydelig på hva jeg krevde å få dekka.

Hvordan begrunner du at Amentio ikke har en plikt på seg til å betale tilbake varens verdi, og kan du henvise til hvor i forbrukerkjøpsloven du finner støtte for det? Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven kan jeg kreve at kortet repareres. Det lar seg visst ikke gjøre. Få et nytt tilsvarende kort. Det lar seg visst ikke skaffe. Da gjenstår en ting, at jeg hever kjøpet og får pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg snakka med tre forskjellige saksbehandlere hos Forbrukerrådet om saken, og alle tre var enige i at jeg har rett til å få dekka mine fraktkostnader, og ja, jeg var tydelig på hva jeg krevde å få dekka.

Hvordan begrunner du at Amentio ikke har en plikt på seg til å betale tilbake varens verdi, og kan du henvise til hvor i forbrukerkjøpsloven du finner støtte for det? Slik jeg forstår forbrukerkjøpsloven kan jeg kreve at kortet repareres. Det lar seg visst ikke gjøre. Få et nytt tilsvarende kort. Det lar seg visst ikke skaffe. Da gjenstår en ting, at jeg hever kjøpet og får pengene tilbake.

 

Komponenter til pc blir aldri reparert, i allefall ikke slik at de kan returneres til kunde. Dermed er det normalt kun bytte som er gjeldende. Fantes varen på markedet lengre? hvis ikke så tilbydde de erstatningsvare som de er pliktig til, de er ikke pliktig til å tilby pengene igjen før de faktisk ikke kan skaffe erstatningsvare med tilsvarende eller bedre egenskaper (noe som er relativt lett med hovedkort)

Lenke til kommentar

Utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

 

"Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

 

Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet."

 

De har antakelig vurdert det slik at de ikke klarer å reparere HK, eller skaffe et tilsvarende, og da har jeg rett til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Ser ingen punkter i det utdraget som omhandler det vi snakker om hær.

Slik jeg forstår saken så tilbydde de omlevering i henhold til § 29 og § 30, da av tilsvarende vare med samme eller bedre egenskaper.

 

De tilbydde i tillegg å gi deg pengene hvis ønskelig. Det er sant at du kan kreve heving hvis de ikke kan reparere varen eller omlevere den, men slik jeg ser saken så hadde de denne muligheten. Er av interesse om hovedkortet finnes til salgs lengre, er det tilfellet så jeg på tilbudet som ren bonus.

Lenke til kommentar

Egentlig har du startet en debatt om noe jeg og Amentio aldri har vært uenige om. Presiserer, at Amentio og jeg var uenige om om jeg hadde krav på å få dekka mine fraktkostnader når jeg sender defekt HK tilbake til dem. Jeg regner med at Amentio har vurdert om kortet kan repareres, eventuelt om de kan skaffe en tilsvarende vare, og kan de ikke det, har jeg rett til å heve kjøpet. Og det står det i sitat fra forbrukerkjøpsloven jeg har postet også.

Lenke til kommentar

til Omez: du tolker loven etter det du mener er riktig ikke det som står der.

fbkl §29:

Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Selger tilbyde i dette tilfellet begge deler. hvorfor er uvesentlig. Det var det de gjorde.

Er med på at forbruker kanskje ikke kan kreve pengene tilbake i dette tilfellet, men det er totalt irrelevant så lenge selger ga forbrukeren valget.

 

DET er min mening og tolkning av loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...