Fatty Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei. Leser på nettsidene til forskjellige universiteter at man kan bli tatt opp på medisinstudiet på realfagkompetanse, hvis man er fylt 25 og har de nødvendige ekstrafagene(2MX/2FY/3KJ). Hva vil bli godkjent som realkompetanse på dette stuidet? Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei.Leser på nettsidene til forskjellige universiteter at man kan bli tatt opp på medisinstudiet på realfagkompetanse, hvis man er fylt 25 og har de nødvendige ekstrafagene(2MX/2FY/3KJ). Hva vil bli godkjent som realkompetanse på dette stuidet? OPPTAKSGRUNNLAG ETTER 23/5 REGELEN For informasjon når det gjelder 23/5-søkere og generell studiekompetanse, henvises det til Søkerhandboka fra Samordna Opptak. På lik linje med alle andre søkere må også de som søker om opptak etter 23/5-regelen ha alle de spesielle opptakskrav i orden for å bli opptaksvurdert. 23/5-søkere får regnet poeng på grunnlag av studiekompetansefagene, spesielle opptakskravsfag, og eventuelle fag som gir fordypnings- og/eller realfagspoeng. 23/5-søkere får realfagspoeng for antall avlagte realfag, slik det står beskrevet på s. 19. 23/5-søkere får fordypningspoeng fra og med sin første fordypning. NB! 23/5-søkere kan få maksimalt 3 tilleggspoeng for førstegangstjeneste eller folkehøgskole. Det gis ikke tilleggspoeng for høyere utdanning eller relevant praksis til denne søkergruppen, jfr. F-10-05, paragraf 7-18, punkt B (6). 23/5-søkere rangeres likevel sammen med ordinære søkere, og må derfor være oppmerksom på at de konkurrerer med søkere med opptil 12 tilleggspoeng. Jeg tror regelverket er slik at for 23/5-søkere regnes alderspoeng fra og med 24 år. Dvs at man ved 28 har fullt med alderspoeng. Akkurat hva som godkjennes som realkompetanse beskrives i Søkerhåndboken: "Realkompetanse Søkjarar som ikkje har generell studiekompetanse og som er minst 25 år gamle i opptaksåret, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte. Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden. Sjølv om du får godkjent realkompetanse til eit studium, vil ikkje dette automatisk gi tilbod om studieplass. Dersom det er fl eire kvalifi serte søkjarar enn talet på studieplassar, blir dei rangerte etter ei skjønnsmessig vurdering. Godkjent realkompetanse er ein alternativ måte å kvalifisere seg på. Sjølve studiet og krav til arbeidsinnsats er det same for alle studentane uavhengig av opptaksgrunnlag. Slik søkjer du Fristen for å søke på grunnlag av realkompetanse er 1. mars. Når du søkjer, må du krysse av for realkompetanse som opptaksgrunnlag. Etter at søknaden er registrert, vil du få tilsendt eit omslagsark for kvar lærestad du har søkt. Omslagsarket skal du fylle ut og sende direkte til kvar lærestad – med vedlegg. Det er ditt ansvar å vise at du har realkompetanse for studia du har søkt. Alle skjema må difor være tilfredsstillande utfylte. Vi anbefaler deg å lese om dokumentasjon. Dersom du krysser av for realkompetanse sjølv om du har/får generell studiekompetanse, blir søknaden vurdert i vanleg opptak." http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../realkompetanse Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Med andre ord jeg har ikke peiling hva som godkjennes som realkompetanse Send en mail til studieplassen, fortell spesifikt hva du har gjort og spør om dette kvalifiserer til realkompetanse. Jeg _tror_ at de godtar det meste av ulønnet/lønnet arbeid, men at det er viktig at du har hatt jobb hele tiden. Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ja okei. Men er det ikke slik at det helst skal være relevant i forhold til det du vil studere? Slik at hvis jeg har jobbet på sykehjem i 5 år, kan jeg ikke søke økonomi på realkompetanse? I allefall, nå er jeg lærling innen helsefag, og hvis jeg bruker tiden fram til jeg er 25 til å ta 2MX/2FY/3KJ, så har jeg mulighet til å komme inn på medisin uten å måtte ta almenn-påbygg? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 I allefall, nå er jeg lærling innen helsefag, og hvis jeg bruker tiden fram til jeg er 25 til å ta 2MX/2FY/3KJ, så har jeg mulighet til å komme inn på medisin uten å måtte ta almenn-påbygg? Mulighet? Som i reell mulighet? Nei. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Forklar? En ting er kvalifikasjonene, dvs. at du kan dokumentere realkompetanse innenfor et visst område. En annen ting er rangering, dvs. om du får plass på studiet i konkurranse med andre rangerbare søkere. I dette tilfellet vil du forsøke å konkurrere deg inn på et studium med poenggrenser på over 70, dvs. at søkerne har tilnærmet 6 i snitt. § 7-12. Rangering av søkere som ikke kan poengberegnes (1) Kvalifiserte søkere som ikke kan poengberegnes, må rangeres i forhold til poengberegnede søkere ved hjelp av en skjønnsmessig vurdering. For å få tilbud om opptak kreves det likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter rangering på grunnlag av poengberegning. (2) Ved vurderingen skal det tas hensyn til om søkeren har et opptaksgrunnlag og en fagsammensetning som er likeverdig med det som gir grunnlag for tilleggspoeng for realfag for søkere som kan poengberegnes. (3) Opptaksorganet skal ved vurderingen legge vekt på søkerens reelle kvalifikasjoner for studiet, herunder søkerens norskkunnskaper. http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-2007013...3-007.html#7-12 Endret 1. september 2008 av swanky Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ja okei. Men er det ikke slik at det helst skal være relevant i forhold til det du vil studere? Slik at hvis jeg har jobbet på sykehjem i 5 år, kan jeg ikke søke økonomi på realkompetanse? I allefall, nå er jeg lærling innen helsefag, og hvis jeg bruker tiden fram til jeg er 25 til å ta 2MX/2FY/3KJ, så har jeg mulighet til å komme inn på medisin uten å måtte ta almenn-påbygg? Før kunne man få ekstra poeng til medisinstudiet ved å jobbe med relevant arbeid, dette fjernes nå med det nye systemet. Jeg er nesten 100% sikker på at realkompetanse ikke behøver å være relevant arbeid. Det sto på nettsidene at hvis man får realkompetanse så beregnes poengsum utifra de ekstrapoengene man får i form av alderspoeng/realfagspoeng og karakterene i de fagene. I såfall skulle man tro at du har god sjanse på å komme inn om du jobber fram til 25 år og klarer å få meget gode karakterer i 2MX/2FY/3KJ. Men dette blir spekulering, send en mail til opptakssentralen medisin. Hyggelige folk som helt sikkert har tid til å svare på spørsmålene dine. Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for svar. Slik jeg ser det, faller det egentlig på hva jeg får i realfagene og ikke hvilke karakterer jeg hadde på videregående? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Tusen takk for svar. Slik jeg ser det, faller det egentlig på hva jeg får i realfagene og ikke hvilke karakterer jeg hadde på videregående? Søknadene vurderes skjønnsmessig av en komite. ALT du har gjort vil telle med i vurderingen, og karakterene fra videregående skole vil selvsagt bli tillagt stor vekt. Og ikke bland sammen praksisreglene på medisin, realkompetanse, realfag og poengberegning. Det er opp til lærestedet å avgjøre om den enkelte har realkompetanse i forhold til et bestemt studieprogram, og det har fint lite med praksisordningen på medisin å gjøre. Endret 1. september 2008 av swanky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå