okvaal Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Noen som har et tips her? Vet såpass som at en blitz er noe som av og til lyser når man trykker på en knapp, av og til ikke. Jeg har søkt litt på flash tutorials og blitz info (har ofte endt opp med videoer om bruk av adobe flash player eller opplysninger om når ett eller annet demonstrasjonstog har avgang fra Pilestredet), men trenger noe som starter helt fra bunnen. Har et Nikon D70s (fram til jeg kjøper D90, jaffal) med en SB-800. Sistnevnte kanskje litt overkill. mvh, ole k Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Her kan du finne en god del om bruk av blits: http://strobist.blogspot.com/ -Vegar Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det følger med en grei Instruction Manual til SB-800. Den vil forklare deg hvordan denne blitsen fungerer i detaljer. Bøker om fotografering vil ofte ha noen kapitler om blitsfotografering. Der er ikke slik at en blits "en blitz er noe som av og til lyser når man trykker på en knapp, av og til ikke". En blits som er montert i blitsskoen på kameraet, er slått på og "ready" vil blinke når du trykker på utløseren. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Om man skal nevne bare en ting om ekstern blits må det være at man bør sikte blitsen opp i taket dersom man fotograferer innendørs (og taket er hvitt, og ikke altfor høyt oppe). Da vil man få et mye mer naturlig lys, siden blitsen reflekteres i taket. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Gå til amazon.com eller en annen online bokbutikk og søk etter Nikon Creative Lighting System Digital Field Guide Magic Lantern Guides: Nikon AF Speedlight Flash System: Master the Creative Lighting System! Anbefaler begge, da de er veldig forskjellig opplagt. Endret 1. september 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
okvaal Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Det følger med en grei Instruction Manual til SB-800. Den vil forklare deg hvordan denne blitsen fungerer i detaljer. Bøker om fotografering vil ofte ha noen kapitler om blitsfotografering. Der er ikke slik at en blits "en blitz er noe som av og til lyser når man trykker på en knapp, av og til ikke". En blits som er montert i blitsskoen på kameraet, er slått på og "ready" vil blinke når du trykker på utløseren. Takker for svar. Jeg prøvde meg på manualen da jeg kjøpte blitzen, men slet litt med at jeg syntes den kanskje stilte krav til at man hadde litt blitzkunnskap fra før. Men det bør jo være en naturlig plass å starte, kanskje. Det med at den av og til lyser, av og til ikke, skyldes fra min side en fomlete framgangsmåte når jeg bruker den som eksternblitz, tipper jeg. mvh, ole k Lenke til kommentar
okvaal Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Om man skal nevne bare en ting om ekstern blits må det være at man bør sikte blitsen opp i taket dersom man fotograferer innendørs (og taket er hvitt, og ikke altfor høyt oppe).Da vil man få et mye mer naturlig lys, siden blitsen reflekteres i taket. Takker. Avataren din funker jo utmerket som illustrasjon! :-) mvh, ole k Lenke til kommentar
okvaal Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Gå til amazon.com eller en annen online bokbutikk og søk etter Nikon Creative Lighting System Digital Field Guide Magic Lantern Guides: Nikon AF Speedlight Flash System: Master the Creative Lighting System! Anbefaler begge, da de er veldig forskjellig opplagt. Takker en masse. Ser sistnevntes målgruppe bl.a. er de som sliter litt med blitzmanualene til Nikon. Blir vel enda en bestilling nå da, tenker jeg. mvh, ole k Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Takker en masse. Ser sistnevntes målgruppe bl.a. er de som sliter litt med blitzmanualene til Nikon. Blir vel enda en bestilling nå da, tenker jeg. mvh, ole k Jeg vil vel si at Digital Field Guide serien er best for totalt nybegynnere, da de generelt ikke går fullt så dypt i det tekniske. I tillegg har de en relativt tykk del til slutt om forskjellige fototeknikker. Magic Lantern Guides serien går betydelig dypere teknisk og kan ofte forklare ting som ikke engang står i manualen og som man kanskje ikke trenger å vite (men som likevel kan være av interesse for noen av oss). Denne serien har ingenting om forskjellige fototeknikker. Ingen av dem dekker SB-400 (den har allikevel ingen mulighet for CLS) eller den nye SB-900. Som sagt, jeg vil ikke anbefale den ene fremfor den andre, da de er såpass forskjellig oppbygd og vinklet og begge er betydelig bedre til å forklare ting enn manualen (men manualen kan være letter å forstå etter å ha lest disse bøkene). Endret 1. september 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Noen som har et tips her? Vet såpass som at en blitz er noe som av og til lyser når man trykker på en knapp, av og til ikke. ... ... Har et Nikon D70s (fram til jeg kjøper D90, jaffal) med en SB-800. Sistnevnte kanskje litt overkill. /quote] Det virker som om du er ute etter to kurs: Ett om blits og bruk av blits, og ett kurs i bruk av SB800 og CLS. Det siste kan jeg lite om, men blits kan jeg mer om, i tillegg får du utrolig god info, med masse eksempler, dersom du ser på Lightning 101 på tidligere nevnte Strobist: http://strobist.blogspot.com/2006/02/welco...o-strobist.html Her har du en KORTversjon til du får alle bøkene dine Du må ha klart for deg to ting vedr. blitsen: Hva virker inn på lysstyrken som når motivet Hvordan regulere lysstyrken som når filmen/sensoren Lysstyrken bestemmes av: -blitsens ledetall. Dess høyere ledetall, dess høyere lysstyrke -Avstanden fra blits til motiv. Dobler du avstanden blir lysmengden 1/4 av opprinnelig. (2 blenderverdier) -Dersom lyset ikke brukes direkte, men reflektert, reduseres lysmengden, avhengig av hva som reflekterer. Det blir som å redusere ledetallet for blitsen. Mengden lys fra blitsen som når sensoren, er avhengig av det som er nevnt over, men i tillegg reguleres det av blenderverdien som brukes på objektivet. -Blenderverdien beregner du ved å dividere Ledetallet på avstanden mellom blits og motiv. -Lukkertiden har ingen innvirkning på hvor mye blitslys som når frem til sensoren (forutsatt at du holder deg til synkroniseringstiden, - eller lengre. D40/D50/D70 på manuell kan bruke alle lukkertider, i alle fall med "manuelle" blitser.) I tillegg er det kjekt å vite hvilken farge lyset fra blitsen har. Ligger gjerne mellom 5000K og 6500K. Dess høyere tall dess mere blått. Dess lavere tall, dess mere oransje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå