exhizor Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei! Jeg og en venn skal få programmerings timer på skolen for å lære oss programmering. Men vi vet ikke hva vi skal begynne med og vi kan vel for så vidt ingen ting Noen tips ? Lenke til kommentar
exhizor Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 (endret) html? Eller jeg forklarte litt dårlig, for jeg kan html, jeg tenkte på litt annet. Et nivå høyere Endret 1. september 2008 av brumoen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 På høyskolen min begynner alle med C (ingeniørlinja) HTML er ikke programmering btw. Lenke til kommentar
exhizor Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 På høyskolen min begynner alle med C (ingeniørlinja) HTML er ikke programmering btw. Men vi to går på ungdomsskolen, i 9 klasse og får programmerings timer Men kanskje C, men da trenger jeg noen starts linker. Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Et godt sted å begynne er her: Microsoft Beginner Developer Center. C# er et godt språk å begynne med, verktøyene er gratis, det er enkelt å komme i gang og du har i praksis ingen begrensninger i hva du vil lage. C# for Sharp Kids kan også være et greit startsted i tillegg. Hold deg unna C og C++ (selv om noen vil rope høyt om at det er ikke skikkelig programmering uten, de tar feil). De kan du heller plukke opp om noen år når du enten har fått stålkontroll på programmering og trenger det til noe spesielt eller du skal begynne med det på skolen. Lenke til kommentar
exhizor Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Et godt sted å begynne er her: Microsoft Beginner Developer Center. C# er et godt språk å begynne med, verktøyene er gratis, det er enkelt å komme i gang og du har i praksis ingen begrensninger i hva du vil lage. C# for Sharp Kids kan også være et greit startsted i tillegg. Hold deg unna C og C++ (selv om noen vil rope høyt om at det er ikke skikkelig programmering uten, de tar feil). De kan du heller plukke opp om noen år når du enten har fått stålkontroll på programmering og trenger det til noe spesielt eller du skal begynne med det på skolen. Tusen takk for tipset wallatu, dette skal jeg prøve Men jeg skal laste ned Visual C# 2008 Express Edition ? Endret 1. september 2008 av brumoen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for tipset wallatu, dette skal jeg prøve Men jeg skal laste ned Visual C# 2008 Express Edition ? Ja, den får du tak i her C# er et flott sted å begynne. Men start med å lage console programmer, å lage GUI programmer vil garantert føre til at du missforstår noen fundamentale konsepter. Lenke til kommentar
exhizor Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Okey, det jeg hadde tenkt å, siden de begynte med de i den e-booken du sendte. Tusen takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 C# for sharp kids tror jeg skal være ganske lettfattelig og grei å begynne med Lenke til kommentar
___ Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei! Jeg og en venn skal få programmerings timer på skolen for å lære oss programmering. Men vi vet ikke hva vi skal begynne med og vi kan vel for så vidt ingen ting Noen tips ? Til alle som stiller meg det spørsmålet så svarer jeg: Brainf*ck! Kan man programmere i Brainf*ck så blir alle andre språk barnemat i forhold. Werner Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Haha! Whitespace er også å anbefale Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Overrasket over at ikke noen har nevt at om man ikke vil "tilbe microsoft" er alternativet java. Om man lærer java eller c# først er egentlig totalt likegyldig. Personlig ville jeg anbefalt C (men absolutt ikke C++). Årsaken er at jeg har registert at svært mange som lærer c#/java som førstespråk egentlig lærer er avansert bruk av API, ikke programering. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ja absolutt, men husk at frameworket er faktisk det som tar lengst tid å lære seg i et nytt programmeringsspråk, selve språksyntaksen er forholdsvis lik i de fleste språk. for eksempel stringbehandling, nettverk og GUI er ting som utføres forskjellig i alle språk, men som utvikleren må lære seg. Men absolutt, programmering handler om øvelse, en blir ikke flink til å programmere av å kun lese bøker, det mange gjør feil synes jeg, er å kun løse oppgavene sekvensielt i bøkene og anser seg som "utlært" når de er ferdig med boka. Det eneste du har lært da er syntaks og bibliotek, en har ikke lært teknikker og oppgaveløsning som kan være de mest kinkige aspektene ved programmering. Øvelse øvelse øvelse, klarer du å lage custom renderer for menyen i GUI, men klarer ikke å lage et MT-program som ikke kræsjer, har du brukt for mye tid på å lære deg biblioteket og for lite tid på praktisk programmering. Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Personlig synes jeg java er et dårligere alternativ enn C#/.NET for et par ungdomsskoleelever som skal programmere litt. Rett og slett fordi læringskurven er brattere. Det viktigste når man skal lære seg å programmere er å se at du klarer å lage noe kjekt, noe litt imponerende. At man begynner med blanke ark og tomme filer og ender opp med et program som gjør noe festlig eller nyttig. Det gir motivasjon til å fortsette og opprettholder nysgjerrigheten. Til dette synes jeg enkle vindusapplikasjoner fungerer bedre enn enkle konsollapplikasjoner. Min mening er at man så fort som mulig bør komme seg vekk fra konsollapplikasjoner og over på vindusapplikasjoner. Det nest viktigste er å få taket på de vanlige strukturene i et program. Løkker, betingelser, logikk, osv. Dette er stort sett likt i alle språk. Så kommer objektorienteringen som er veldig viktig i dagens programmering. Hvordan det fungerer bør også inn med morsmelken. Punkt 2 kan man godt få til med C. Punkt 1 og 3 synes jeg C fungerer mye dårligere til. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Overrasket over at ikke noen har nevt at om man ikke vil "tilbe microsoft" er alternativet java. Om man lærer java eller c# først er egentlig totalt likegyldig. Jeg syntes ikke det er noe bedre å tilbe ms enn å bashe ms. Hvis de gjør en god jobb (som med c#) så skal de ha ære for det. For all del du har jo Mono. Personlig ville jeg anbefalt C (men absolutt ikke C++). Årsaken er at jeg har registert at svært mange som lærer c#/java som førstespråk egentlig lærer er avansert bruk av API, ikke programering. Litt enig og uenig der. C# og Java har så utrolig mange flere APIer som følger med så språket i seg selv ikke kommer så klart fram i alt det andre, men jeg vil heller satse på forandring av opplæringen enn språkene. Siden C er et veldig lavt språk sammenligned med de andre kan man lære utrolig mye nyttig, men det er ikke et OOP språk og det er noe som er utrolig viktig i de aller fleste tilfeller siden de aller fleste ender opp med et OOP språk. Hvorfor ikke starte med C++. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hva skjer med at folk anbefaler C fremfor C++? C++ gir deg muligheten til å programmere objektorientert om man vil. Dessuten har man et flott standardbibliotek i C++ i tillegg til mange andre ting. Jeg mener at det er ytterst få grunner til å lære C over C++. Lenke til kommentar
___ Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Overrasket over at ikke noen har nevt at om man ikke vil "tilbe microsoft" er alternativet java. Om man lærer java eller c# først er egentlig totalt likegyldig. Personlig ville jeg anbefalt C (men absolutt ikke C++). Årsaken er at jeg har registert at svært mange som lærer c#/java som førstespråk egentlig lærer er avansert bruk av API, ikke programering. Nå som Mac OS X brer om seg som ild i tørt gress, kan jeg faktisk være enig i at C er et fornuftig språk å begynne med. Programmering på Mac-plattformen foregår jo bl.a. i Objective-C, som er et objekt-orientert språk som bygger direkte på C. Dessuten følger alt du trenger av utviklingsverktøy med operativsystemet. Og Iphone SDK kan lastes ned gratis fra Apple. Werner Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Punkt 2 kan man godt få til med C. Punkt 1 og 3 synes jeg C fungerer mye dårligere til. Jeg er både enig og uenig med deg. Tanken min er at det absolutt viktigste og første man må lære når man lærer programering er funksjoner, variable, løkker, operatører, datatyper mv. Dette lærer man fint i løpet av et par uker i C. I tillegg må man lære seg den logiske tankegangen bak programmering, dette kan ta noe lenger (enkelte lærer det aldri). Jeg har vært borti flere nybegynnerkurs i høynivåspråk slik som java og c#. Felles for disse er at man uansett på startnivå er nødt til å blande inn en del klasser, selv på det helt grunnleggende. Man får da ofte beskjed om å ikke bry seg om hva den klassen egentlig gjør, "for du lærer det senere". Det er ikke særlig pedagogisk i mine øyne. Derfor anbefaler jeg C for å lære det helt grunnleggende, og deretter kan man hoppe over på et høynivåspråk slik som java eller c#. Evt. om man vil holde seg på et lavere nivå c++ e.l. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg syntes ikke det er noe bedre å tilbe ms enn å bashe ms. Hvis de gjør en god jobb (som med c#) så skal de ha ære for det.For all del du har jo Mono. For all del. Derfor jeg sa det var et alternativ om man ikke vil "tilbe microsoft". Både java og c# gjør i mine øyne jobben. Begge har fordeler og ulemper. Jeg har egentlig ingen favoritt, annet enn at jeg lærte java ca 8 år før jeg lærte c#. Alt jeg ville var å nevne det som et fullverdig alternativ. Det var ikke et forsøk på å bashe Microsoft. Litt enig og uenig der.C# og Java har så utrolig mange flere APIer som følger med så språket i seg selv ikke kommer så klart fram i alt det andre, men jeg vil heller satse på forandring av opplæringen enn språkene. Siden C er et veldig lavt språk sammenligned med de andre kan man lære utrolig mye nyttig, men det er ikke et OOP språk og det er noe som er utrolig viktig i de aller fleste tilfeller siden de aller fleste ender opp med et OOP språk. Hvorfor ikke starte med C++. Dette går egentlig på det jeg skrev i forrige post. Lær det helt grunnleggende i C. Deretter hopper man over på det språket (gjerne objektorientert) man vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå