Gå til innhold

Romatur - dSLR, kompakt eller/og videokamera?

Anbefalte innlegg

Joggesko er med....

Det kule var at vi bestemte oss på søndag, betalte turen i går. Og måten vi gjorde det på var å ta de byene vi ville besøke, slo opp på www.pent.no og så på værvarslinga. Roma ser unektelig bra ut til helgen :fun:

LX3 vurderes sterkt her, veldig sterkt... :)

Obligatoriske things på lovetour i Roma:

Is. Kjøpes i isbaren ved Pantheon og nytes på plassen ved fontenen.

Spansketrappen.

Her skal man sitte og holde rundt hverandre. Se etter noen andre kjærestepar og spør om de kan ta bilde av dere. Kan være trangt om plassen

Vatikanmuseet og Peterskirken. Er jo et must når man først er der. Kanskje det minst romantiske man gjør pga massefolk og køer overalt.

Titt gjerne innom de mange andre krikene i byen. Mye fint å se.

Forum.

Fantastisk ruinsted. Men vanskelig om man ikkekjenner historien. Vi fulgte etter en amerikansk gjeng som hadde guide. Når en for vita hva det er en ser, så blir ting mer forståelig.

Fontana Trevi.

Her skal man være på kvelden og være romantisk.

Anbefaler også å ta en tur over elven om man skal gå å holde rundt hverandre.

Gå til Tiberina og videre på andre siden. Husker ikke helt hva det het men det er et fantastisk sted med litt roligere tempo og mange små spisesteder og trange gater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Roma vil en nordmann se ut som en turist uansett. Ikke noe å gjøre med det.

Tips:

- Best og billigs mat finner du noen kvartaler bort fra de kjente stedene. Se etter et sted med kun lokale.

- Picknic i Borghese-parken er forfriskende, romantisk og avslappende

- Ta med gode sko

- Spis is. Itaiensk Gelato er bare best.

- Trafikken er loco. Skal du over en gate, så få heng på en lokal.

God tur. Er skikkelig misunnelig.

Eventuelt, følg med på trafikken fra begge sider. De i Roma er vant med turister og stopper, som regel, men ha i hodet at de ikke alltid gjør det.

Colluseum (hvordan det nå skrives) er best å besøke tidlig! på morningen, det blir fort kø om dere skal se selv. Hvis dere skal med guided tur, så går det kjappere.

Dog får dere en billett som dekker et par andre steder i området også som er ganske fine.

Det å bli tatt bilde av sammen med en romer(kledd ut som romersk kriger) kan koste en del, og det er mange å ta av på veien til Colluseum.

Ved spansketrappen er det mange klesbutikker m.m. Men ikke forvent så mye for menn, er mest sko osv for damer i disse gatene, men pengene går fort.

Lenke til kommentar

Ok. Et skudd i blinde.

Det er rett og slett UMULIG å oppdrive LX3 på så kort varsel, og det er ventelister på fotovideo.no. Har ei funnet andre som har det inne :(

Pokker ta!

Gidder ikke kjøpe secondbest heller på dette området. Sitter å vurdere en Canon G9, men det er liksom ikke det samme etter å ha lest testene k-ryeng har linka til her :(

Så da er spørsmålet:

Er det GALSKAP å ta med en D300 med en 17-55 pakket pent sammen i en Lowepro SlingShot 200 AW ?? (det er det jeg har uten å måtte kjøpe noe nytt)

Lenke til kommentar

Takk for innspill om Roma :)

Shopping har jeg sort belte i og skal ha meg en fet dress og noen fete skjorter. Kjøper også et par sko og et belte der..

Hun skal sikkert også ha mye, så tiden flyr nok i butikkene der nede

Tror vi neppe gidder å stå i kø, for å komme inn på turistfellene. Dog ser vi på det utenfra med unttak av fontenene... :fun:

Lenke til kommentar
Takk for innspill om Roma :)

Shopping har jeg sort belte i og skal ha meg en fet dress og noen fete skjorter. Kjøper også et par sko og et belte der..

Hun skal sikkert også ha mye, så tiden flyr nok i butikkene der nede

Tror vi neppe gidder å stå i kø, for å komme inn på turistfellene. Dog ser vi på det utenfra med unttak av fontenene... :fun:

Vel, tips:

gaten starter med dior,yves saint laurent,prada osv, men lengre ned i gaten er en sidegate med versace, noe valentino osv. Så se inn sidegatene og, og gå hele veien ned. Så og si alle designere har butikk i det området. Så en kan lett bruke flere timer der, og servicen er meget bra :)

(Har faktisk folk som følger etter deg og er der for å hjelpe deg på sekundet nærmest)

Lenke til kommentar
Ok. Et skudd i blinde.

Det er rett og slett UMULIG å oppdrive LX3 på så kort varsel, og det er ventelister på fotovideo.no. Har ei funnet andre som har det inne :(

Ser Amentio har det inne i sølv... Ikke like lekkert som i sort, men i nøden spiser fanden fluer?

Dessverre må de ha den i butikk i Oslo. Jeg reiser klokken 1100 i morgen tidlig. Det betyr at jeg ikke har mulighet til å bestille over nett :)

Eventuelt kan jeg prøve lykken i Roma :(

Lenke til kommentar

Ta med speilrefleksen, har vært i Roma 2 ganer på et år nå, første gang med speilrefleks og 2 objektiver, nå for en uke siden med speilrefleks og et tamron 18-250mm, fungerer kjempebra.

En liten snutebag fungerer perfekt, så heller ingen lommetyver, selv om vi sist tur gikk på steder utenfor turisttråkka, kjøp boken "Secret Rome" og dra til steder som ikke alle er på, mer spesielt å ta bilde av og :)

Lenke til kommentar

Hallo! Dere skal på love-tur etter å ha kjent hverandre i 10 dager. Drit i kamera, drit i shopping. Konsentrere dere om hverandre. Med mindre du har j**** mye penger så dropp kles-shopping i Roma. Er drit-dyrt der. Ikke noe å spare. Designbutikkene (Chanel og dess like) har ofte låste dører hvor de siler inn de som virkelig skal shoppe. Sett dere heller på en fortausrestaurant, del en flaske vin, spis litt god skinke med melon, hold hverandre i hånden og se på livet.

Nå har dere vel reist, så da håper jeg for guds skyld at du ikke leser dette før dere er tilbake. Du sjekker ikke nettet på kjæreste-tur. :)

Lenke til kommentar

Reiser først i morra :)

LX3 ble ikke kjøpt inn :) Handlet noen svinedyre billetter til Madonna konserten på Olympia stadion i stedet. Tar med et kompaktkamara som bare får duge inntil videre :fun:

På nett får jeg opplyst at Roma er 20% billigere enn butikker i norge på klær? Merkeklær er dyrt uansett :)

Livet skal nytes, dog vil jeg ha noen fancy bilder der nede...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...