Ni kon Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Drar på "love-tur" til Roma. Byen som er kjent som Amor når du snur navnet Jupp en ekte kjærlighetenstur hvor to skal lære hverandre å kjenne... Når det er sagt er jeg i et dilemma om hva jeg skal ta med meg. Merk: Dette er IKKE en fototur, men en kjærlighetstur. Dessuten er jeg redd for tyveri der nede, da min fokus kommer til å være på henne og ikke kamera baggen.. Første mulighet: Jeg har et Nikon d300 med en 17-55 f2.8 som jeg vurderer. Burde jeg også ta med en Sb600? (stativ og fler objektiver er uaktuellt) Alternativt: Kjøpe et kompaktkamera (hva anbefalles) eventuellt et videokamera (hva anbefaler dere her) Innspill mottas med takk, da jeg er SVÆÆRT usikker på om jeg tørr ha med mitt semiproffeutstyr på en kjærlighetstur. Hva sier dere som har erfaring? Takker for innspill om kamera som jeg burde kjøpe om det er det vi kommer frem til. Det frister jo litt med et videokamera.... Endret 1. september 2008 av Ni kon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 På en slik tur vil jeg anbefale et kompaktkamera av god kvalitet. Dvs. en Canon G9 eller en Panasonic Lumix LX3. Tom Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Det er nok det jeg heller mot jeg også. Dog vurdere jeg et vidokamera. Eller er det bare tull? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det er nok det jeg heller mot jeg også.Dog vurdere jeg et vidokamera. Eller er det bare tull? Video kamera er for de som liker å drive med det. Det er en helt annen verden en fotografering. Det er såpass god video funksjoner på kompakt-kameraene idag at de kan fint brukes til ta små snutter innimellom. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Kjøpe et kompaktkamera (hva anbefalles)Jeg ville kanskje tatt med begge deler. Med speilrefleksen har du mulighet til å forevige turen på en måte du absolutt ikke har sjans til å få til med noe kompaktkamera, samtidig er jeg helt med på at D300 med 17-55 kanskje ikke er så diskret som ønskelig i alle situasjoner. Dersom du ikke synes det blir for dyrt, ville jeg vurdert et kompaktkamera som Panasonic DMC-LX3. Det er et meget godt, ikke spesielt kompakt, men svært lekkert kamera, og flere tester viser at dette yter meget godt. Optikken er herlig, lyssterk (f/2-2.8) 24-60mm, med bildestabilisator, og det kan faktisk være at du - dersom du setter deg litt inn i den - kan la D300 ligge hjemme med den. Det er i hvert fall helt klart en greiere turkamerat enn D300 når fokus ikke er på fotografering... Dog vurdere jeg et vidokamera. Eller er det bare tull?Det er ikke dumt, men jeg tror du vil ha like mye glede av videofunksjonen i kompaktkameraet. Som tomsi42 også sier - jeg tror LX3 er det rette kameraet i denne settingen... Personlig ville jeg heller hatt mye vidvinkel på et kompaktkamera enn DSLR, da da jeg oftere befinner meg i områder der vidvinkel er ønskelig når jeg likevel ikke ønsker å dra på speilrefleks. Edit: en _liten_ presisering av noe som egentlig var veldig tvetydig :-) Endret 1. september 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Takker for innspill. Dette bekrefter jo egentlig bare mine tanker. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg ville tatt med D300 + 17-55. På slike turer tar man mange bilder om kvelden, og hvis du skal forevige ekte stemning må du ta bilder uten blits. Dette er sjanseløst med kompakt (i hvert fall sammenlignet med D300). Dessuten, når du først bruker så mye penger på utstyr - hvorfor ikke ta det med når du for en gangs skyld reiser til en plass med mange fine motiver? Hvis du skal være så kjærlighetssvimmel at du ikke klarer å passe på kameraet ditt så får du kjøpe deg en passende forsikring. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ser helt klart at d300 gir best bilder. Dog er faren for at vi havner ut på byen etter å ha spist og kost oss ovenbærende stor. Jeg stikker ikke på Romas hotteste utesteder med en d300 på slep Har en kompis som har et tre år gammelt Casio Exilim. Satser på at det holder jeg, så slipper jeg å kjøpe noe nytt. Har tenkt på et videokamera, men ser at det er enorm utvikling der om dagen og at hdd baserte kamera vil forsvinne, sammen med dv om noen år. Da er jeg klar for handel... Skal undersøke i dag om jeg kan låne meg et Panasonic DMC-LX3. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg har aldri hatt med meg kompaktkamera på mine mange turer til Roma, men Gud som jeg har ønsket meg et. Men det er masse flott å ta bilder av, så jeg hadde ikke latt speilrefleksen ligge hjemme av den grunn. Jeg har aldri tatt med blits, og minimalt med optikk. Videokamera kommer ann på hvor alvorlig du tar filmingen. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg har aldri hatt med meg kompaktkamera på mine mange turer til Roma, men Gud som jeg har ønsket meg et. Men det er masse flott å ta bilder av, så jeg hadde ikke latt speilrefleksen ligge hjemme av den grunn. Jeg har aldri tatt med blits, og minimalt med optikk. Videokamera kommer ann på hvor alvorlig du tar filmingen. Var i Roma for litt siden, og hadde da med min 350D med Tamronen. Jeg hadde aldri vært der før, og hadde derfor mye jeg ønsket å ta bilder av. Har man vært der før, og føler at man har tatt bilder av det meste "viktige" av arkitekturen, kan et kompaktkamera kanskje være bra. Vi gikk heller ikke så mye ut på byen, og var stort sett alltid innom hotellet før vi gikk ut for å spise osv. på kvelden. Evt. kan man bytte fra dSLR til kompakt da. Siden jeg ikke hadde med stativ, og ikke har IS, ble det ikke så mange bilder på kvelden. (Men noen ble det da, og usikker på om de hadde blitt like bra med et kompaktkamera.) I Roma var det for meg arkitekturen som var interessant, så savnet heller ikke videokamera. Var nok redd for tyver, men passet på kameraet og lommebok hele tiden, så det gikk greit. (Håper ikke det gikk ut over oppmerksomheten til samboer...) Hadde nok uansett hatt med meg dSLR i "kofferten", men litt usikker på hva jeg hadde prioritert å ta med meg ut i gatene ved en neste tur til Roma. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Vær obs på at Roma er et lommetyvenes mekka. Uvøren omgang med dyrt utstyr fører fort til at kjappe fingre (med saks/kniv til å kutte nakkereim) tar for seg av dine verdier. Og i motsetning til hva gamle damer på bussen ser ut til å tro har de ikke en annen hudfarge enn dem selv, for å si det slik. Lenke til kommentar
Happyday Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Drar på "love-tur" til Roma. Byen som er kjent som Amor når du snur navnet Jupp en ekte kjærlighetenstur hvor to skal lære hverandre å kjenne... Når det er sagt er jeg i et dilemma om hva jeg skal ta med meg. Merk: Dette er IKKE en fototur, men en kjærlighetstur. Dessuten er jeg redd for tyveri der nede, da min fokus kommer til å være på henne og ikke kamera baggen.. Første mulighet: Jeg har et Nikon d300 med en 17-55 f2.8 som jeg vurderer. Burde jeg også ta med en Sb600? (stativ og fler objektiver er uaktuellt) Alternativt: Kjøpe et kompaktkamera (hva anbefalles) eventuellt et videokamera (hva anbefaler dere her) Innspill mottas med takk, da jeg er SVÆÆRT usikker på om jeg tørr ha med mitt semiproffeutstyr på en kjærlighetstur. Hva sier dere som har erfaring? Takker for innspill om kamera som jeg burde kjøpe om det er det vi kommer frem til. Det frister jo litt med et videokamera.... Har også vært på "love tour" i Roma og da hadde jeg med dslr med en tamron 17-50mmf2,8. Kan absolutt anbefale det i forhold til et kompaktkamera. Det gir best bilder. Enkelte steder er det ikke lov til å fotografere og ihvertfall ikke med blitz. La blitzen bli igjen hjemme. Dslr trenger du får å fotografere inne i disse fantastiske bygningene. D300 er jo ok på høy ISO. Bildestabilisator er også en fordel, men det funker uten. Jeg brukte en liten loweproveske som akkurat rommet huset med objektivet. Over dette brukte jeg en vanlig skulderveske. Liksom for å ikke gi inntrykk av at jeg hadde noe av verdier på meg. Og man trenger jo også plass til drikkeflasker og stuff. Synlig kameraveske turde jeg ikke gå med, men jeg opplevde/følte vel aldri noe ubehag eller fare for tyveri. Roma er en fantastisk by og avstanden mellom Colosseum, Forum og St.Peterkirken var mindre enn jeg trodde. For oss ble det derfor gå-avstand til alt. Husk gode sko. Filmkamera ville jeg droppet. Har aldri forstått turister som skal filme en ting som bare står der. Mange som stod på samme sted og filmet. Men pokker heller, du filmer ikke i 5 minutter en bygning som bare står der. Skjønner ikke poenget. På den annen side kan det være morsomt å ha noen snutter fra steder man har vært. Derfor har jeg i dag en Ixus i lomma, som jeg bruker til dette. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Tja. Får se hva jeg gjør i siste liten da. Men i utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å ta med mitt dSLR. Med 17-55 ser det nemmelig ut som et våpen og ikke et kamera Dessuten er det skikkelig dritt å få andre til å ta bilde med et dSLR vs et kompaktkamera. Det jeg er mest redd for er tyveri / skader på utstyret. Takker dog for innspill. Legger til at vi som drar på tur har kjent hverandre i ca 10 dager når vi reiser, vi skal shoppe og nyte hverandre. Severdigheter og lange turistkøer og turistfeller er nedprioritert. Mulig vi ser Colluseum, Spansketrappen og en av de mest kjente fontenene. Men i all hovedsak er prioriteringen: 1. Hverandre 2. Cafe og uteliv 3. Shopping 4. Attraksjoner 5. Fotografering Et d300 som røskes opp i utide og tide, er skremmende på en ny flamme. Da er det kanskje bedre med et kompaktkamera som ikke skremmer så mye. Men takker alle for innspill. Tar jeg derimot med kamera, tenkte jeg å kjøpe meg en domke f-2 å ha det i. Ser ikke så jævlig turist ut da? Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 I Roma vil en nordmann se ut som en turist uansett. Ikke noe å gjøre med det. Tips: - Best og billigs mat finner du noen kvartaler bort fra de kjente stedene. Se etter et sted med kun lokale. - Picknic i Borghese-parken er forfriskende, romantisk og avslappende - Ta med gode sko - Spis is. Itaiensk Gelato er bare best. - Trafikken er loco. Skal du over en gate, så få heng på en lokal. God tur. Er skikkelig misunnelig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 ... Men i all hovedsak er prioriteringen: 1. Hverandre 2. Cafe og uteliv 3. Shopping 4. Attraksjoner 5. Fotografering ... Du kommer neppe lengre enn til #3; så da trenger du ikke noe annet enn et godt kompakt-kamera. Gå for LX3 sier nå jeg; den vil du ha glede av senere også. Tom Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 (....klipp...)Men i all hovedsak er prioriteringen: 1. Hverandre 2. Cafe og uteliv 3. Shopping 4. Attraksjoner 5. Fotografering Et d300 som røskes opp i utide og tide, er skremmende på en ny flamme. Da er det kanskje bedre med et kompaktkamera som ikke skremmer så mye. Høres ut som en god prioritering Resonnementet ift kamera høres også riktig ut, gitt prioriteringen og tiden dere har kjent hverandre. (Min samboer har nå innfunnet seg med at jeg tar mye bilder... ) Lykke til! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Joggesko er med.... Det kule var at vi bestemte oss på søndag, betalte turen i går. Og måten vi gjorde det på var å ta de byene vi ville besøke, slo opp på www.pent.no og så på værvarslinga. Roma ser unektelig bra ut til helgen LX3 vurderes sterkt her, veldig sterkt... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 LX3 vurderes sterkt her, veldig sterkt... Alt jeg har sett av LX3 tyder på at det lar seg gjøre også for en fotoentusiast å reise uten speilrefleks... :-) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Har du noen linker til denne k-ryeng? Takler den 1080p i video-opptak? hvordan er iso egenskapene ved høy iso. Det er jo rimelig lyssterk optikk på den? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Har du noen linker til denne k-ryeng? http://www.photographyblog.com/reviews_pan...mix_dmc_lx3.phphttp://www.lawrenceripsher.com/blog/2008/0...lx3-review.html http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsId=3580 http://www.cnet.com.au/digitalcameras/came...39290909,00.htm http://www.letsgodigital.org/en/19463/pana...-lumix-dmc-lx3/ (ikke test, bare overblikk) Takler den 1080p i video-opptak?Tror det bare er 1080i og 720p... hvordan er iso egenskapene ved høy iso.Bedre enn alt vi har sett av Panasonic. I tillegg er det lyssterk optikk og en effektiv bildestabilisator... Det er jo rimelig lyssterk optikk på den?Jepp :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå