Gå til innhold

Kathode Baybus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fikk ikke tak i 70 ohm :grumpy: Men jeg fikk litt store 68ohm som tåler litt, så da går det vel greit?? :roll:

Ikke så rart da motstander stort sett bare produseres i serier á

10 12 15 18 22 27 33 39 47 56 68 82 (gange eller dele med 10 om du skal ha mere eller mindre osv..)

Hvor i hælvette måtte du ut med 10 spén for en motstand? Betalte 18 øre jeg.. måtte riktignok kjøpe 100, men 18 kroner er da enda ikke nok til å betale 2 av dem du kjøpte.. :roll:

Lenke til kommentar

jeg gikk ikke igjenom hele tråden så jeg vet ikke om du har fiksa problemet ditt, men håper dette hjelper:

for å gjøre alt helt enkelt uten noen motstandere og duppedingser kan du jo bare koble en leds til 5v, en kathode til 12v, tvin sammen begge minus-ledningene og til slutt setter du en på/av-knapp på de to minus-ledningene som er tvinna sammen. enkelt, ikke sant??dette kan du gjøre flere gangerr vett'u:wink: og voila, en fiks ferdig greie som du skulle lage

Lenke til kommentar
jeg gikk ikke igjenom hele tråden så jeg vet ikke om du har fiksa problemet ditt, men håper dette hjelper:

for å gjøre alt helt enkelt uten noen motstandere og duppedingser kan du jo bare koble en leds til 5v, en kathode til 12v, tvin sammen begge minus-ledningene og til slutt setter du en på/av-knapp på de to minus-ledningene som er tvinna sammen. enkelt, ikke sant??dette kan du gjøre flere gangerr vett'u:wink: og voila, en fiks ferdig greie som du skulle lage

Ulempen med å bruke 5V til LED er at du da må legge opp egen kurs for det, f.eks. ved å bruke to-pol brytere. Du må jo uansett ha 12V til katodene.

Er enkelt noe morro da? :wink:

Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig?

1. det er billigere

2. er det så stor utfordring å lodde to motstandere foran fem leds?? jeg synes hverfall ikke det :wink:

Det vakke jeg som sa det var stor utfordring...

Men elv syns jeg det er tøffere å gjøre alt på den vanskeligtse måten! :wink:

Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig?

1. det er billigere

2. er det så stor utfordring å lodde to motstandere foran fem leds?? jeg synes hverfall ikke det :wink:

Det er vel omtrent like lite jobb å legge opp en egen kurs for 5V, som å lodde en skarve motstand til en LED.

Skal du ha 2 kurser, trenger du en 2-polet bryter. Har man ikke dette liggende, må man kjøpe det. Det er da mye billigere å kjøpe en motstand eller 10 (forutsatt at du ikke kjøper dem på Radio og TV Service i askim :p )

Kjøpte de på Radio og TV Service i askim..

Jeg kjøpte på Electrade Med forhåndsbetaling til konto, ble det ca 25kr i porto, og det tok under 1 uke å få delene. Dem har forresten billige LED's oxo :smile:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sent er bedre enn aldrig er det ikke det man sier??? :woot:

Hehe, uansett...

NÅ ER JEG FERDIG.. :D 8)

Bilder kommer etter helgen, har desverre ikke noe kamera å ta bilde med akkuratt nå, men jeg ble veldig fornøyd... TUSEN TAKK til alle dere som har hjulpet meg med å få dette riktig.. :D

Har også byttet ut led som er til Power on og Hdd, det ble fett, Blå Sunbeam UltraBright til Power on og Rød Sunbeam Ultrabright til HDD led. :D (Jeg vet at det er en milion andre som har gjort akkuratt det samme før meg.. :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...