Gå til innhold

har jeg rett til å be om os på cd når jeg kjøper laptop

Leoron

Anbefalte innlegg

Kjøpte tidligere i år en laptop.

Det fulgte ikke med noe os på cd.

Når vi startet maskinen for første gang, ble vista sammen med et hav av søppel innstallert.

Jeg synes det er så mye drit og det skaper mye tull og feil.

kunne derfor tenkt meg en formatering og installert vista fra cd.

Vet noen om jeg har krav på en cd med vista?

Jeg har jo tross alt betalt for det.

pc'en er en compaq kjøpt på komplett.

Endret av beerlover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på installasjonsmedia ja. Har du produktnøkkelen til Vista klistret på maskinen kan du installere med hvilken som helst Vista DVD, da de alle er like*. Når du taster inn nøkkelen blir det automatisk oppdaget hvilken Vista-versjon du har. Ville bedt komplett om å ordne deg en Vista DVD.

Lenke til kommentar

Har en dvd liggende. Vista Ultimate 64 engelsk, som jeg kjøpte med en stasjonær pc ifjor.

Os'et som fulgte med laptoppen var vista business 64 norsk.

Vil jeg da kunne bruke dvd'en jeg har, så lenge jeg bruker nøkkelen som er klistret fast bak på laptopen?

Hvis det er mulig, trenger jeg jo ikke noen ny dvd fra komplett.

Lenke til kommentar

Nei du har ikke krav på dvd media når det er levert laptop med oem recovery/installasjons partisjon.

Fleste leverandører gir deg dessuten mulighet til å brenne ut recovery partisjon til DVD plater.

Noen leverandører kan alikevel sende deg et recovery DVD sett til en liten "fee".

I Vista for OEM produsenter (HP/Dell/Acer/Asus osv) er det brukt SLP/SLIC table id aktivering av leverandør spesifikk prod key vha en oem cert fil for akkurat denne oem produsenten(som er inkludert i recovery/unattend setupen).

Det vil si at du ikke får aktivert med den produkt keyen som er klistret på maskinen med en ordinær Vista DVD med en ordinær installasjon. Du må isåfall da installere u/key , legge inn oem_cert fil installerere denne samt aktivere opp mot denne. Eller ringe ms sitt 800 nummer.

Edit:

Du kan like så godt reinstallere vha recovery for etterpå å kjøre PC decrapifier for å fjerne oem leverandørers bundlede software.

http://www.pcdecrapifier.com/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...