Gå til innhold

om å dele land etter etnisitet

Anbefalte innlegg

Noen som har lagt merke til at nesten alle land deles etter etnisitet og våre politikere ønsker å dele enda flere land etter etnisitet?

For eksempel muslimene i Russland, Thailand, Filippinene, Kina osv. krever eget land.

Hvorfor skal da NOrge være flerkulturelt og dele land med muslimer? Muslimer trenger jo ikke dele land med ikke-muslimer. De krever eget land og tar land med makt selvsagt.

Hva gir Kurdere rett til eget land og ikke Nordmenn?

Samme gjelder Tibet. Hadde aldri vært konflikter i Tibet uten at Kina sender årlig tusenvis av innvandrere til Tibet.

Kosovo er også et eksempel på å dele land etter etnisitet. Hvorfor skal Kosovoalbanere få eget land og forvente av nordmenn skal dele land med dem?

Endret av Peter_Lynch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etnisitet er en kollektiv identitet knyttet til forestillinger om kulturelt fellesskap som følge av (oftest) et antatt felles opphav. Etnisitet er forhold mellom grupper som oppfatter seg selv, eller blir oppfattet av andre grupper, som kulturelt særpregede. Gruppens felles identitet kan skyldes felles kulturelle, språklige, økonomiske, historiske, religiøse eller politiske kriterier, gjerne en kombinasjon av disse. Ordet ble først introdusert i språket på 1960-70 tallet. Det erstattet eller kom i tillegg til eldre begreper som var belastet med essensialistisk kultursyn som nasjon, folk, folkegruppe og rase.

Som vil si, at trøndere ikke har særlig mye til felles med bergenesere. Du aner ikke hvor mye krangel det kan bli mellom folk i Norge. Hvis du har lest litt i eldre historie, ser du at nordmenn har kjempet seg i mellom siden tidenes morgen. Ladejarler knerter møringer. Møringer knertet Sogninger.

Ta f.eks. kommunene Steinkjer og Verdal i Nord-Trøndelag. Går du ut på byen i Verdal på en lørdagskveld og roper "Jeg er Steinkjerbygg!" Så har du antakelig vis et slag i fjeset et par minutter senere.

Ja, vi har mye til felles, vi KAN leve sammen. At vi er germanere er jo irrelevant. Tror neppe tyskere ville integrert seg i Norsk kultur om de kom i bøttevis hit.

Lenke til kommentar

Har det nokongong vore snakk om dette? Norge for nordmenn?

Innvandrarar er hjarteleg velkomne, til å bu og væra med å dra lasset. Problemet byrjar når landet som har gitt dei beskytting/asyl osv. ikkje er "moralsk" nok for dei, og dei krever eigne områder der dei står fritt til å piske syndarar på torget osv.

Dei flyktar frå landet og systemet sitt, men ironisk nok, så tek dei med seg store delar av det til oss. Dette er verkjeleg mat for konspirasjonsteoretikarane blant oss, utan at eg skal byrje tenne på eit slikt bål. :p

Lenke til kommentar
Norge-for-nordmenn holdningen er ganske utdatert...

Og teit.

Vi sier det samme om alle andre etniske grupper i lale andre land så hva er galt med dette?

Er nordmenn mere siviliserte sier du i og med at vi må leve med andre etniske grupper?

Endret av Peter_Lynch
Lenke til kommentar
Etnisitet er en kollektiv identitet knyttet til forestillinger om kulturelt fellesskap som følge av (oftest) et antatt felles opphav. Etnisitet er forhold mellom grupper som oppfatter seg selv, eller blir oppfattet av andre grupper, som kulturelt særpregede. Gruppens felles identitet kan skyldes felles kulturelle, språklige, økonomiske, historiske, religiøse eller politiske kriterier, gjerne en kombinasjon av disse. Ordet ble først introdusert i språket på 1960-70 tallet. Det erstattet eller kom i tillegg til eldre begreper som var belastet med essensialistisk kultursyn som nasjon, folk, folkegruppe og rase.

Som vil si, at trøndere ikke har særlig mye til felles med bergenesere. Du aner ikke hvor mye krangel det kan bli mellom folk i Norge. Hvis du har lest litt i eldre historie, ser du at nordmenn har kjempet seg i mellom siden tidenes morgen. Ladejarler knerter møringer. Møringer knertet Sogninger.

Ta f.eks. kommunene Steinkjer og Verdal i Nord-Trøndelag. Går du ut på byen i Verdal på en lørdagskveld og roper "Jeg er Steinkjerbygg!" Så har du antakelig vis et slag i fjeset et par minutter senere.

Ja, vi har mye til felles, vi KAN leve sammen. At vi er germanere er jo irrelevant. Tror neppe tyskere ville integrert seg i Norsk kultur om de kom i bøttevis hit.

For det første har ikke dette noe med trøndere å gjøre og for det andre er ikke Trøndere en annen etnisk gruppe.

Så du avsporer hele debatten.

Ellers er det jo ganske spesielt at du tror at Nordmenn er så overlegene at de kan leve sammen og andre etniske grupper ikke.

Lenke til kommentar
Noen som har lagt merke til at nesten alle land deles etter etnisitet og våre politikere ønsker å dele enda flere land etter etnisitet?

For eksempel muslimene i Russland, Thailand, Filippinene, Kina osv. krever eget land.

Javel, de gjør det ja? Har du noe til å underbygge den påstanden?

Hvorfor skal da NOrge være flerkulturelt og dele land med muslimer? Muslimer trenger jo ikke dele land med ikke-muslimer. De krever eget land og tar land med makt selvsagt.

Muslimer trenger ikke dele land med ikke-muslimer? Likevel gjør de det. Du må fortsatt vise til at de krever eget land eller i det hele tatt tar land med makt. Faktisk så er det i dagens samfunn tilnærmet motsatt, det er ikke-muslimene som okkuperer muslimsk land. Slik som det er i Afghanistan, Irak og Palestina.

Hva definerer du som retten til eget land? Det finnes ingen slags rett til eget land.

Kosovo er også et eksempel på å dele land etter etnisitet. Hvorfor skal Kosovoalbanere få eget land og forvente av nordmenn skal dele land med dem?

Kosovo er ett eksempel på å dele opp en nasjon etter menneskerettslige grunnlag.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Nei.

Men hva har muslimer med etnisitet å gjøre? Og hvor finner jeg ut mer om dette?

Det må du nesten spørre kurdere om. Men sist jeg sjekket hadde jeg mitt eget land og jeg er norsk, så jeg skjønner ikke problemstillingen.

Siden når begynte kosovoalbanere å tvangsimportere nordmenn? :roll:

Se forøvrig https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=987288

Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi trøndere være en del av Norge? Vi har ikke noe til felles med bergensere og andre sørlendinger.

Støtt TUN-bevegelsen! Trøndelag Ut av Norge.

Trøndere er Germanere i likhet med andre nordmenn.

Så da skal vi med i EU, da, fordi vi rasemessig hører hjemme der?

Det er det motsatte.

Lenke til kommentar

Det er vel da mer sannsynlig at samene ønsker seg sitt eget land. Men tror ikke de er så hypp på det. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Dessuten bommer trådstarter ganske kraftig når han kaller alle muslimer for en etnisk minoriet. De kommer fra forskjellige land, kontinenter og raser. Videre er det forskjellige retninger innen Islam, sunni og shia er de to største.

Hva er egentlig Peter Lynch redd for her? At Groruddalen og deler av Oslo indre øst skal bli muslimske stater? Det er for tåpelig.

Lenke til kommentar

Javel, de gjør det ja? Har du noe til å underbygge den påstanden?

Muslimer trenger ikke dele land med ikke-muslimer? Likevel gjør de det. Du må fortsatt vise til at de krever eget land eller i det hele tatt tar land med makt. Faktisk så er det i dagens samfunn tilnærmet motsatt, det er ikke-muslimene som okkuperer muslimsk land. Slik som det er i Afghanistan, Irak og Palestina.

---------

Det er bare å se på alle terrorangrepene i disse landene det.

Hva definerer du som retten til eget land? Det finnes ingen slags rett til eget land.

------------------

Jeg har ikke definert noe. Det er ikke jeg som sier at kurdere skal ha eget land fordi dem er kurdere.

Kosovo er ett eksempel på å dele opp en nasjon etter menneskerettslige grunnlag.

--------------

Tull.

Når det gjelder det du sier om at ikke-msulimer okkuperer muslimske land er det feil. Palestina tilhører for det første egentlig ikke muslimene. Bethlehem for eksempel er okkupert av muslimer der det en gang for bare 10 år siden var 90% kristne. Nå er det 10%.

Irak er heller ikke muslimnes land. Irak ble tatt av muslimer med tilhører egentlig asyriske kristne.

Afghanistan er ikke okkupert btw.

Lenke til kommentar
Norge-for-nordmenn holdningen er ganske utdatert...

Og teit.

Det er ikke noe argument. Jeg ser at du heller angriper trådstarter med anntydning til at han er nazist og lignende. Hvorfor ikke diskutere på en skikkelig måte, klarer du ikke det?

Dessuten bommer trådstarter ganske kraftig når han kaller alle muslimer for en etnisk minoriet. De kommer fra forskjellige land, kontinenter og raser. Videre er det forskjellige retninger innen Islam, sunni og shia er de to største.

Hvilke raser kommer de ifra? Kan du navnene på noen av disse rasene?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...