Mathiasman Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 ..i MySQL. $sum_result_dag_mandag = mysql_query("SELECT SUM(count) FROM timer WHERE dag='Mandag'"); $sum_result_dag_mandag_array = mysql_fetch_array($sum_result_dag_mandag); $sum_result_dag_tirsdag = mysql_query("SELECT SUM(count) FROM timer WHERE dag='Tirsdag'"); $sum_result_dag_tirsdag_array = mysql_fetch_array($sum_result_dag_tirsdag); $sum_result_dag_onsdag = mysql_query("SELECT SUM(count) FROM timer WHERE dag='Onsdag'"); $sum_result_dag_onsdag_array = mysql_fetch_array($sum_result_dag_onsdag); $sum_result_dag_torsdag = mysql_query("SELECT SUM(count) FROM timer WHERE dag='Torsdag'"); $sum_result_dag_torsdag_array = mysql_fetch_array($sum_result_dag_torsdag); $sum_result_dag_fredag = mysql_query("SELECT SUM(count) FROM timer WHERE dag='Fredag'"); $sum_result_dag_fredag_array = mysql_fetch_array($sum_result_dag_fredag); $sum_result_dag_lordag = mysql_query("SELECT SUM(count) FROM timer WHERE dag='Lørdag'"); $sum_result_dag_lordag_array = mysql_fetch_array($sum_result_dag_lordag); $sum_result_dag_sondag = mysql_query("SELECT SUM(count) FROM timer WHERE dag='Søndag'"); $sum_result_dag_sondag_array = mysql_fetch_array($sum_result_dag_sondag); Det er snakk om en lønnsberegner, og som statistikk skal jeg regne ut hvilken dag som forekommer oftest. Tabellen count inneholder verdien "1", slik at jeg kan legge sammen antall dager jeg jobber. (Forresten, er det en enklere måte å regne sammen det på? Uten å ha et felt for "count".) Må jeg hente frem verdiene for hver dag, så sammenlikne verdiene og så trekke frem den høyeste verdien? Eller er det en annen, lettere måte? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Feltet count kan helt klart droppes. Man bruker bare COUNT(*) som vil telle antall rader. Om det finnes en enklere metode å gjøre det på har jeg dessverre ikke tid til å sjekke akkurat nå. Sannsynligvis er det nok det. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Nå vet jeg ikke helt hvordan tabellen din ser ut, men jeg pleier å gjøre noe à la dette: SELECT COUNT(*) total FROM timer GROUP BY dag ORDER BY total DESC Eventuelt hiv på en LIMIT 1 på slutten hvis du kun er interessert i den ene dagen som forekommer oftest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå