tyra_ Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Hei! Lurte på om det er noen der ute som kan hjelpe meg med disse oppgavene? (fra 2.klasse matematikk) 1) 1:t = 1:t+2 + 1:12 Skal finne eventuelle løsninger her.. de andre i samme oppgave var 2.gradslikninger.. 2)Løs ulikhetene x-3:x+3<2x -1 samt en til x2 + 4x £ 5 ---> tegnet er mindre eller lik Sikkert ganske greie oppgaver, står bare i stampe ! På forhånd takk Endret 31. august 2008 av tyra_ Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Siden det er sent, orker jeg bare den siste der. x2= x2? x2+4x≤5 x2+4x-5≤0 Så tar du abc-regelen, akkurat som en 2.gradslikning. x=(-4+6)/2=1 eller x=(-4-6)/2=-5 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Det eksisterer ingen løsning fordi det er ikke mulig å dele på null. Røttene er dermed x= -1/2 x = 3 Her trenger vi å putte opp et signdiagram. Når begge faktorene er negative vil den være positiv. Ergo + - + og x > 3 og x< - 1/2 PS: Jeg brukte ikke, andregradsformlen fordi det var lett å finne faktorene, og hvis du ikke forstår hvordan jeg fant faktorene er det på tide at du lærer det nå. Feks. bør du se iløpet av 10 sekunder at Ferrari: Du fullførte ikke oppgaven din, men han kan bruke samme teknikk som jeg brukte på den oppgaven så det skal nok gå bra. Endret 16. september 2008 av Camlon Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg fullførte da? Jeg fant jo x=1 eller x=-5. Men finner man faktorene så fort som du, da er jo det mye lettere. Men det er vel sikkert et poeng å regne det ut, og ikke ta det i hodet? Men, finner man faktorene (x+5)(x-1) så ser man jo med en gang at x enten er -5 eller 1. Siden ax2+bx+c = a(x-x_1)(x-x_2) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Nei, du fullførte ikke fordi at du driver med en ulikhetsoppgave. Faktisk for å si det sånn er svaret ditt feil. x er ikke bare lik -1 og 5, men x er lik 1, 2. For å si det sånn -1 < x < 5, og for å finne dette ut må man tegne opp et fortegnskjema. De ser sånn ut om du går på norsk skoler, http://www.matematikk.net/kunloeft/1T/algebra/ulik3.PNG og er kanskje det mest urteite metoden å gjøre det på. Dere trenger å tegne masse linjer, er komplisert å lære. Mens jeg trenger bare en, og jeg kan også bruke den mye lettere til kalkulus. Det finnes ikke noe poeng i å regne ut annengradsligninger. Det viser nesten ingen forstålse å kunne putte tall inn i formlen. Det hadde vært bedre om de ikke lærte metoden før de klarte å bevise den, og det er ikke før andre klasse på vidregående. Endret 16. september 2008 av Camlon Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Ja det stemmer jo selvfølgelig! Skulle ikke prøvd å hjelpe med det der så sent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå