haakonts Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Samsung har annonsert at de vil lansere et nytt format basert på APS-C størrelse sensor. "Like Micro Four Thirds, Samsung's hybrid system will use electronic viewfinders (EVF) and a compact camera style live rear LCD screen for framing. The focusing system will use a video type automatic process, and lenses will be smaller than the company's current GX series optics. 'We have extensive experience in lens manufacturing from other areas of Samsung's business, as well as from our compact camera ranges, and we have been manufacturing camera bodies since the 1970's, so these will not be new areas for us to deal with.' Lee explains. 'Although we want to make the new system affordable, we are concentrating on achieving professional quality with this system. The most important point is that this is very successful in the market. A difference between Samsung's system and Micro Four Thirds will be that Samsung will have a much bigger sensor.' " Dette er veldig interessant, bare synd at det ikke kommer før i 2010. Tviler litt på at de andre vil la FourThirds gjengen og Samsung stikke av med dette markedet. Vi får håpe at de lanserer noe snart. Det har jo versert rykter om et Nikon målsøkerkamera i årevis, kanskje tiden er moden nå? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Av en eller annen grunn, så er det mange "såkalte" eksperter på nettet som er lunkne til disse systemene. Jeg ser at både Bob Atkins (Canon-guru) og Thom Hogan (Nikon-guru) kom med negative vibber i forbindelse med microFT lanseringen. Jeg undres på om de forblir like negative når Canon og Nikon kommer med noe lignende ? Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Det er et godt spørsmål, Tom. Hvorfor skal noen være negative til noe slik, ut av annet enn vrang vilje og manglende evne til å sette seg inn i andres behov? Den siste "lidelsen" er det ganske mange som har. Ryktene om Nikons målsøker har nok sammenheng med at de har vist både i 2000 og 2005 at de fortsatt kan produsere målsøkere med sine reproduksjoner av S3 og SP fra femtitallet. De har også teknikken til å gjøre det digitalt, så hvorfor ikke? Spesielt nå som interessen for målsøkere begynner å nå større høyder. Endret 31. august 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Interessant at flere enn Olympus satser på "nye" digitale formater. Håper det også smitter over til andre produsendeter slik at vi fremover ser flere valgmuligheter enn kun kompaktkamera og dSLR. Et økt utvalg av digitale målsøkere ønsker jeg hjertelig velkommen inn på markedet. tomsi42: Jeg misteneker litt det samme som deg, så lenge det ikke er Canon eller Nikon som står for lanseringene så ser det ut som Bob Atkins, Thom Hogan og andre fanboys vil være skeptiske. HAdde det vært Canon elelr Nikon derimot som kom med nyhetene så er det vel stor sannsynlighet for at de hadde trykt det til sitt hjerte. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Av en eller annen grunn, så er det mange "såkalte" eksperter på nettet som er lunkne til disse systemene. Jeg ser at både Bob Atkins (Canon-guru) og Thom Hogan (Nikon-guru) kom med negative vibber i forbindelse med microFT lanseringen. Jeg undres på om de forblir like negative når Canon og Nikon kommer med noe lignende ? Tom Jeg har undret litt på dette jeg også. MicroFT vil være ett av de formatene jeg kommer til å vurdere sterkt når jeg skal ha meg noe lett og kompakt som tillegg til K10D og 16-50, en pakke som ikke akkurat er liten og lett. Jeg håper flere produsenter kommer på banen med lignende saker, det er en perfekt kombo for folk som ikke vil dra rundt på speilreflekser, men som likevel ønsker bedre bildekvalitet enn en Ixus kan gi. Jeg skal til Photokina, så jeg håper jeg får tafse litt på MicroFT da. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg må si mFT er mer attraktivt for min del, nettopp fordi sensorstørrelsen er mindre, og kamerahus og optikk derfor blir mer kompakt. Den ideelle kombinasjonen av kamerautstyr for min del er Nikon FX til de anledningene hvor jeg kan dra med meg vekten og har behov, mens mFT er til de anledningene hvor vekt og størrelse betyr mye. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg skal til Photokina, så jeg håper jeg får tafse litt på MicroFT da. Heldig-grisen Kom gjerne med en rapport når du er tilbake. Jeg er i Tyskland i den tiden Photokina er, men på en annen kant av landet ... Tom Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg skal til Photokina, så jeg håper jeg får tafse litt på MicroFT da. Heldig-grisen Kom gjerne med en rapport når du er tilbake. Jeg er i Tyskland i den tiden Photokina er, men på en annen kant av landet ... Tom Det kan jeg godt, men det er nok større sjanse for at jeg er delaktig i Aetius' statusrapporter for Photokina enn at jeg lager en egen rapport. Jeg gleder meg som en unge, det er alt for lenge til! Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 For min egen del så bryr jeg meg mindre om hvem som kommer med det, men jeg ønsker meg absolutt et skikkelig kompaktkamera med en stor bildebrikke. Faktisk så er jeg ikke helt sikker på om jeg trenger utskiftbar optikk eller zoom engang. Jeg vil ha super bildekvalitet, byggkvalitet og at det er like raskt å bruke som et moderne DSLR. Noe jeg kan putte i lomma og ha med overalt og ikke behøve å bekymre meg over hverken når det gjelder kvaliteten på bildene eller at det er for ømtålig til å brukes ofte og hardt. DX-delen av sensoren på D3/D700 utgjør ca 5,4 megapiksler, det er nok for meg. Gi meg heller den bildekvaliteten og mangelen på støy enn enda en 15mpx DX sensor. Vel, jeg kan drømme ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå