Jan_Erik Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hvis jeg sitter på med en kamrat som er 16 år på en offentlig vei i en bil uten skilt, og blir stoppet, får jeg noe straff da? og er det isåfall bare bot eller utsettelse også? Kan jeg få noe mer straff om dn som kjører bilen prøver å kjøre fra politiet, eller går dette bare utover den som kjører? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Etter hva jeg mener å vite så kan du bli straffet hvis du vet at loven blir brutt. Hvis han kjører fra politiet blir det nok noe annet, da du ikke har noen direkte kontroll over dette. Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Etter hva jeg mener å vite så kan du bli straffet hvis du vet at loven blir brutt. Hvis han kjører fra politiet blir det nok noe annet, da du ikke har noen direkte kontroll over dette. Jaok.. så da hjelper det vel lite å si at jeg ikke visste at det var ulovlig hvis vi blir stoppet i en halvsmelt smellebil.. Det er ikke noen som vet det helt sikkert? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jaok.. så da hjelper det vel lite å si at jeg ikke visste at det var ulovlig hvis vi blir stoppet i en halvsmelt smellebil.. Det å si at man ikke visste at det var ulovlig forandrer ikke på straffen, nei. Da kunne jo alle bare sagt akkurat det, og sluppet unna. Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 hmm.. ok.. men vet du om jeg får utsettelse eller bare bot? er utsettelse jeg er redd for få.. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 hmm.. ok.. men vet du om jeg får utsettelse eller bare bot? er utsettelse jeg er redd for få.. Syns du skal være mer redd for ditt eget liv. Vil ikke lese i VG at du døde i trafikken. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 hmm.. ok.. men vet du om jeg får utsettelse eller bare bot? er utsettelse jeg er redd for få.. Jeg ville værtfall aldri sittet på med noen uten lappen i en bil uten skilt. Politiet vil nok ikke nøle med å stoppe dere, kompisen din får en fin bot og utsettelse for å ha kjørt en uregistrert bil uten skilt. En annen ting er hvis det skulle skje noe. Da sitter dere automatisk med all skyld, selv om dere blir påkjørt bakfra. Og hvis det i tillegg skulle forekomme personskade/dødsfall, sitter sjåføren igjen med stor gjeld og et liv på samvittigheten. Så ikke gjør det..... Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg hadde ikke satt meg i en bil uten skilt og latt en under 18 kjøre. Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Jeg hadde ikke satt meg i en bil uten skilt og latt en under 18 kjøre. Men det gjør jeg... Lenke til kommentar
decophly Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Da er du; RÅ! eller idiot eller vil dø. Velg. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg hadde ikke satt meg i en bil uten skilt og latt en under 18 kjøre. Men det gjør jeg... Hvorfor? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 du vet at hvis du kræsjer med en bil/fotgjenger så går det fra din lomme? ettersom du ikke har forsikring kan det fort bli dyrt, jeg bulket en Audi A6 for en stund siden, ble en sprekk i støtfangeren, kostet forsikringa 30 000, kommer fort LANGT over det hvis det er personskade inne i bildet, da snakker vi gjerne om million-beløp. og, ja, du får mer straff hvis føreren stikker av, du kan jo lett stoppe det ved å dra i håndbrekket, gjør du ikke det er du medskyldig. og du kommer nok ikke langt med å si at du ikke viste det var ulovlig, slike ting går mest under saker som ikke åpenbart er ulovlig. vent til dere får lappen med å kjøre, mye tryggere både for dere og alle andre. eller ihvertfall hold dere til traktorveier og slikt der det ikke er trafikk ang bot eller utsettelse, kan du være ganske sikker på å ihvertfall få utsettelse, regner med i 2 år. godt mulig du får en bot også... Lenke til kommentar
moijk Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg hadde ikke satt meg i en bil uten skilt og latt en under 18 kjøre. Men det gjør jeg... Foreldre kan bli utsatt for krav om skadeserstatning som en strafferettslig reaksjon på lovbrudd deres barn har begått. Foreldre har et beløpsbegrenset objektivt ansvar for skade voldt av barn under 18 år, og et utvidet ansvar for skadeerstatning dersom retten finner at de ikke i tilstrekkelig grad har bidratt til å forhindre at skaden skjedde (jf skadeerstatningsloven). Jeg vet ikke hva foreldrene dine vil si om de står der med krav om skadeerstatning fordi du har blitt dømt som medskyldig i lovbrudd. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Foreldre kan bli utsatt for krav om skadeserstatning som en strafferettslig reaksjon på lovbrudd deres barn har begått. Foreldre har et beløpsbegrenset objektivt ansvar for skade voldt av barn under 18 år, og et utvidet ansvar for skadeerstatning dersom retten finner at de ikke i tilstrekkelig grad har bidratt til å forhindre at skaden skjedde (jf skadeerstatningsloven). Jeg vet ikke hva foreldrene dine vil si om de står der med krav om skadeerstatning fordi du har blitt dømt som medskyldig i lovbrudd. er vel 16 år som er aldersgrensen for erstattning. altså, er man under 16 går det på foreldre, er man over 16 går det på de selv. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg hadde ikke satt meg i en bil uten skilt og latt en under 18 kjøre. Men det gjør jeg... Da fortjener du kanskje ikke noe bedre. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) er vel 16 år som er aldersgrensen for erstattning.altså, er man under 16 går det på foreldre, er man over 16 går det på de selv. Nææh... er det sant? Hvor finner jeg denne regelen, da? Endret 10. september 2008 av Gaidaros Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 15 eller 16 er den kriminelle lavalderen her i landet.. Det vil si på samme måte som den seksuelle lavalder. Ugghh, du står da ansvarlig for dine egen kriminelle handlinger, du har ikke _lov_ til å begå de Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Eg vil berre sei ein ting: Ikkje gjer det. Ikkje på grunn av at du kan få bot eller utsettelse på lappen, men fordi alle konsekvensene det får dersom det går gale. Dere kjem til å sitte med gjeld resten av livet dersom dere kræsjer med ein anna bil og dere er så heldige å overleve. Det er ikkje så mykje som skal til før dere mister livet eller blir gjeldsslaver resten av livet deres. Vil dere kjøre, så finnn ein øde traktorvei eller lignende, evt. oppsøke ein bane dere kan kjøre på. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 15 eller 16 er den kriminelle lavalderen her i landet..Det vil si på samme måte som den seksuelle lavalder. Ugghh, du står da ansvarlig for dine egen kriminelle handlinger, du har ikke _lov_ til å begå de Mitt spørsmål var rettet til aklla og gjaldt erstatningsansvaret, som han jo henviste til. Jfr: (aklla @ 03/09-2008 : 15:25) er vel 16 år som er aldersgrensen for erstattning. altså, er man under 16 går det på foreldre, er man over 16 går det på de selv. Hvis du eller aklla kan hoste opp regelen om at barn under 16 år ikke er erstatningsansvarlige for sine handlinger vil jeg være mer enn takknemlig for svaret. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) hmm, svarte i stad, men det ble borte... har funnet litt info: straffeloven § 46: § 46. Ingen kan straffes for handling foretatt før det fylte 15 år. Erstatningskrav til foreldre vil kunne ha en forebyggende effekt for å få foreldre til å ta ansvar for sine barns handlinger. Det bjelder først og fremst foreldre som er i stand til å ta ansvar for barna, men som av ulike årsaker har unnlatt å gjøre det. Regi: Forliksrådet Kontaktinformasjon: Forliksrådet eller nærmeste politidistrikt, telefon 02800 Foreldre kan bli utsatt for krav om skadeserstatning som en strafferettslig reaksjon på lovbrudd deres barn har begått. Foreldre har et beløpsbegrenset objektivt ansvar for skade voldt av barn under 18 år, og et utvidet ansvar for skadeerstatning dersom retten finner at de ikke i tilstrekkelig grad har bidratt til å forhindre at skaden skjedde (jf skadeerstatningsloven). I sivile saker kan den som er forvoldt skade bringe saken inn for forliksrådet, det laveste ledd i rettssystemet for sivile saker. Politiet har også mulighet til å oppfordre til dette. Forliksrådet er både meklingsinstans og domstol, og det vil primært bli gjort forsøk på å komme til et forlik. Forliksrådet er særlig en mulighet når lovbryteren (eller foresatte) ikke samtykker til frivillig megling i konfliktråd. Også saker hvor den påståtte gjerningspersonen er under 15 år kan bringes inn for forliksrådet. Politiet har også mulighet til å fremme borgerlige rettskrav på vegne av fornærmede i straffesaker. Forliksrådsbehandling av krav om oppreisning eller erstatning vil særlig være aktuelt i saker der lovbryter er under den kriminelle lavalder da offeret i slike saker ikke kan fremme borgerlige rettskrav. Endret 10. september 2008 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå