Gå til innhold

Hvordan konvertere Fluxbuntu til Xubuntu eller ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei.

La nettopp inn Fluxbuntu på en maskin jeg bruker nå. Har vel 256 Mb ram, men litt går vekk til skjermkortet tror jeg.

Da jeg sjekket under egenskaper på Min Datamaskin i Windows sto det ihvertfall 240 Mb ram.

Har i lengre tid brukt xubuntu på skrivebordet. På en maskin med 1 Gb minne.

Fant ut at det blir for mye knoting i Fluxbuntu i forhold til det jeg har tid og interesse av for tiden.

Kommer hovedsakelig til å kjøre Firefox, OpenOffice, Banshee/Rythmbox.

Tror dere at xubuntu vil gå MYE tregere i forhold til Fluxbuntu? Merker at det fort begynner å gå treigt nå, når jeg har antall programmer og faner i firefox oppe som jeg er vant med.

Kan dere hjelpe meg i å fjerne alt Fluxboxrelatert og gjøre systemet om til xubuntu? Evt. ubuntu.

Uten at framgangsmåten skaper krøll i systemet.

På forhånd, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Det har jeg funnet ut:)

Men ønsker å få bort alt Fluxbuntu relatert.

Fluxbuntu kommer foreløpig kun i 7.10 RC.

Det jeg gjorde til å begynnne med var å erstatte alle steder Gurdy sto oppført med Hardy i Sources list.

Jeg fant en pakke som heter fluxbuntu-desktop. Men det gikk ikke an å innstallere den på grunn av avhengigheter av xmms eller noe. Det sto fortsatt øverst i sources.list Fluxbuntu 7.10. Da jeg ikke redigerte dette. Kun linkene til reposene.

Men etter å ha oppdatert i synaptic, slik at reposesene sikkert ble helt erstattet med Hardy repos, fant jeg ikke fluxbuntu-desktop. Så fikk ikke testet om innstallasjonen av den ville ha fungert nå.

Nå ser det ut som sources.list ikke har noe fluxbunturelatert i seg. Selv om jeg fortsatt kjører fluxbuntu :)

Tror det skal være en metapackage for Fluxbuntu når 8.04 kommer ut. Tror Final/8.04 skal komme ut i oktober.

For å i størst mulig grad erstatte fluxbuntu med xubuntu, hadde det ikke vært best å brukt sudo apt-get install xubuntu-desktop og deretter sudo apt-get remove fluxbuntu-desktop.

Antar at jeg først må få systemet til å forholde seg til fluxbuntu-desktop pakken når jeg finner den/når den blir tilgjengelig i pakkesystemet igjen.

Lenke til kommentar

Som oftest (min erfaring ihvertfall) blir ikke "innholdet" av en metapakke fjernet når man fjerner metapakken. Men uansett, innstaler xubuntu-desktop og velg riktig dm, så kan jo bare fluxbox ligge der? Da har du jo en mulighet hvis du synes at det blir for tregt.

Forøvrig påvirker ofte hvilke programmer den opplevde "hastigheten" minst like mye som vindushåndterer/skrivebordsmiljø. Du kan jo feks prøve Opera, Abiword, MPD og mplayer istedet for de programmene du bruker til vanlig hvis du føler det er tregt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...