adale Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 1. Jeg har fått et gammelt kabinett fra 1995. Det hadde den gammle typen strømforsyning, med strømkabel FRA strømforsyningen og direkte bort til Av/På-knappen. Finnes det noen enkel måte å bruke denne kabelen med nyere strømforsyninger uten å måtte lodde kablene sammen? 2. Den samme maskinen har IDE-kabler. De er altså fra 1995. Hvor høy hastighet i kablene støtter disse sannsynligvis? vil de støtte en 133 Mb/s ATA-disk? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 1. WTF? Hva vil du med kabelen sa du sa du? 2. Ja, den støtter ATA133 disk, men den vil ikke kjøre på mer enn ATA33 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Kan svare på spørsmål 2: Ja du kan bruke en ata133 disk på de ide kablene, er bare ata33 40leder, så du vil miste litt hastighet. Du bør heller bruke en ata66 80leder kabel. Lenke til kommentar
adale Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 Det jeg spurte om var vel egentlig en selvfølge:For å bruke en strømforsyning av den gammle typen (hvor det går en ledning fra strømforsyningen og bort til Av/På knappen), må jeg lodde denne kabelen til en power-switch kabel som igjen kobles til hovedkortet. Så jeg anbefales å kjøpe 66-kabler. Finnes det ikke noe som støtter 133? Lenke til kommentar
Ap. Syvertsen Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Det med å bruke den gamle strømforsyningen på nye ATX-kort kan du bare drømme om... Kabinettet og strømforsyninga di er AT. Nye kort må ha ATX 2.03 for å få liv. Forskjellen på ATX og AT er at strømmen i ATX strømforsyninger kan slåes av og på av hovedkortet, mens på AT må du fysisk slutte en bryter for å sette på strøm. Dessuten har ATX en del flere kontakter og ledninger, så du må kjøpe ny strømforsyning. Sannsynligvis må du kjøpe nytt kabinett også siden nye hovedkort ikke passer i ditt kabinett. Ellers får du jo med ATA 100/133 kabler når du kjøper nytt hovedkort... Lenke til kommentar
adale Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 Jeg tenkte ikke å bruke den gammle strømforsyningen. Hovedspørsmålet mitt er om det er mulig å bruke det gammle AT-kabinettet med en ATX-strømforsyning. Kabinettet er av tower-typen og veldig fint og stort. Jeg har personlig loddet sammen disse kablene tidligere, og jeg lurte på om det er tilrådelig. det er som agt synd å måtte kaste et slikt fint kabinett. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Skal gå fint om du bare kjøper en ny bryter... Bryteren må være slik at den er AV hele tiden, bortsett fra når bryteren er trykket inn. Men et annet og langt større problem; jeg tror ikke kabinettet er fysisk utformet for å ta imot ATX-hovedkort. AT og ATX har forskjellige formfaktorer, hvor AT er kvadratisk, mens ATX er rektangulære (og høyere enn AT)... Det fantes noen kvasikabinett en stund, som ville ta begge, men de var få ... verken bakplata, plass opp til PSU eller skruehullene vil passe om det er et rent AT-kabinett. Lenke til kommentar
adale Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 hva mener du med bakplata? Er det den plata under PSU du mener? Jeg tror jeg kan få byttet den, fordi størrelsen var lik bakplata på en annen PC jeg har. Skruehullene kan jeg vel borre opp på nytt? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Hvis du kjøper deg ett billig nytt kabinett koster dette akkurat det samme som ny strømforsyning.. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Bakplata = baksiden av kassa, der ekspansjonskort og alle inn/utgangene er. Den er forskjellig fra AT til ATX. VIdere er det veldig som regel ikke plass til hovedkortet. Siden AT var kvadratisk, betyr det også at de ikke var "like høye" som ATX-kort. Dette fører til at det blir en konflikt mellom PSU(som sitter øverst) og hovedkort. OG så passer ikke skruefestene i kassa, for hullene på AT og ATX er plassert forskjellig. OG så må du bytte PSU, siden det ikke er noen som helst mulighet til å modde en AT -> ATX. Og som nevnt av WeeR, så koster en ny ATX-strømforsyning nesten like mye som et ATX-kabinett MED strømforsyning. Det er altså overhodet ikke verdt jobben med å modde et AT -> ATX kabinett med mindre det har enorm affeksjonsverdi... Så mitt forslag er å sprenge det gamle kabinettet(eller på annen morsom måte destruere det ) og heller kjøpe et nytt billig kabinett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå