Gå til innhold

Anmeldelse av norsk film kontra utenlandsk (om karaktersystemet)


Juvenal

Anbefalte innlegg

Greia er at norske filmer har en tendens til å få oppsiktsvekkende høye terningskast. Og siden den almenne oppfatningen er at norske filmer ikke er på nivå med den internasjonale standarden er det litt merkelig at de gang på gang høster seksere i norsk presse. En film skal vel ikke dra fordel av å være norsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er jo hvorvidt norsk film drar fordel av å bli anmeldt etter sin egen lille pingleskala. Det kan føre til positiv oppmerksomhet, som fører til høyere besøkstall, som igjen fører til større budsjetter på videre produksjoner. Det er jo vel og bra.

 

Men på lengre sikt vil muligens norsk film stagnere helt på grunn av at vi aldri tør måle oss med internasjonale verker (og ikke bare Hollywood). Det er ikke positivt, og hvertfall ikke utfordrende, å skulle prestere på grunnlag av vår nasjonale standard, fremfor det å skulle lage en film som kunne reist ut i verden og konkurrert med andre store utgivelser.

 

Jeg mener at norsk film må slutte og isolere seg og heller prøve å heve kvaliteten på produksjonene sine. Selvfølgelig skjer dette i dag, men de hever den etter tidligere norsk standard, ikke opp mot internasjonal standard. Hvis vi ikke klarer å innse hvor langt unna vi er de virkelig store filmene, kommer vi bare til å fortsette å pumpe ut de samme, tamme produksjonene.

Lenke til kommentar
Det er jo helt logisk at norsk film anmeldes sammenlignet med norsk filmstandard?

 

Mange anmeldere gjør forskjellige ting, men når du anmelder Hollywood filmer så er det jo selvfølgelig en Hollywood standard som gjelder.

 

Det er ingen universal standard for film, selv om det kanskje virker sånn takket være all amerikansk film vi ser. Men skulle det vært en universal standard hadde jo Bollywood, Hollywood, japanske, franske og norske filmer alle vært en del av samma standarden da.

 

Det sier seg selv at dette er umulig.

 

(Beklager at jeg overså det, litt lenge siden jeg leste forrige side)

 

Jeg ser poenget ditt med vanskeligheten av en internasjonal standard (mye på grunn av enormt mangfold), men jeg har vanskelig for å akseptere umuligheten. IMDb er jo for eksempel en motbevisning. Filmer, på tvers av landegrenser, blir satt opp mot hverandre og vurdert på en global skala.

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er jo hvorvidt norsk film drar fordel av å bli anmeldt etter sin egen lille pingleskala.

 

Er ikke så veldig etisk riktig av journalister og anmeldere å gi filmen en fordel for at norsk filmindustri skal dra nytte av det.

Siden når gjaldt etikk for filmanmeldere? Journalister er som oftest utdannet, anmeldere er sjeldent mer informert enn mannen i gata. Jeg ser ikke filmene uansett, men hvis ingen så norsk film ville vi ikke kunnet lage flere norske filmer. Og da blir vi aldri bedre. Sånn sett er dette en fin måte å lure de tullingene som lar seg påvirke av anmeldelser til å se filmene, slik at industrien får mer penger.

Lenke til kommentar
Det er naturligvis en logisk tanke. Men gir man filmen 10/10 fordi den er konge sammenlignet med resten av de middelmådige filmene her til lands?

Hvis man ble så positivt overrasket, så er det mulig. Jeg har gjort det samme tidligere, med filmer jeg trodde jeg kom til å mislike men som tok meg med storm fordi det jeg så var så uventet.

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er jo hvorvidt norsk film drar fordel av å bli anmeldt etter sin egen lille pingleskala.

 

Er ikke så veldig etisk riktig av journalister og anmeldere å gi filmen en fordel for at norsk filmindustri skal dra nytte av det.

Siden når gjaldt etikk for filmanmeldere? Journalister er som oftest utdannet, anmeldere er sjeldent mer informert enn mannen i gata. Jeg ser ikke filmene uansett, men hvis ingen så norsk film ville vi ikke kunnet lage flere norske filmer. Og da blir vi aldri bedre. Sånn sett er dette en fin måte å lure de tullingene som lar seg påvirke av anmeldelser til å se filmene, slik at industrien får mer penger.

 

Man kan nærmest se på filmanmeldelser som forbrukerrapporter, på samme måte som man tester biler og kjøkkenutstyr er det en del av anmelderens jobb å sjekke produktet (filmen) om dette er noe forbrukerne bør bruke penger på. Selvfølgelig er det mer subjektivitet inne i bildet, siden en ikke bare kan basere seg på harde fakta (og fordi hvitevarer og film har noen temmelig ulike bruksområder). Men en gir ikke et kjøleskap full pott selv om det er middels, bare fordi det norskt.

 

Problemet til den norske filmindustrien er jo først fremst det at Norge er et lite land, med få mennesker, og dermed et lite publikum. Så når det innvilges penger til en film, er det nesten nødt til å være en som trekker majoriteten av publikumet. Vaffal hvis det er et prosjekt av en viss størrelse. Derfor er de fleste filmene som lages her i landet filmer som Mannen som elsket Yngve (bred ungdomsfilm), Mars & Venus (romantisk komedie) og et knippe barnefilmer og skrekkfilmer, filmer som utelukker færrest mulig av publikum. Det er nødt til å være mainstream, rett og slett. Men mainstream er ikke synonymt med uoriginalt, eller dårlig. Men uoriginalt er gjerne synonymt med dårlig (Uoriginalt = forutsigbart = kjedelig = dårlig) Så det norsk filmindustri trenger er en liten vitamininnsprøytning i den kreative foten. Er ikke akkurat overflod av spennende norske filmprosjekter, det er jo aldri noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...