athorb Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Greia er at norske filmer har en tendens til å få oppsiktsvekkende høye terningskast. Og siden den almenne oppfatningen er at norske filmer ikke er på nivå med den internasjonale standarden er det litt merkelig at de gang på gang høster seksere i norsk presse. En film skal vel ikke dra fordel av å være norsk? Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Helt enig. Jeg bedømmer film utifra èn standard, så her i gården blir ikke norsk film favorisert(selv om jeg har tatt meg selv i å være litt snill med karakterene før, siden filmen var norsk). Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Det store spørsmålet er jo hvorvidt norsk film drar fordel av å bli anmeldt etter sin egen lille pingleskala. Det kan føre til positiv oppmerksomhet, som fører til høyere besøkstall, som igjen fører til større budsjetter på videre produksjoner. Det er jo vel og bra. Men på lengre sikt vil muligens norsk film stagnere helt på grunn av at vi aldri tør måle oss med internasjonale verker (og ikke bare Hollywood). Det er ikke positivt, og hvertfall ikke utfordrende, å skulle prestere på grunnlag av vår nasjonale standard, fremfor det å skulle lage en film som kunne reist ut i verden og konkurrert med andre store utgivelser. Jeg mener at norsk film må slutte og isolere seg og heller prøve å heve kvaliteten på produksjonene sine. Selvfølgelig skjer dette i dag, men de hever den etter tidligere norsk standard, ikke opp mot internasjonal standard. Hvis vi ikke klarer å innse hvor langt unna vi er de virkelig store filmene, kommer vi bare til å fortsette å pumpe ut de samme, tamme produksjonene. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Dette med "internasjonal standard" er det dummeste våset jeg har hørt. Jeg synes det er helt rettferdig at anmeldelser holder seg til hva den norske standarden er. Personlig synes jeg norsk film stort sett er kjedelig. Eneste bra norske filmer er Elling, De Dødes Kjern, og Olsenbanden filmene. Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Kan du begrunne hvorfor "internasjonal standard" er vås? Jeg ser ikke hvorfor (norsk) film ikke skal kunne måles opp (internasjonal) film. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Kan du begrunne hvorfor "internasjonal standard" er vås? Jeg ser ikke hvorfor (norsk) film ikke skal kunne måles opp (internasjonal) film. Har nettopp gjort det, se lenger tilbake i tråden. Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Det er jo helt logisk at norsk film anmeldes sammenlignet med norsk filmstandard? Mange anmeldere gjør forskjellige ting, men når du anmelder Hollywood filmer så er det jo selvfølgelig en Hollywood standard som gjelder. Det er ingen universal standard for film, selv om det kanskje virker sånn takket være all amerikansk film vi ser. Men skulle det vært en universal standard hadde jo Bollywood, Hollywood, japanske, franske og norske filmer alle vært en del av samma standarden da. Det sier seg selv at dette er umulig. (Beklager at jeg overså det, litt lenge siden jeg leste forrige side) Jeg ser poenget ditt med vanskeligheten av en internasjonal standard (mye på grunn av enormt mangfold), men jeg har vanskelig for å akseptere umuligheten. IMDb er jo for eksempel en motbevisning. Filmer, på tvers av landegrenser, blir satt opp mot hverandre og vurdert på en global skala. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg anmelder de få norske filmene jeg ser ut fra en b-film standard og gir ikke pluss eller minuspoeng fordi den er norsk. Rovdyr, Naboer, Villmark og Fritt Vilt er drittfilmer uansett hvilke filmer man sammenligner dem med. Husker jeg likte Pelle og Proffen-filmene i de dager, så det er mulig å lage bra, norsk film. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Villmark er ikke dritfilm imo, en av de gode norske vi faktisk har. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det store spørsmålet er jo hvorvidt norsk film drar fordel av å bli anmeldt etter sin egen lille pingleskala. Er ikke så veldig etisk riktig av journalister og anmeldere å gi filmen en fordel for at norsk filmindustri skal dra nytte av det. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det store spørsmålet er jo hvorvidt norsk film drar fordel av å bli anmeldt etter sin egen lille pingleskala. Er ikke så veldig etisk riktig av journalister og anmeldere å gi filmen en fordel for at norsk filmindustri skal dra nytte av det. Siden når gjaldt etikk for filmanmeldere? Journalister er som oftest utdannet, anmeldere er sjeldent mer informert enn mannen i gata. Jeg ser ikke filmene uansett, men hvis ingen så norsk film ville vi ikke kunnet lage flere norske filmer. Og da blir vi aldri bedre. Sånn sett er dette en fin måte å lure de tullingene som lar seg påvirke av anmeldelser til å se filmene, slik at industrien får mer penger. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg tror ingen her hadde gjort noe annet enn å sammenligne med norsk standard, hvis de så en film som var bedre enn alle andre norske filmer noensinne. Da hadde man tenkt "jøss, norsk film har virkelig kommet langt" Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det er naturligvis en logisk tanke. Men gir man filmen 10/10 fordi den er konge sammenlignet med resten av de middelmådige filmene her til lands? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det er naturligvis en logisk tanke. Men gir man filmen 10/10 fordi den er konge sammenlignet med resten av de middelmådige filmene her til lands? Hvis man ble så positivt overrasket, så er det mulig. Jeg har gjort det samme tidligere, med filmer jeg trodde jeg kom til å mislike men som tok meg med storm fordi det jeg så var så uventet. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Det store spørsmålet er jo hvorvidt norsk film drar fordel av å bli anmeldt etter sin egen lille pingleskala. Er ikke så veldig etisk riktig av journalister og anmeldere å gi filmen en fordel for at norsk filmindustri skal dra nytte av det. Siden når gjaldt etikk for filmanmeldere? Journalister er som oftest utdannet, anmeldere er sjeldent mer informert enn mannen i gata. Jeg ser ikke filmene uansett, men hvis ingen så norsk film ville vi ikke kunnet lage flere norske filmer. Og da blir vi aldri bedre. Sånn sett er dette en fin måte å lure de tullingene som lar seg påvirke av anmeldelser til å se filmene, slik at industrien får mer penger. Man kan nærmest se på filmanmeldelser som forbrukerrapporter, på samme måte som man tester biler og kjøkkenutstyr er det en del av anmelderens jobb å sjekke produktet (filmen) om dette er noe forbrukerne bør bruke penger på. Selvfølgelig er det mer subjektivitet inne i bildet, siden en ikke bare kan basere seg på harde fakta (og fordi hvitevarer og film har noen temmelig ulike bruksområder). Men en gir ikke et kjøleskap full pott selv om det er middels, bare fordi det norskt. Problemet til den norske filmindustrien er jo først fremst det at Norge er et lite land, med få mennesker, og dermed et lite publikum. Så når det innvilges penger til en film, er det nesten nødt til å være en som trekker majoriteten av publikumet. Vaffal hvis det er et prosjekt av en viss størrelse. Derfor er de fleste filmene som lages her i landet filmer som Mannen som elsket Yngve (bred ungdomsfilm), Mars & Venus (romantisk komedie) og et knippe barnefilmer og skrekkfilmer, filmer som utelukker færrest mulig av publikum. Det er nødt til å være mainstream, rett og slett. Men mainstream er ikke synonymt med uoriginalt, eller dårlig. Men uoriginalt er gjerne synonymt med dårlig (Uoriginalt = forutsigbart = kjedelig = dårlig) Så det norsk filmindustri trenger er en liten vitamininnsprøytning i den kreative foten. Er ikke akkurat overflod av spennende norske filmprosjekter, det er jo aldri noe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå