Juvenal Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Det er en kjennsgjerning at norske filmer ofte scorer høyt blant norske anmeldere. Dette kan kanskje forsvares med økt oppmerksomhet blant annet på Cannes-festivalen og generelt utenlands, men jeg reagerer når jeg ser at en norsk film får terningkast seks. Ikke nødvendigvis fordi den ikke fortjener det, men fordi jeg har vanskelig for å tro at norsk film noengang vil kunne holde samme standard som de beste av de beste (2001, Apokalypse Nå! osv.) Dette fordi en sekser er en sekser, og du sidestiller dermed norsk sekserfilm med utenlandsk sekserfilm. Dette gjelder jo selvfølgelig også for et utvidet karaktersystem (1-10 / 1-100). Jeg føler da det er greit å spørre seg: blir norsk film anmeldt på grunnlag av annen norsk film? Eller blir den satt opp mot utenlandske standarder? Er det da riktig å karaktersette den så høyt? Endret 31. august 2008 av Juvenal Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Norske filmer bør ikke ha eget system, og burde bli satt opp mot 2001 og Apocalyse Now. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg får inntrykk av at norske filmer dømmes ut ifra norsk filmstandard. Dette er selvsagt helt feil, og relativt idiotisk. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Virker som om norske filmer blir bedømt på en egen nisselue-skala. Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 På den annen side skal det jo sies at norsk film virkelig har steget i gradene de siste årene, og at filmer som "Den brysomme mannen" og endel av Poppes filmer er så mye bedre enn gammel, norsk film at det er til å bli flau av. Så du kan si at norsk film har nærmet seg utenlandske standarder, men det er fortsatt langt å gå. Derfor blir karaktersettingen etter min mening helt på trynet... Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Norsk er ikke hva det engang var. Før var det så kleint og latterlig at det bare ble sjarmerende og morsomt. Nå om dagen er det godt til norsk film å være(litt lei av den frasen nå?), men fortsatt milevis unna internasjonal standard. Gi meg noe av Wam&Vennerød, så er jeg fornøyd! Det skal likevel sies at enkelte norske filmer fra de seneste årene har falt i smak, deriblant Elling, Den Brysomme Mannen, Kunsten Å Tenke Negativt og De Usynlige(likte den ikke rett etter visningen, men den har vokst på meg). Lenke til kommentar
athorb Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Men selv om det har kommet noen gode filmer de siste årene (de Bob_3 teller opp) kan man vel knapt si at standarden har steget noe særlig. Vi snakker en til to gode filmer i året, og fordi en god norsk film derfor blir en begivenhet uten like, er det klart at kritikere og andre lar seg rive med, og kanskje er litt mindre nøytrale enn de burde være. Jeg har aldri sett en norsk film som kan konkurrere med virkelig gode utenlandske filmer, standarden er mye høyere virker det som. Foruten at Norge ikke har noen egentlig filmindustri å snakke om. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Foruten at Norge ikke har noen egentlig filmindustri å snakke om. Vi hadde Endret 31. august 2008 av CypheroN Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Men det at en film som "Den brysomme mannen" i det hele tatt blir laget er jo et steg i riktig retning. Selv om det er litt vel mye tristesse og sosialrealisme, synes jeg norsk film har steget jevnt over (uten å ha sett nok norsk film til å kunne begrunne dette med annet enn synsing) Likevel stiller jeg meg skeptisk til anmelderes euforiske holdninger til noe som internasjonalt sett ikke ville løftet et eneste øyenbryn. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Den brysomme mannen viser at det er mulig å lage en stylistisk gjennomført film her i Norge, og teknisk kan vi snakke om internasjonal standard. Den gjorde det tydelig at norsk film ikke trenger å se "hjemmesnekra" ut på noen måte. Men på en annen side har den ikke så mye substans å snakke om. Så selv om jeg personlig liker filmen, ser jeg ikke at den hever standarden her i landet noe enormt. Men et lite steg i riktig retning, kanskje. Men når norsk film nesten ikke blir lagt merke til utenlands må vi nesten ta et hint, spesielt når anmelderne hopper i taket over alle norske filmer. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Norske filmer er å blir useriøse. da tenker jeg ikke på at regissørene lager bare for tull, men jeg mener at det norske språket er useriøst, uansett dialekt. mange vil være uenig med meg der, men F eks ville du blitt mer flau av å si "jeg elsker deg" framfor "i love you" til en de er glad i ? er for trøtt til å komme med flere/bedre eksempler, men det er noe i det norske språket som er i filmene som får det til å høres ut som de er copycats fra de amerikanske filmene. Det jeg også finner irriterende er at det er de samme skuespillerene i alle filmene som er i de norske filmene. nevner i fleng: Kristoffer Joner, Nicolai cleve broch, Bjørn Floberg og Katrine Flagerland. Veldig lite mangfold i skuespillere. Norske filmer blir overvurdert ja. Jeg utfordrer noen til å finne en norsk film som har fått dårlig karakter av anmelderen. Amerikanske og Engelske filmer er i en helt annen klasse enn de norske filmene, men likevell kan f eks Mission impossible få dårligere karakter i norske aviser en f eks Uno. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Filmmagasinet ga Rovdyr terningkast 6. Kan det ha noe med at filmen er norsk? I wonder... Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Karakter 6? seriøst? HAHAHA. Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis No Country For Old Men eller The Dark Knight hadde vært produsert her til lands... Hadde anmelderne eksplodert av lykke? Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Karakter 6? seriøst? HAHAHA. http://www.filmmagasinet.no/no/Filmanmeldelser/DVD/Rovdyr/ Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Karakter 6? seriøst? HAHAHA. http://www.filmmagasinet.no/no/Filmanmeldelser/DVD/Rovdyr/ Kommentar fra random : "At Filmmagasinet presterer å gi denne filmen en sekser var en av grunnene til at jeg ikke lenger ønsker å få bladet i postkassen" Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Nå er vel ikke Hanne den skarpeste kniven i skuffen til Filmmagasinet heller da, ho kaster jo rundt seg med 6ere og 1ere. Men jeg er enig med Athorb, norsk film har kun tatt et steg i riktig retning. Det er bare å ta på seg sjumils-støvlene, for det er langt igjen å gå. Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Karakter 6? seriøst? HAHAHA. http://www.filmmagasinet.no/no/Filmanmeldelser/DVD/Rovdyr/ Kommentar fra random : "At Filmmagasinet presterer å gi denne filmen en sekser var en av grunnene til at jeg ikke lenger ønsker å få bladet i postkassen" Nå skal det nevnes at Hanne Bernhardsen Nordvåg ikke er den mest habile anmelderen i Filmmagasinet. Hun presterte blant annet å oppsummere Cannes-bidraget O'Horten slik: Bjørn Floberg er kul – that´s it! (edit: bob kom meg i forkjøpet med Hanne-kritikken sin) Endret 31. august 2008 av Juvenal Lenke til kommentar
BrilleThor Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Det jeg også finner irriterende er at det er de samme skuespillerene i alle filmene som er i de norske filmene. nevner i fleng: Kristoffer Joner, Nicolai cleve broch, Bjørn Floberg og Katrine Flagerland. Veldig lite mangfold i skuespillere. Sier meg enig her. Stallen av skuespillere er altfor liten. Det er vel ikke en eneste norsk film som ikke har med minst en av de nevnte skuespillerne? Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hvem faen er Katrine Flagerland egentlig? Ellers er jeg enig i at det er en del resurkelering av skuespillerne, men vi er da et lite land. Men synes da de faste fjesene gjør jobben sin, da står det verre til med de mange birolleinnehaverne som slenger ut den ene kunstige replikken etter den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå