Gå til innhold

Hjelp til nytt skjermkort (rundt 1000kr)

J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lyst til å kjøpe nytt skjermkort nå.. Men er usikker på hva jeg kan kjøpe..

Sitter med et nvidia geforce 6600 kort nå.

Har ei 300W Forton Source PSU nå, har muligens ei 400-450W PSU liggende et sted også, men husker ikke merket på den i farta.

Har et microatx hovedkort, med defekt lydkort.. så jeg må ha i et ekstra kort.. så skjermkortet kan ikke være breiere enn 2 porter i kabinettet.

Det må ha 2 utganger siden det skal kobles til pc skjerm og tv.. pc skjerm kjører 1280x1024 pixler, og tv'en takler kun 1024x768, så skjermkortet må nesten ha samme funskjon (eller noe tilsvarende) som mitt nåværende kort, at det kan vise f.eks film i lite bilde på pc skjerm, mens det kjøres i fullskjerm på tv :)

Eller så må det takle 2 forskjellige oppløsninger i "clone"-modus.. noe jeg ikke har sett enda :p

Sånn som jeg kjører nå så vises ikke hele bildet på tv'n, det følger liksom musa når jeg kommer utafor området som vises, så jeg ser jo alt, men ikke samtidig :p

Og når jeg starter en film blir bildet helt fint, for da blir det tilpasset oppløsningen til tv'en :)

Ellers av hardware så har jeg:

Hovedkort: ECS C51GM-M (AM2).

AMD Athlon 64 3000+ 1.81GHz

1GB twinmos ram, men 2GB ram er på vei.

SoundBlaster Live 5.1 lydkort.

160GB IDE disk

DVD-Rom

DVD-Brenner

1 ekstra vifte i kabinet sida.

Er usikker på om noen av PSU'ene mine har PCIEX strøm kontakt, men det går alltids å kjøpe med en adapter om dem ikke koster flesk :p trur også jeg har en liggende.

Men har ikke råd til å kjøpe ny PSU nå..

Så hva anbefaller dere meg? og helst ifra komplett.. siden jeg skal ha noe annet derifra også.

Pc'en brukes ikke til så veldig mye spilling, men det er mest fordi at den ikke takler så mye nyere spill med bra grafikk.

*edit*

Har sett litt på 2 nvidia kort..

8800gt 1GB kortet til ca 1200kr, og 9600 gt 512Mb kortet til litt under 1000kr..

Trur dere jeg har nok strøm til et av disse??

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har ei 300W Forton Source PSU nå, har muligens ei 400-450W PSU liggende et sted også, men husker ikke merket på den i farta.

Har et microatx hovedkort, med defekt lydkort.. så jeg må ha i et ekstra kort.. så skjermkortet kan ikke være breiere enn 2 porter i kabinettet.

Det må ha 2 utganger siden det skal kobles til pc skjerm og tv.. pc skjerm kjører 1280x1024 pixler, og tv'en takler kun 1024x768, så skjermkortet må nesten ha samme funskjon (eller noe tilsvarende) som mitt nåværende kort, at det kan vise f.eks film i lite bilde på pc skjerm, mens det kjøres i fullskjerm på tv :)

Eller så må det takle 2 forskjellige oppløsninger i "clone"-modus.. noe jeg ikke har sett enda :p

Sånn som jeg kjører nå så vises ikke hele bildet på tv'n, det følger liksom musa når jeg kommer utafor området som vises, så jeg ser jo alt, men ikke samtidig :p

Og når jeg starter en film blir bildet helt fint, for da blir det tilpasset oppløsningen til tv'en :)

160GB IDE disk

DVD-Rom

DVD-Brenner

Er usikker på om noen av PSU'ene mine har PCIEX strøm kontakt, men det går alltids å kjøpe med en adapter om dem ikke koster flesk :p trur også jeg har en liggende.

Så hva anbefaller dere meg? og helst ifra komplett.. siden jeg skal ha noe annet derifra også.

Pc'en brukes ikke til så veldig mye spilling, men det er mest fordi at den ikke takler så mye nyere spill med bra grafikk.

*edit*

8800gt 1GB kortet til ca 1200kr, og 9600 gt 512Mb kortet til litt under 1000kr..

Nvidia Geforce 9600 GT er et fedt Skjermkort, og jeg trur du skalha nok strøm til dette. Iallefall ECS Elitegroup sine kommer med dual DVI, og omformingskabel til HDMI.

Lenke til kommentar
Nvidia Geforce 9600 GT er et fedt Skjermkort, og jeg trur du skalha nok strøm til dette. Iallefall ECS Elitegroup sine kommer med dual DVI, og omformingskabel til HDMI.

Takker for svar, bestillte kort før jeg fikk noe svar her.

Drev å søkte litt rundt og sjekka XFX sida, og der sto det at 9600gt korta trenger rundt 400W PSU, og på 8800gt korta sto det ikke noe.

Så, jeg kjøpte faktisk 9600GT kortet hos komplett :)

Så får vi se om jeg har nok strøm, hvis ikke får jeg bare mikse til noe ekstra strøm da! hehe

Info fra orden hos komplett:

1,00 STK 346880 XFX GeForce 9600GT 650M 512MB GDDR3,

PCI-Express 2.0, 2xDVI, 650/1800Mhz

Lenke til kommentar
Hei.

160GB IDE disk

DVD-Rom

DVD-Brenner

*edit*

der gikk du på en blemme, 8800GT er raskere og bedre enn 9600Gt, 9600GT var ment som en erstater for gamle 8600GT som jo ikke er noe å skryte av. er ikke bestandig det nyeset er det beste i praksis. men du overlever sikkert med 9600GT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...