Arne Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hei! Slik som jeg forstår det, er chilkat-biblioteket et typisk eksempel på hvordan et bibliotek ser ut i C++? Med include-mappe og lib-mappe? Det jeg har gjort er at jeg har gått inn på: Tools -> Options -> Projects and solutions -> VC++ Directories Her har jeg under library files lagt til libs-mappa og under include files lagt til include-mappa. Så tar vi en eksempel-kode som jeg finner på sida deres, for eksempel dette eksempelet: #include <CkFtp2.h> #include <CkString.h> void ChilkatSample(void) { CkFtp2 ftp; bool success; // Any string unlocks the component for the 1st 30-days. success = ftp.UnlockComponent("Anything for 30-day trial"); if (success != true) { printf("%s\n",ftp.lastErrorText()); return; } ftp.put_Hostname("ftp.chilkatsoft.com"); ftp.put_Username("****"); ftp.put_Password("****"); // The default data transfer mode is "Active" as opposed to "Passive". // Connect and login to the FTP server. success = ftp.Connect(); if (success != true) { printf("%s\n",ftp.lastErrorText()); return; } // Change to the remote directory where the file will be uploaded. success = ftp.ChangeRemoteDir("junk"); if (success != true) { printf("%s\n",ftp.lastErrorText()); return; } // Upload a file. CkString localFilename; localFilename = "hamlet.xml"; CkString remoteFilename; remoteFilename = "hamlet.xml"; success = ftp.PutFile(localFilename,remoteFilename); if (success != true) { printf("%s\n",ftp.lastErrorText()); return; } ftp.Disconnect(); printf("File Uploaded!\n"); } Da får jeg disse feilene: 1>------ Build started: Project: ftp-client, Configuration: Debug Win32 ------ 1>Compiling... 1>main.cpp 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckstring.h(92) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(195) : error C2061: syntax error : identifier 'FILETIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(196) : error C2061: syntax error : identifier 'FILETIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(197) : error C2061: syntax error : identifier 'FILETIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(199) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(199) : error C2535: 'bool CkFtp2::GetCreateTime(long)' : member function already defined or declared 1> c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(195) : see declaration of 'CkFtp2::GetCreateTime' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(200) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(200) : error C2535: 'bool CkFtp2::GetLastAccessTime(long)' : member function already defined or declared 1> c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(196) : see declaration of 'CkFtp2::GetLastAccessTime' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(201) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(201) : error C2535: 'bool CkFtp2::GetLastModifiedTime(long)' : member function already defined or declared 1> c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(197) : see declaration of 'CkFtp2::GetLastModifiedTime' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(363) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(366) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(369) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(375) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\include\ckftp2.h(385) : error C2061: syntax error : identifier 'SYSTEMTIME' 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\ftp-client\main.cpp(13) : error C3861: 'printf': identifier not found 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\ftp-client\main.cpp(26) : error C3861: 'printf': identifier not found 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\ftp-client\main.cpp(33) : error C3861: 'printf': identifier not found 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\ftp-client\main.cpp(45) : error C3861: 'printf': identifier not found 1>c:\users\arne\documents\visual studio 2008\projects\ftp-client\ftp-client\main.cpp(51) : error C3861: 'printf': identifier not found Hva kan dette være? Er printf C kanskje? Det funker uansett ikke med .c-filendelse! Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 For å få bruke printf må du inkludere "stdio.h" Er det noe mer du har glemt å inkludere? Du får mange "identifier not found" feil. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Jeg får identifier not found uansett om jeg inkluderer stdio.h og time.h. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Prøvd å includer time.h etc før (over) chilkat headerene ? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Skal prøve det med en gang jeg kommer til pcen der jeg har dette installert. Men, vil denne programvaren kompilere på alle platformer, eller er det windows only? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Nå prøvte jeg dette, og det funket heller ikke å inkludere time.h og stdio.h før jeg inkluderer bibliotek-filene. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Prøv med windows.h, ser at SYSTEMTIME er definer i winbase.h. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ja, nå gikk det. Inkluderte som følger i starten av dokumentet: #include <stdio.h> #include <time.h> #include <windows.h> #include <CkFtp2.h> #include <CkString.h> Men jeg får en linking-feil, nemlig at entry-point ikke er definert! Så jeg lager en main-funksjon og kaller denne chilkat-funksjonen jeg har laget, men da får jeg mange andre errors igjen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: bool __thiscall CkFtp2::Disconnect(void)" (?Disconnect@CkFtp2@@QAE_NXZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: virtual __thiscall CkString::~CkString(void)" (??1CkString@@UAE@XZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: bool __thiscall CkFtp2::PutFile(char const *,char const *)" (?PutFile@CkFtp2@@QAE_NPBD0@Z) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: __thiscall CkString::operator char const *(void)" (??BCkString@@QAEPBDXZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: class CkString & __thiscall CkString::operator=(char const *)" (??4CkString@@QAEAAV0@PBD@Z) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: __thiscall CkString::CkString(void)" (??0CkString@@QAE@XZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: bool __thiscall CkFtp2::ChangeRemoteDir(char const *)" (?ChangeRemoteDir@CkFtp2@@QAE_NPBD@Z) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: bool __thiscall CkFtp2::Connect(void)" (?Connect@CkFtp2@@QAE_NXZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: void __thiscall CkFtp2::put_Password(char const *)" (?put_Password@CkFtp2@@QAEXPBD@Z) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: void __thiscall CkFtp2::put_Username(char const *)" (?put_Username@CkFtp2@@QAEXPBD@Z) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: void __thiscall CkFtp2::put_Hostname(char const *)" (?put_Hostname@CkFtp2@@QAEXPBD@Z) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: virtual __thiscall CkFtp2::~CkFtp2(void)" (??1CkFtp2@@UAE@XZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: char const * __thiscall CkFtp2::lastErrorText(void)" (?lastErrorText@CkFtp2@@QAEPBDXZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: bool __thiscall CkFtp2::UnlockComponent(char const *)" (?UnlockComponent@CkFtp2@@QAE_NPBD@Z) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>main.obj : error LNK2019: unresolved external symbol "public: __thiscall CkFtp2::CkFtp2(void)" (??0CkFtp2@@QAE@XZ) referenced in function "void __cdecl ChilkatSample(void)" (?ChilkatSample@@YAXXZ) 1>C:\Documents and Settings\arnhan\Mine dokumenter\Visual Studio 2008\Projects\calculator\Debug\calculator.exe : fatal error LNK1120: 15 unresolved externals Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Har du lagt til chilkat lib filene i prosjektoppsettet ditt ? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Som jeg skriver i førstepost, så har jeg: Det jeg har gjort er at jeg har gått inn på:Tools -> Options -> Projects and solutions -> VC++ Directories Her har jeg under library files lagt til libs-mappa og under include files lagt til include-mappa. Hvis det trengs å gjøre noe mer enn dette, så har jeg ikke det, nei. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Høyreklikk på prosjektet ditt, velg Properties. Under Configuration Properties - Linker - Input, legg inn de (chilkat)lib filene du trenger i Additional Dependencies. Bruk space mellom filnavnene. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Flott, da er det nemlig bare en error igjen, nemlig: 1>LINK : fatal error LNK1104: cannot open file 'C:\Users\Arne\Documents\Visual.obj' Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det var rart, har du en Visual.c(pp) fil i prosjektet ditt, eller noe som gir deg en anelse om hvofor den vil ha tak i visual.obj ? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Nei, jeg har ikke noe slikt. Har bare en fil i prosjektet, nemlig main.cpp, der koden ligger. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Prøv google Ser ut som om flere har problemer med Visual Studio express og dette. MS foreslår følgende. Endret 4. september 2008 av OldMan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå