fAight Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Har sendt mail til NAF vedrørende samme tema, men spør også her for moro skyld. Kjøpte en ny Nissan Qashqai (1.5 dci, Tekna) i juli denne sommeren. Par dager etterpå lyser varsellampen for motorfeil. Jeg kjører den inn på forhandlerens verksted, hvor de sier at det er en eller annen sensor som er gåen, og at de skal fikse det. Dagen etter at jeg mottar bilen fra verkstedet igjen, lyser samme lampe. Jeg ringer og sier ifra, og kjører bilen tilbake til reparasjon. Denne gangen bytter de styringsenheten, da de mener at det kan være denne som i utgangspunktet var i ustand. I dag, søndag 31.8, 2 dager etter sist reperasjon, lyser samme varsellampe igjen. Jeg mistenker at det er "samme" feil, evt. at verkstedet ikke har klart å reparere det som egentlig var galt med bilen i utgangspunket. Så nå er bilen snart på vei inn igjen for tredje gang. Det jeg lurer på er rett og slett hvilke rettigheter jeg har i forhold til å kreve en ny bil eller få opphevet kjøpet, evt. prisavslag, noen som jeg ikke er helt fortrolig med, da jeg har ikke har lyst å ha en nybil som har feil. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det er samme feil som har oppstått for tredje gang. Det at forhandler ikke har klart å løse dette, skal ikke du belastes for. Et prisavslag i tillegg til utbedring er nok det beste du kan oppnå. Om du ønsker heving av kjøpet, må du betale for kjørte kilometer i bruksfradrag, og forhandler betale deg renter av kjøpsbeløpet fra kjøpsdato og frem til hevelsesdato. Ofte går dette litt "opp i opp". Frem kravene til forhandleren skriftlig, og sørg for dokumentasjon av forholdene. Bilen skal jo ikke ha denne feilen... Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Det MÅ ikke være samme feil. Den lampa lyser for de fleste motorfeil. Prøv deg på prisavslag, ny bil kan du nok se langt etter, siden det er en vesentlig større kostnad enn å reparere. Mulig forhandleren din har litt goodwill og vil spandere noe utstyr eller litt cash. Endret 3. september 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
Dorf_2003 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) sånn fornuftig sett får du ikke omlevert en bil fordi der er 3x samme feil på den. så gode betingelser er der ikke på bil kjøp. du har krav på å få feilen utbedret... er det eneste! man kan jo prøve seg på å få en kompensasjon, og du har jo uansett krav på reise utgifter så sant du kan dokumentere dette... Endret 7. oktober 2008 av Dorf_2003 Lenke til kommentar
fAight Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Feilen er fikset (den røde varsellampa lyser hvertfall ikke, bank i bordet). Men hva om de aldri hadde klart å fikse feilen? Litt kjipt å kjøpe en nybil med feil? Lenke til kommentar
Dorf_2003 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 helt enig, bilen til svigers en chevrolet Captiva den var på service 5 ganger før de klarte å finne feilen på en elektronisk komponent men tror ikke de bytter bil uten at det er en vesentlig feil på bilen, motor driv verk ol? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg synes dette er et spennende tema. Forbrukerkjøpsloven gjelder vel for en ny bil på samme måte som for en kaffetrakter? Hva sier dere som kan lovene godt? I dette tilfellet vil jeg si at mangelen ikke er uvesentlig, og da har vel forbruker krav på omlevering etter mer enn to avhjelpsforsøk på samme feil? Lenke til kommentar
fAight Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Er bilen kjøpt av en næringsdrivende, gjelder forbrukerkjøpsloven. Fikk juridisk hjelp fra NAF, og som konkluderte at motorlampe som lyser var en mangel, da dette kunne være hva som helst. Uansett om det var en bagatell eller en vesentlig feil, så måtte jo jeg likevel kjøre bilen inn på verksted, da jeg selv ikke har mulighet til å finne ut hva lampa lyser for, noe som koster meg tid og penger. Jeg hadde derfor gyldig grunn til å kreve heving av kjøp eller omlevering. Nå er jeg en altfor dumsnill og naiv person, så jeg lot verksted prøve tre ganger, og som sagt så er det nå fikset. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Forbruker/Privatkjøp styres av forbrukerkjøpsloven.. Uansett; om bilen fungerer nå, så spiller det vel ingen rolle? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) § 29. Retting og omlevering (avhjelp)Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Kan vel si at omlevering av en bil er en vesentlig kostnad for forhandleren, og jeg tror det skal mye til for at du får hevet kjøpet/omlevering for en motorlampe som lyser. OM det skulle skje så er det ikke sikkert at det er samme feilen, ettersom årsaken til at lampen tennes kan være mange. Ihvertfall ifh. Lov om kjøp. (kjøpsloven, bil i næring) så er det vanskelig å få hevet kjøpet. http://www.domstol.no/DAtemplates/Article_...?epslanguage=NO Endret 9. oktober 2008 av Hachon Lenke til kommentar
fAight Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Nå som om det er reparert, så er saken ut av verden for min del:) Men hvis det hadde bare fortsatt ut i det uendelige, så hadde jeg tatt saken videre. Motorlampa begynte å lyse dag 2, og bilen hadde gått under 20 km. Så tror jeg kanskje hadde stått litt sterkere enn drosjesjåføren som er nevnt i linken ovenfor. Og som nevnt, greit nok at det kanskje bare er en bagatell, men så lenge de ikke klarer å finne ut av det, så er det veldig bittert å sitte med en nybil til masse penger hvor motorlampa lyser rødt og det er en eller annen feil et eller annet sted. Eller er det bare meg? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Og som nevnt, greit nok at det kanskje bare er en bagatell, men så lenge de ikke klarer å finne ut av det, så er det veldig bittert å sitte med en nybil til masse penger hvor motorlampa lyser rødt og det er en eller annen feil et eller annet sted. Eller er det bare meg? Det står i forbrukerkjøpsloven at heving kan skje (istedenfor prisavslag) så lenge feilen ikke er uvesentlig. Motorfeil er selvfølgelig vesentlig, det samme er vel alt som innvirker på om bilen er i forskriftsmessig stand. Egentlig er det ikke mye som er uvesentlig på en bil.. Dersom de ikke hadde klart å fikse feilen burde du derfor hatt krav på heving (etter min mening). Har selv vært borti situasjoner der verkstedet ikke kan/vil fikse en feil, slik at feilen kommer igjen og igjen. Hos min forrige arbeidsgiver hadde vi en splitter ny varebil som "spiste" glødeplugger. De fant aldri ut hvorfor, men byttet disse titt og ofte (uten kostnad såvidt jeg vet, men det koster jo tid og penger å ha bilen på verksted uansett). Nå gjaldt selvfølgelig ikke forbrukerkjøpsloven her, men hva om du kjøper en slik bil privat? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Om det bare er at lampen lyser og du ikke kjenner noe ytelsesmessig på bilen så er jeg usikker på om dette er en vesentlig mangel. Det som antageligvis har skjedd i denne saken er at bilen kun har blitt startet og kjørt 5 meter, stoppet, etc. I slike tilfeller så holder det å slette feilen og la kunden kjøre, men det stiller seg helt klart annerledes om ytelsen på bilen hadde blitt svekket så hadde det vært en vesentlig mangel. fAight : Enig med deg at det hadde vært frustrende, men jeg tror ikke at de hadde gitt opp og bedt deg innfinne deg med det. Man har alltids mulighet til å koble inn teknisk avdeling hos importør for å få ekspert-hjelp for å løse problematiske saker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå