GSP<3 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Kan noen hjelpe meg med en (lett) oppgave i elektrofag. Spørsmålet er : Tegn koblingsskjema for en ringetrykkeknapp med lys og forklar kort hvorfor lampa slukker når ringetrykkeknappen trykkes inn. Kan noen forklare meg det? Lenke til kommentar
Krypto. Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Når du trykker inn knappen vil strømmen ta den enkleste veien (den med minst motstand), og det er via bryteren i stedetfor lampen, som vil slukke. Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 tusen takk litt flaut at jeg ikke visste det selv haha Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det stemmer det. Den retningen som har minst motstand er den veien strømmen vil ta. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Den retningen som har minst motstand er den veien strømmen vil ta. Men som det er tegnet, så vil det jo altså gå strøm gjennom ringeklokka hele tida, også når knappen ikke er trykket inn, men da i serie med lampa? Men spenninga vil vel kanskje fordele seg over de to motstandene på en slik måte at det ikke blir noen lyd av det likevel? Kommer jo an på motstandene i klokke og lampe, da.. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Vist tegningen går ut på at lampen kun skal slukke, så er det ikke noe galt med den. Men vist du vil at lyset skal slukke når ringesignalet er aktivert, så må du koble kabelen etter ringeklokken. Endret 6. september 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Ringeklokka er koblet til etter parallellkoblingen og bryteren. dvs. at motstanden som ringeklokka vil gi er like stor uansett, så derfor kan vil likegodt stryke den. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Men spenninga vil vel kanskje fordele seg over de to motstandene på en slik måte at det ikke blir noen lyd av det likevel? Kommer jo an på motstandene i klokke og lampe, da.. Vil ikke påvirke strømmen som går og det er den som aktiverer ringesignalet (spole som trekker til seg evt metall via magnetfelt.) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Ett lite tips jeg fikk av en lærer en gang i tiden var at det hjalp å tenke at det var vann i rør istedet for strøm siden de har mange like egenskaper. Og vann vil jo også ta veien med minst motstand Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ett lite tips jeg fikk av en lærer en gang i tiden var at det hjalp å tenke at det var vann i rør istedet for strøm siden de har mange like egenskaper.Og vann vil jo også ta veien med minst motstand Eller bare tenke på strøm som det er i virkeligheten, masse elektroner som beveger gjennom en krets . Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ett lite tips jeg fikk av en lærer en gang i tiden var at det hjalp å tenke at det var vann i rør istedet for strøm siden de har mange like egenskaper.Og vann vil jo også ta veien med minst motstand Eller bare tenke på strøm som det er i virkeligheten, masse elektroner som beveger gjennom en krets . Joda om du klarer å få hodet rundt det i allefall. Elektroner ser du jo ikke, men vann kan du jo se og ta og røre på og dermed observere med egne øyne hva som skjer. Er vell derfor det er enklere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå