Gå til innhold

Spill pc: AMD XP 2500 eller P4 2,66 ghz?


Sn0pY

Anbefalte innlegg

Klart.. det er jo et poeng. Faktisk et MEGET viktig poeng. Inte 2,66Ghz vil nok koste litt mer.. Skulle jeg gjettet ville jeg si mellom 0 og 1000kr mer for et Intel-basert system med ca. samme mengde features... Ikke noe dramatisk forskjell men som Øivind Blunck i Elkjøp-reklamen sier; "Det er dumt å betale for meget" :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Priser på www.komplett.no i dag 23.03 :

Intel P4 2.66 boxed : 2452 kr

AMD 2500+ Barton boxed : 1633 kr

 

Nå er ikke vifta som følger med boxed versonene all verdens , men de er godkjente og garanterte til den prosessoren de kommer med . Ellers koster bra vifter fra 200 kr . Jeg har regna på pris/ytelse mellom AMD Barton , AMD trougbread B og Intell P4. Barton kommer best ut , deretter Troughbread B ( forrige AMD kjerne , gikk til 2800) og intell kommer verst ut. MEN Intell er en bedre bygget CPU som tåler mye mer varme og juling. Hvis du synes det er viktigere enn ytelse (og du har litt penger til overs) så velg Intell .

Lenke til kommentar

veldig enig med mad_arab der.

 

rogersj: hvor har du fått med deg at en Intel (p4) tåler mer varme enn en XP?

Så vidt som jeg har fått med meg så tåler AMD XP en ca 85 grader (Thunderbird 90grader), mens P4 tåler en del mindre.

Tror ikke P4 produserer noe serlig mindre varme heller, bare den varmespredern som får det til å virke slik.

 

Rett meg om jeg tar feil, men var slik sist jeg sjekka :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Velg det du føler for. Kommer aldri noe svar på dette spørsmålet her.

 

Hva du velger vil uansett holde til alle spillene som er og kommer ut den nærmeste framtiden.

Lenke til kommentar
veldig enig med mad_arab der.

 

rogersj: hvor har du fått med deg at en Intel (p4) tåler mer varme enn en XP?

Så vidt som jeg har fått med meg så tåler AMD XP en ca 85 grader (Thunderbird 90grader), mens P4 tåler en del mindre.

Tror ikke P4 produserer noe serlig mindre varme heller, bare den varmespredern som får det til å virke slik.

 

Rett meg om jeg tar feil, men var slik sist jeg sjekka  :)

8)

Hvis Intel P4 prosessor blir for varm , klokker den seg selv ned og blir kjørligere ( Fra Toms Hardware , de fjernet CPU vifte på en maskin i gang). Jeg har hørt at en XP prosessor begynner å leve farlig ved 70 grader , selv om den vil fungere. Ser ikke på det som et stort problem da min XP2500+ @2800+ ikke blir varmere enn 51 grader ved full load 1 time .Jeg er IKKE noen expert på området !!! Bare rett på meg hvis jeg tar feil ( men ikke le please) .

Lenke til kommentar
Har vert maaange diskusjoner av hva som er best at pentium4 og amd prosessorer....leste på hardware sin annbefaling av "spill pc" at de hadde sotte sammen en amd maskin.  Foreløpig hadde jeg tenkt på å få meg en p4 2,66 ghz, men ville en amd xp 2500 med et nforce2 hk gjort forskjellen? :o  

 

 

Du vil neppe merken noen forksjell i det hele tatt. XP 2500+ (som skal være like rask som en 2,5 GHz P4) er så å si like rask som en 2,66 P4. Forskjellen er vel noe mindre enn mellom 2,53 P4 og 2,66 P4 (ettersom XP-serien er noen raskere enn P4 på samme TPI). -> P4 2,66 er generelt sett hakket raskere enn barton 2500+, men det er kun målbart på tester.

 

XP-CPuen koster dog litt mindre så du kan nesten kjøpe deg en 512 MB brikke til :)

Lenke til kommentar

Priser på komplett.no 23.03.03

 

Intel Pentium 4 2.53 GHz 533 MHz bus Northwood BOXED kr 1 795

Intel Pentium 4 2.66 GHz 533 MHz bus Northwood BOXED kr 2 452

Intel Pentium 4 2.80 GHz 533 MHz bus Northwood BOXED kr 3 817

Intel Pentium 4 3.06 GHz 533 MHz bus Northwood BOXED kr 5 910

 

XP2500+ 1.83 GHz 333 MHz bus Barton BOXED kr 1 633

XP2700+ 2.17 GHz 333 MHz bus Barton BOXED kr 2 634

XP2800+ 2.08 GHz 333 MHz bus Barton BOXED kr 3 726

XP3000+ 2.17 GHz 333 MHz bus Barton BOXED kr 5 819

 

Prisen på XP og P4 er ganske like i den øvre prisklassen..

 

Som det ble nevnt over, velg CPU etter chipsett, hva slags features du vil ha, osv. Det er nesten ett fett..

Lenke til kommentar

helt enig...

 

finne deg først et hovedkort som passer dine behov (S-ATA, firewire, raid osv.)

 

deretter flekker du inn ein prosessor som passer...

 

 

såg her at P4 1.53Ghz Boxed va veldig billig, du kan vel kanskje ta den i stede hvis du skal ha Intel??? spare masse peng, ca. d samme som i forholde til AMD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
helt enig...

 

finne deg først et hovedkort som passer dine behov (S-ATA, firewire, raid osv.)

 

deretter flekker du inn ein prosessor som passer...

 

 

såg her at P4 1.53Ghz

 

Du mener P4 2.53GHz Boxed ?

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Etterhvert som det ser ut som det blir nesten dødt løp mellom prossorene her ytelsesmessig så anbefaler jeg Intel da jeg ser du har et lydkort.

Dette fordi at du må kjøle AMD mer, noe som krever kraftigere vifte og dette fordrer gjerne at du må forholde deg til en kraftigere strømforsyning. Dette resulterer igjen i mer støy. Du kan gjerne velge "lydløse" vifter etc til begge oppsett, men du vil få et bedre utgangspunkt med Intel. Altså en mer støysvak pc. Et pluss for P4 er som nevnt tidligere at den holder selv om CPU-vifta ryker. Skal selv gå for P4. Har selv AMD atm.

 

Mvh

hansbt

Lenke til kommentar
Heisann..

 

Etterhvert som det ser ut som det blir nesten dødt løp mellom prossorene her ytelsesmessig så anbefaler jeg Intel da jeg ser du har et lydkort.

Dette fordi at du må kjøle AMD mer, noe som krever kraftigere vifte og dette fordrer gjerne at du må forholde deg til en kraftigere strømforsyning. Dette resulterer igjen i mer støy. Du kan gjerne velge "lydløse" vifter etc til begge oppsett, men du vil få et bedre utgangspunkt med Intel. Altså en mer støysvak pc. Et pluss for P4 er som nevnt tidligere at den holder selv om CPU-vifta ryker. Skal selv gå for P4. Har selv AMD atm.

 

Mvh

hansbt

 

Bortsett fra at AMD CPU-er lager mindre varme enn tilsvarende P4 CPU-er så... Med andre ord trenger P4 CPU-er å bli kvitt mer varme. De har derimot en større core enn XP CPU-er så en merker i praksis ikke noen forskjell. Et P4 og en XP-basert system kan en lett kjøle med vifter på under 20 dB. Vel å merke om en holder seg unna de øverste modellene da.

 

For ordens skyld:

 

P4 ~86 W (2.8 GHz 0.13 µm PGA603 @ 1.50 V)

(tall hentet fra Sandpile.org max)

XP 3000+ bruker opp til 74 W (fant ikke tall for 2800+)

(hentet fra test på hardware.no)

P4 på 3 GHz bruker ca 100 W

(egen beregning basert på 2,8 GHz)

 

Eller for å si det enkelt: P4 har et langt høyere effekttap enn XP og trenger derfor mer kjøling.

Lenke til kommentar

68.4 W (2.8 GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V) i følge Sandpile.

85w har jeg bl.a. sett Anandtech "tippe" for 3.06GHz.

 

På P4 bør man ikke se på max-power, dette kan ikke prosessoren trekke med mindre man bruker programvare/virus *designet* for å gjøre det. Typical er overskridbart men max er litt for mye.

Lenke til kommentar
Har vert maaange diskusjoner av hva som er best at pentium4 og amd prosessorer....leste på hardware sin annbefaling av "spill pc" at de hadde sotte sammen en amd maskin.  Foreløpig hadde jeg tenkt på å få meg en p4 2,66 ghz, men ville en amd xp 2500 med et nforce2 hk gjort forskjellen? :o  

 

obs: :woot:  

 

Resten av maskinvaren er:

 

HDD: WD caviar 120 gb 8 mb cache

SKJ.K: saphire radeon 9700 pro

LYDK: Audigy2 thx

MINNE: 512 mb TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

HØYTT: Crative Inspire 6700

HK: Asus P4G8X/DELUXE/GD (om jeg hadde gått for p4)

Sony cd og disc

Egenkomponert kabinett med mye stæsj osv.... :yes:

 

Jeg liker AMD's drivere, en fil, en installasjon.

Intel er det 4 forskjellige som må installeres hver for seg.

Derfor er jeg med AMD.

Lenke til kommentar
Heisann..

 

Etterhvert som det ser ut som det blir nesten dødt løp mellom prossorene her ytelsesmessig så anbefaler jeg Intel da jeg ser du har et lydkort.

Dette fordi at du må kjøle AMD mer, noe som krever kraftigere vifte og dette fordrer gjerne at du må forholde deg til en kraftigere strømforsyning. Dette resulterer igjen i mer støy. Du kan gjerne velge "lydløse" vifter etc til begge oppsett, men du vil få et bedre utgangspunkt med Intel. Altså en mer støysvak pc. Et pluss for P4 er som nevnt tidligere at den holder selv om CPU-vifta ryker. Skal selv gå for P4. Har selv AMD atm.

 

Mvh

hansbt

 

Å si at han bør velge intel fordi han har et lydkort er vel i drøyeste laget? Dessuten har mange hovedkort en funksjon som gjør slik at pcen slår seg av om den blir varm, har selv testet (ufrivillig, riktignok) min xp 2000 palomino på asus a7v333, den slo seg av etter ca 2 min når viften på prosessoren kjørte seg fast (!). Ca 80C idle... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...