Gå til innhold

Skal faste i en måned. Hvordan utnytte dette?

Anbefalte innlegg

Få i deg MINSt 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt, helst mer. Proteiner er det som skal til for å bevare muskler siden kroppen da vil ha mindre behov for å bryte ned musklene under fasten for å få tak i proteiner og aminosyrene.

Tviler på at du greier dette uten tilskudd. Men ta i alle fall og spis mye tunfisk, kylling og kjøtt gennerelt.

Eller kanskje dette ikke har så mye vits likevel. Kom akkurat på at kroppen ikke har noe lager av proteiner (hvis vi ser bor i fra musklene) og kan ikke ta opp mer enn rundt 35 gram i timen. Altså vil det du får i deg av proteiner under spisingen være hovedsakelig forgjeves. Tror kroppen har proteiner i seg rundt 3 timer før det er brukt opp som brensel eller noe. Eller til muskelbygging. Beklager at jeg ikke kom på dette før.

Få i deg sunt fett.

Uregelmessige måltider tærer på musklene. Tviler på at du vil greie å bevare alt. Men så har vi jo periodisk fasting som skal virke så godt og som går i mot dette..Så jeg vet ikke helt. Søk på periodisk fasting på internett, det ville jeg gjort.

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Få i deg MINSt 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt, helst mer. Proteiner er det som skal til for å bevare muskler siden kroppen da vil ha mindre behov for å bryte ned musklene under fasten for å få tak i proteiner og aminosyrene.

Tviler på at du greier dette uten tilskudd.

Få i deg sunt fett.

Uregelmessige måltider tærer på musklene. Tviler på at du vil greie å bevare alt. Men så har vi jo periodisk fasting som skal virke så godt og som går i mot dette..Så jeg vet ikke helt.

3,5 gram for hver kilo jeg har på kroppen? Det blir jo rundt 220 gram? Hva må jeg spise for å få i meg dette? 20 pakker med Tunfisk? Hvis dette er tilfelle er jeg jo totalt screwed, ettersom jeg er 15 år og er 1,75 cm høy (63kg).

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Eller kanskje dette ikke har så mye vits likevel. Kom akkurat på at kroppen ikke har noe lager av proteiner (hvis vi ser bor i fra musklene) og kan ikke ta opp mer enn rundt 35 gram i timen. Altså vil det du får i deg av proteiner under spisingen være hovedsakelig forgjeves.
Bullshit. Hvis du klarer å bevise det, kan du innkassere en premie på 100 000 $, som har stått uinnkrevd i ti-tjue år nå.
Lenke til kommentar

Du må få i deg proteiner mann... Har selv en mulsimsk kompis jeg trener med som faster for tiden. Som nevnt er trege karbs viktig. Husk også å ta vitamintilskudd for å få i deg viktige vitaminer og aminosyrer du mister, dette hjelper både når det gjelder vedlikehold og energi. Han kompisen min tar en shake med ca 40 prots pr. halvannen time -(1 time og 30 min) fra 9 til 12 (i tilegg til maten). Han står deretter opp, tar en shake i 02.15 og tvinger inn en siste 03.00. I tilegg til å da spise trege karbs med en viss mengde prots får han ca 160 gjennom shakes.

Hengermeg fortsatt på det med at 160 prots ikke vil være 160 efektive prots, tho.. Jeg kan ikke henvise til noen kilder men hører det har sammenheng med utskillelse fra lever og at kroppen trenger en prosesstid på minst 2 timer på ca 35 prots. Har ingen ekspertise på dette, men tror uansett du må hive i deg en god del shakes for å kunne klare å oprettholde muskelmassen.

Det du evt. kan gjøre er å ta dette som en deffeperiode og heller bygge på igjen når ramadan er ferdig! :)

Endret av -Zoso-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du starter ikke fra scratch, men du vil seff miste muskler om du ligger i mye underskudd.. Som sagt: hiv i deg pros og fiber! nå som du faster må du unngå å trene mye, kanskje litt "vedlikeholdsarbeid" i form av pushups, chins og situps o gsånt, men hadde ikke dratt på studio... du kommer til å komme deg fort igjen, men regn et par uker på å "bygge opp" og varme opp muskler!

Lenke til kommentar
Helt Off Topic: Hvilken religion tilhører du? Bare lurer :)

(Hvis du av noen grunner ikke vil svare, ignorer denne posten) ;)

- BB.

Tydeligvis Islam, men relevant? Han spurte ikke råd om religionen sin, men bygge opp muskler under ramadan(fastetid/Sawm).

Just my 2cents

Trådstarteren, håper at det er greit at jeg svarer.

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor syke tall som at man bør ha 4,5 gram protein per kilo kroppsvekt kommer fra? Hvordan er dette mulig? Jeg som veier litt over 80 kilo bør altså få i meg 350+ gram proteiner i løpet av en dag?
Er det så vanskelig? 800g kylling, 200g tunfisk, 1 boks kesam, 1 proteinshake, 6-12 egg, pluss en del melk så bør man begynne å nærme seg. Gidder ikke regne nøye på det nå, men vil anslå at det holder. Om 4,5g protein per kg kroppsvekt er hensiktsmessig, er dog en annen debatt.
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor syke tall som at man bør ha 4,5 gram protein per kilo kroppsvekt kommer fra? Hvordan er dette mulig? Jeg som veier litt over 80 kilo bør altså få i meg 350+ gram proteiner i løpet av en dag?

4,5 g protein har ikke rot i noe forskning som jeg kan se, med mindre noen andre her har lest andre ting? :) I studier jeg har lest har mennesker som driver eksplosive idretter behov for opptil 1,8 gram pr kg kroppsvekt, jmf hva som står her: Link

Kasparov: Den treningsveilederen din må ha vært en komplett idiot, om han ikke vet at kroppen faktisk lager det meste av proteiner den trenger selv så burde ikke vedkommende ha lov til å uttale seg om kosthold overhodet. Dette er kunnskap man får på ungdomsskolen. Jeg har jobbet\jobber som treningsveileder og PT og har faktisk aldri hørt sånne tullete råd fra verken de som har gitt meg opplæring eller mine kolleger. Mitt råd vil være å få i seg ca 2 gram protein pr kg kroppsvekt hver dag, med mindre man boler eller har en genetikk for muskelbygging ala belgisk blå så tror jeg det holder for de aller, aller fleste innen styrkeidrett\kroppsbygging :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det da så mange eksperter som har vært treningsveileder for diverse atleter, osv, som anbefaler MINST 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt hver dag? Norges beste BB'er (litt usikker) sier han får i seg 4,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt under deff. Hvorfor gjør han det hvis det ikke er noe vits

Har lest det om forsøket i den linken, men er du sikker på at det gjelder alle treningsprogram? Og var det nybegynnere som var med i forsøket? Sansynligvis, for ellers blir det jo vanskelig å måle fremgangen på en rettferdig måte.

Denne linken til et treningsprogram anbefaler MINST 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt (nederst på siden):

http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar
Hvorfor er det da så mange eksperter som har vært treningsveileder for diverse atleter, osv, som anbefaler MINST 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt hver dag? Norges beste BB'er (litt usikker) sier han får i seg 4,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt under deff. Hvorfor gjør han det hvis det ikke er noe vits

Har lest det om forsøket i den linken, men er du sikker på at det gjelder alle treningsprogram? Og var det nybegynnere som var med i forsøket? Sansynligvis, for ellers blir det jo vanskelig å måle fremgangen på en rettferdig måte.

Denne linken til et treningsprogram anbefaler MINST 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt (nederst på siden):

http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Mange av artiklene hvor slike anbefalinger framkommer er skrevet av folk som enten jobber eller har tilknytning til helsekostbransjen og derav har en økonomisk interesse i at folk kjøper deres produkter, men jeg har ennå tilgode å se forskning som viser at man bygger mer muskler av proteininntak større enn 2 gram pr kg kroppsvekt. Har selv lang fartstid på iform.no og det er langt fra lle artiklene der som skal taes som god fisk, se i omtalen av artiklene på forumet så ser du endel kritikk og korrigeringer. Anbefaler deg å søke på beefcake og protein på iform, da får du opp endel gode artikler og innlegg han har skrevet med mye forskning og god dokumentasjon bak uttalelsene. Her er noe av det han har skrevet: Link Men om du har kunnskap som tilsier at folk kan ha behov på f.eks 3 gram pr kg kroppsvekt så må du gjerne komme med forskningsartikler osv :) Jeg er ihvertfall veldig interessert i å lese det.

EDIT: Ift bodybuildere så bruker mange av dem AS og har en genetikk for muskelbygging som ligger langt utenfor det normale og de kan derav ha proteinbehov utenom det som er normalt uten at jeg har sett forskning på det.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Oki. Er nesten overbevist nå.

Men la oss si at du både driver med styrketrening og hard kondisjonstrening (i en kort periode altså, la oss rett før en BB konkuranse) Vil du ikke da trenge rundt 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt?

Bare lurer altså, skjønner at denne problemstillingen er dum siden du ikke kan holde på slik i lang tid.

Lenke til kommentar
Oki. Er nesten overbevist nå.

Men la oss si at du både driver med styrketrening og hard kondisjonstrening (i en kort periode altså, la oss rett før en BB konkuranse) Vil du ikke da trenge rundt 3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt?

Bare lurer altså, skjønner at denne problemstillingen er dum siden du ikke kan holde på slik i lang tid.

Om du i tillegg bruker AS og akkurat da har en voldsom muskelvekst så kan det hende behovet er over 2 gram ja, uten at jeg skal si det for sikkert, men som sagt, kroppen lager det meste av proteinet den selv trenger samt at "resirkulerer protein".

Nå er det jo de som bruker protein som energikilde siden det er vanskeligere å legge på seg av protein pga økt metthetsfølelse, kompleks struktur og annet primært bruksområde enn f.eks raske karbs før konkurranser, men om de virkelig trenger det eller om de bruker det for lettere å kontrollere deffen skal jeg ikke uttale meg om :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...