Gå til innhold

Skal faste i en måned. Hvordan utnytte dette?

Anbefalte innlegg

Skal faste i en måned fra og med 3. September av religiøse grunner. Men jeg er litt redd for å miste muskelmasse.

Vet dere hvordan jeg kan beholde msukelmasse (og kvitte meg med fett i samme slengen) når jeg ikke får drikke eller spise på 13 timer?

Kom gjerne med kostholdstips også!

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste blir vell at du får i deg nok kcal iløpet av den tiden du kan spise, men du må spise grassalt mye ved vær periode, sikkert rundt 1500 eller noe. Kanskje det er lurt å spise noe som varer lenge i magen, som f.eks nøtter, fettsyrer, havregryn, egg, etc. Ikke raske karb eller proteiner.

På kvelden kan det være litt enklere å komme i overskudd da du ikke har tidspress eller trenger f.eks å stå opp tidlig, så den største andelen av inntaket kan sikkert skje her.

Lenke til kommentar
Det viktigste blir vell at du får i deg nok kcal iløpet av den tiden du kan spise, men du må spise grassalt mye ved vær periode, sikkert rundt 1500 eller noe. Kanskje det er lurt å spise noe som varer lenge i magen, som f.eks nøtter, fettsyrer, havregryn, egg, etc. Ikke raske karb eller proteiner.

På kvelden kan det være litt enklere å komme i overskudd da du ikke har tidspress eller trenger f.eks å stå opp tidlig, så den største andelen av inntaket kan sikkert skje her.

Er det ikke meningen at jeg skal gå i kaloriunderskudd, ettersom jeg skal prøve å få frem sixpacken også?

Lenke til kommentar

Søk opp "Intermittent Fasting" (periodisk faste). Dette går ut på at man faster 18 timer i døgnet, så det blir ikke noe stort problem for deg å faste 13 timer i døgnet. Kengdal har skrevet litt om dette her på forumet tidligere.

Det som blir vanskelig er å få i seg nok, og riktig, mat på de timene du har lov til å spise.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt, men f.eks på deff (miste mest mulig fett og minst mulig muskler) så legger (ihvertfall jeg) meg på ca 3 gram prottis per kg.. Proteiner er byggestener, få i deg lite og det blir lite bygging få i deg mye og det blir mer bygging, enkelt forklart..

Lenke til kommentar
Søk opp "Intermittent Fasting" (periodisk faste). Dette går ut på at man faster 18 timer i døgnet, så det blir ikke noe stort problem for deg å faste 13 timer i døgnet. Kengdal har skrevet litt om dette her på forumet tidligere.

Det som blir vanskelig er å få i seg nok, og riktig, mat på de timene du har lov til å spise.

Nok mat kan jeg nok fiske. Setter gjerne av flere timer til spising om nødvendig. Men hva er riktig mat?

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt, men f.eks på deff (miste mest mulig fett og minst mulig muskler) så legger (ihvertfall jeg) meg på ca 3 gram prottis per kg.. Proteiner er byggestener, få i deg lite og det blir lite bygging få i deg mye og det blir mer bygging, enkelt forklart..

Lenke til kommentar

Nok mat kan jeg nok fiske. Setter gjerne av flere timer til spising om nødvendig. Men hva er riktig mat?

Det spørs på målet ditt, vekta di, aktivitetsnivået ditt, osv.

Men 2 hovedregler kan jeg gi deg:

1. Magert kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker er bra i massevis.

2. Masse på kroppen bestemmes av: kalorier spist vs. kalorier forbrent.

Lenke til kommentar

Masse raske karbohydrater når du endelig kan spise igjen, og langsomme karbohydrater når det nærmer seg den tiden du ikke kan spise..De raske karbohydratene blir til fett, såklart. Dette tror jeg er greit siden du uansett vil miste alt fettet+mer når du faster.

Spis mye proteiner. Noen her sier 3 gram proteiner per kilo kroppsvekt. Det er vel cirka det du skal spise når du bygger. Når du deffer anbefaler jeg 4,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt.

Peanøtter er bra. Prøv å spis en pose peanøtter når du kan.

Lenke til kommentar
Masse raske karbohydrater når du endelig kan spise igjen, og langsomme karbohydrater når det nærmer seg den tiden du ikke kan spise..De raske karbohydratene blir til fett, såklart. Dette tror jeg er greit siden du uansett vil miste alt fettet+mer når du faster.
Mye smartere å bare spise bra mat fra start av.
Lenke til kommentar
Spis mye proteiner. Noen her sier 3 gram proteiner per kilo kroppsvekt. Det er vel cirka det du skal spise når du bygger. Når du deffer anbefaler jeg 4,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt.

Utdyp? Jeg veier 63 kilo, om det er til noe hjelp. Og hva er "god" mat?

Fasten begynte faktisk i dag... Og varer i 17 timer.

Jeg har ikke mulighet til å ta til meg proteinshakes heller, så all protein må komme fra maten (om det er mulig).

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar

Utdyp? Jeg veier 63 kilo, om det er til noe hjelp. Og hva er "god" mat?

Fasten begynte faktisk i dag... Og varer i 17 timer.

Jeg har ikke mulighet til å ta til meg proteinshakes heller, så all protein må komme fra maten (om det er mulig).

Hvis jeg skulle spise mat som skulle "vare" så lenge som mulig, så tror jeg at en del relativt fett kjøtt og fet fisk ville stått ganske høyt på listen. Både fettet og proteinene i disse typene mat skal vare mye lenger enn karbohydrater.

Nå er det ganske mange år siden jeg lærte om ulike religioner og faste osv, men jeg synes jeg husker at det er veldig vanlig i religioner som praktiserer faste at man da spiser veldig mye av akkurat slik mat under fasten. Så det er vel sansynligvis slik at man gjennom flere tusen år har kommet fram til noe som funker for formålet regner jeg med. :)

Jeg ville i alle fall ha holdt meg langt unna raske karbohydrater hvis jeg skulle faste. Det eneste man oppnår med det er at blodsukkeret går rett i taket i en kort periode, og når det kommer ned igjen så blir man bare mye mer sulten enn om man hadde latt være i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...