TooBorg Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Sliter litt med å finne ut av et problem en kamerat har. Problem: Ved spilling av f.eks mp3 hakker og piper det i lyden hvis det er activeX eller animerte gif på internettsider. Dette skjer også hvis han trykker på start-knappen mange ganger på rad. Hardware: HK: Epox MVP3G-2 CPU: AMD k6-2 500Mhz HD: IBM40GB+WD10GB (5400rpm) CD: PleXtor 16/10/40+Actima52x RAM: 256+128+128 PSU: 250Watt Aopen GRAFIKK: CardExpert riva TNT2 Ultra LYD: SB PCI128 NETT: 3com (ISA) OS: win2k sp2+++ Kjørte denne pc med et ATI Expert2000 uten lyd-problemer (altså ikke defekt lydkort), Nvidia kortet fungerte uten problemer i en annen pc (altså ikke defekt skjermkort). Skjermkort og lydkort deler IRQ, men det gjrode det også med ATI kortet uten problemer. Alt av drivere er prøvd, gamle og nyeste utgaver. Bios er oppdatert. Det er vel ikke PSU som ikke greier dette her? Det skulle vel holde i massevis med 250watt for disse enhetene (eller suger skjermkortet her mye strøm?) Kan det være noen andre problemer her som jeg ikke har tenkt på? Lenke til kommentar
KjellMagne Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Har samme problem under avspilling av mp3, filmer og under spilling hvor det er mye grafikk på skjermen. Lyden "knirker" liksom. Prøvd forskjellige lydkort og alle Creative-kort har samme knirkelyd. Hercules Muse har ikke denne lyden, men istedet "huller" i lyden. Dette var betraktelig bedre enn knirkingen iaff. Har ingen løsning på problemet, men tror det er deling av IRQ som gjør det. Og som kjennt kan man jo ikke stille disse i win2k eller XP :sad: Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Avspilling av MP3 og filmer (DivX) er svært cpu-intensivt, forklaringen kan være så enkel... Ellers så er det slett ikke sikkert at to forskjellige grafikkort håndterer deling av IRQ like godt. Hvis CPU-bruk ikke er problemet ville jeg definitivt ha prøvd å flytte lydkortet til en annen IRQ / Pci slot. Lenke til kommentar
TooBorg Skrevet 15. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2002 Er det noen måte å få endret IRQ i win2k? Det burde vel gå ann å gå rundt systemet? Lenke til kommentar
TooBorg Skrevet 15. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2002 Har prøvd andre PCI-slotter uten at det hjalp. Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Prøv å måle CPU belastning når du får disse problemene... Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 det er hovedkortet! sjekk for oppdateringer fra epox Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 eventuelt.. nye drivere fra creative Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 ehh.. glem det.. (du hadde visst testa det) Lenke til kommentar
KjellMagne Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Men du sier cpu-bruk kan være problem, men burde ikke en 1,4 GHz AMD klare å spille mp3 uten problemer? Lenke til kommentar
TooBorg Skrevet 15. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2002 Hva med PSU(250watt), holder det til disse enhetene? Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 CPU: AMD k6-2 500Mhz Så vidt jeg kan se..... Lenke til kommentar
KjellMagne Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Ja, men min er 1,4 GHz og jeg sliter med samme type problem (trur jeg). Ang. IRQ bytte så har jeg ikke funnet noen måte å bytte IRQ på i win2k eller XP. Fristende å lage en multiboot med win98 for å teste. Lenke til kommentar
KjellMagne Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Se også denne diskusjonen: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...c=9925&forum=25 Lenke til kommentar
Christian Bøe Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Hei alle sammen! Det er jeg som har pc'en som diskuteres her nå. Har nå endelig fått ut fingern og registrert meg på hardware.no så nå skal jeg komme med et par interessante tilleggsopplysninger; På jobb har jeg en P3-500 med 256 meg ram, soundblaster 16 pci, ati rage 128 skjermkort +++ Denne pc'en brukes i første omgang til programmering og kompilering i Clarion 5.5. Det interessante i denne sammenheng er at jeg kan gjøre følgende ting samtidig på denne pc'en uten at lyden blir ugrei og skurrer en eneste gang: - kompilering i Clarion (suger cpu-kraft) - spille mp3 med winamp og dfx (dfx suger også cpu-kraft) - hardscrolle websider Prosessoren yter da 100% men altså ingen skurring i lyden i det hele tatt! Det er jo ganske utrolig i grunn! Jobb-pc'en kjører norsk win2000 med servicepack 2 og diverse andre småoppdateringer. Kan noen forklare hvordan dette kan funke så bra er de gode! Eneste grunnen jeg kan tenke meg er at på jobbpc'en benytter ikke skjermkort og lydkort samme irq. (hhv 11 og 5). Hjemmepc'en blir jo stort sett bare brukt til småtteri i forhold. Bl.a ingen kompilering samtidig som musikken spiller etc. Strange... Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Nå er jeg litt i ukjent territorium, men kan løsningen være så banal at hvis lydkortet har irq5 så har det høyere prioritet i systemet, ergo mindre konsekvenser ved høy cpu-belastning......? I tillegg er selvfølgelig P3-500 litt mer "solid" enn K6-2 500. Det kan være noe her også... Som du sier så er det nok irq-delingen som er problemet. Prøv å endre dette i bios. [ Denne Melding var redigert av: ksnes på 2002-01-15 12:35 ] Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Hvis jeg forstår deg har jeg hatt samme problemet jeg også. først med et PCI128, men så kjøpte jeg et Live! 1024, fordi jeg trodde det skulle fikse biffen, men neida. samme problemene i alle OS'er. Var temmelig sikker på at det var noen konflikter mellom stæsj i pc'en som ikke gikk an å løse (slik som det er med LPT porten min), derfor bare prøvde jeg å drite så godt jeg kunne i det... men for ca 2 måneder siden kom soundblaster ut med en Windows XP driver. jeg lastet ned denne på gøy, og jeg trodde ikke mine egne ører etterpå: IKKE ET ENESTE SKURR! PS! det er snakk om windows XP her. ingen andre OS klarte å fikse dette, selv med nye drivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå